Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
]Det är alltid en katastrof när någon dör, om det hade gått att undvika[/b]. Jag räknade ju precis upp några sådana dödsorsaker förutom dålig covidhantering: dålig koll på redan dömda mördare, rattfyllon, dålig livsmedelshygien... sedan kan man lägga till t.ex. farliga arbetsmiljöer, inkompetenta läkare, slarviga sjuksköterskor, ouppmärksamma barnvakter, lärare och andra vuxna som inte ingriper mot mobbning, vilket slutar i självmord, socialtanter som inte ingriper i tid vid indikationer på misshandel av barn i hemmet...
Nu får du tänka ett varv till. Associationer, analogier, liknelser...
I så fall får du också tänka ett varv till. Om vi lägger samma energi på att till exempel minska våran största dödsorsak hjärt och kärlsjukdomar så skulle vi säker kunna rädda fler liv än vad Corona tar.
Vi kan köra med samma taktik tänker jag och inför en massa restriktioner för att minska risken för människor att utveckla dessa sjukdomar. Förbjud cigaretter, alkoholransonering/förbud, straffskatt för BMI30+, sockerskatt, dålig kost till barn kan jämställas med barnmisshandel, en statlig app som kontrollerar att vi rör oss, obligatoriskt träningskrav på alla statliga och kommunala jobb osv.
Detta införs inte för din egen skull utan för att rädda livet på alla andra som inte klarar av att leva ett sunt liv och vi skulle säker minska dödsfallen med 10-tusental människor per år på sikt. Det krävs uppoffringar men var inte självisk utan tänk på dina medmänniskor.
Jag raljerar såklart lite men poängen är att dom flesta dödsorsaker går att minska särskilt om man tar i lika hårt som vi gjort med Covid.