Citat:
Ursprungligen postat av
Stegbil
Fast nu har du missförstått vad en journalist är.
När en närstående vittnar i en rättegång så tar man med i beräkningen att vittnet är släkt och därav spelar det in när man värderar vittnesmålet.
Därför är man också tydlig med vilken relation ett vittne har till den eventuellt åtalade.
En journalists hela integritet och objektivitet baseras på att dom är ju objektiva. Är man något annat ska det antingen vara någon annan som skriver repotaget eller så ska det klart och tydligt framgå att personen i fråga inte är neutral
Som jag skrev så tror jag inte att hon hade tillåtits göra reportage om honom och hans fall överhuvudtaget, om hon hade berättat om deras relation. Och en journalist har framför allt sanningen som främsta mål, och om hon anser att hon vet sanningen om honom och om hans fall, varför ska man då motarbeta henne att berätta det?
Och ärligt talat, tror du inte den här tråden hade innehållit lika mycket kritik mot henne och mot SR, om SR hade varit tydliga med deras relation och att hon inte är neutral?
Och som sagt, det är fritt fram för andra journalister att granska detta fall. Och om de inte gör det så är det de du ska klaga på.
Och hade du själv, om du ville försvara någon anhörig eller vän som är på väg att hamna i fängelse eller bli utvisad, berättat för motståndarna att du inte är neutral i fallet?
Om man anser att någon blir orättvist behandlad, då är en sådan detalj nog det sista man tänker på. Det är andras uppgift att motarbeta personen om de vill det.
Om hon hade varit domare i fallet så hade det varit en annan sak.
Men även då kan man fråga sig vad människor hade tyckt om en domare i tex något mellanösternland, hade varit korrupt på det sättet att hen skyddar en kvinna som är på väg att bli avrättad för äktenskapsbrott. Antagligen hade många människor då försvarat domaren.
Och Sverige har ju erfarenhet av att utvisa personer som sedan blivit torterade i sitt hemland, tex det här fallet:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna
Så jag kan därför förstå att man som nära anhörig eller vän får panik när någon är på väg att bli utvisad, och därför tar till "okonventionella" åtgärder.