2021-05-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är arg på Stefan också och på FHM och på Tegnell.

MEN någonstans borde common sense komma före allt annat. Jag hade levt isolerat även om Stefan, FHM och Tegnell sagt: DET ÄR INGEN FARA LEV NORMAL!

För jag är smart nog att på egen hand hitta information om pandemin och smart nog att på egen hand förstå att det är farligt och att man ska isolera sig.

Hur svårt kan det vara att fatta enkla saker, pinsamt att det finns miljoner halvt efterblivna människor i vårt land.
Men är du helt korkad, hade regeringen skött detta från början så hade du inte behövt leva som en jävla eremit i 1,5 år, fatta!
Citera
2021-05-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det är typ 1 på 100 000 som fått myokardit i israel. men det är bara två som dött av det av de ca 60 st som fått det. så det är typ 1 på 3 M som har dött. Men det är inte konstaterat att vaccinet orsakar myokardit utan det kan mycket väl vara en korrelation då andelen med myokardit i den generella befolkningen inte ökat.

Det tar tid å utreda.. bla bla.
Flera har dött av vaccinet i Sverige och världen detta borde inte vara någon.
Det Borde utredas vad alla dödsfall beror på, innan man vaccar vidare.
Men världen är på flykt från detta förkylningsvirus.
Citera
2021-05-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alla har hört talas om brandmannen i Luleå, Kent 48 år han var Sveriges sjukaste covidpatient. Frisk vältränad. https://sverigesradio.se/artikel/7498722.

Det är det jag kan köpa att många på IVA verkar ha lite mage. Inte extrema tjockisar utan lite rundnätta.

Om kravet att få leva är att inte ens ha några kilo fett så är det nog många av er "förnekare" också utom det begreppet, BMI 25 eller högre.

Han var rätt tung och kraftig denne brandman 110 pannor...
Citera
2021-05-05, 17:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Förvisso, men medeldödstalet ligger nu över 20/dag, samtidigt som antalet sjukhusvårdade ligger på mycket höga nivåer trots att de allra flesta äldre har vaccinerats. Det är faktiskt anmärkningsvärt. Uppenbarligen bidrar den brittiska mutationen till att betydligt fler yngre blir allvarligt sjuka. Kanske dags att nån på FHM kommenterar detta. Vi har också den högsta inrapporterade smittspridningen i Europa just nu. De flesta länder öppnar nu upp, samtidigt som vi har parkerat oss på en exceptionellt hög nivå.

Nej det är inte anmärkningsvärt! Knappt någon 70+ var vaccinerad vid mars månads slut. De som var sjuka då är de som dör nu. Och det tar 3-4 veckor innan vaccinet verkar. Alla i 70+ gruppen är immuna först i slutet av juni. 60+ är nästa stora grupp att då och av dom är bara 30% vaccinerade.
Citera
2021-05-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men är du helt korkad, hade regeringen skött detta från början så hade du inte behövt leva som en jävla eremit i 1,5 år, fatta!

Man kan se det på olika sätt. Ja, eftersom befolkningen verkar lyssna på myndigheter som zombies, man kan skylla på regering och FMH m.m.

Men man ska inte behöva göra det, för vissa saker ska man förstå på egen hand. Jag skyller mer på gemene man som inte tar sitt eget ansvar.
Citera
2021-05-05, 17:05
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han var rätt tung och kraftig denne brandman 110 pannor...

Kompis till dig? Han ser i alla fall mager ut på bilderna.
Citera
2021-05-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kompis till dig? Han ser i alla fall mager ut på bilderna.

Nej.
Efter några veckor i respirator tappar man snabbt några kilo.
Tror han gick ner till 80 icsh.
Citera
2021-05-05, 17:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Norge går smittan ner för att de har restriktioner som fungerar.

Enligt aftonbladet:

Jag sa ju att de hade haft stängt, du hävdade motsatsen och hade fel som vanligt. Restriktioner fungerar, rekommendationer gör det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det fungerar inte. UK har haft tre hårda lockdowns och de har samma graf som Sverige: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+deaths&Interval= 7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Att Storbritannien hade så mycket kraftig ökning efter jul, har att göra med den smittsamma varianten från Kent. Efter en kraftig ökning, så sattes hårda åtgärder in, som pressade ner smittspridningen, och därmed även dödsfallen. Åtgärderna tillsammans med vaccineringen medförde att dödsfallen hamnade i fritt fall i februari och framåt. I Sverige var minskningen mycket mindre än i Storbritannien. Sedan mars har dödsfallen i Sverige legat ganska stilla. Dödsfallen borde ha gått ner på grund av vaccineringen, men den kraftigt ökade smittspridningen motverkar vaccinernas effekt på dödsfallen.
Citera
2021-05-05, 17:22
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
När jag ibland åker igenom små städer på väg till sommarstugan ser jag folk som står i kö till korvkiosken, som går in till ICA klockan 17 utan munskydd när det är massvis med folk där, folk som hänger tillsammans och spelar fotboll eller allmänt umgås, helt utan ansvar.

Träffa INGEN, hur svårt ska det vara. När man MÅSTE handla, ha munskydd, handla inte mitt i rusningen, var lite strategisk.
Varje dag har vi 6 000 nya bekräftade covid-19infektioner i Sverige.

En intressant jämförelse är att det dagligen smittas 6 000 personer av HIV globalt, till stor del i länder där skydd sällan används vid sexuella kontakter. Gissningsvis så är den genomsnittliga IQ:n lägre i just dessa HIV-länder, än OECD-genomsnittet.

I länder med högre IQ så använder man skydd / munskydd. I länder där folk är mindre begåvade så struntar folk i att skydda sig i större utsträckning.
Citera
2021-05-05, 17:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag skiter väl i vad du tycker är oseriöst eller inte.

Om man följt pandemin ifrån start så vet man vid det här laget hur otroligt lite betydelse restriktionerna har. Vilket FHM såklart vet om egentligen. Det är säsong och vaccin som betyder nått. Inte trams-restriktioner.
Det är bara en åsikt, backad av ingenting. Tror du att något kommer förändras av att du skriver om allt du "vet" på Flashback? Isåfall har jag en nyhet: det saknar betydelse helt och hållet. Terapi? Javisst.
Citera
2021-05-05, 17:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi har ju kommit en bit med sådant som kan skada andra. Det är t.ex. förbjudet att röka i de allra flesta inomhusmiljöer nu, för att andra inte ska drabbas av passiv rökning. Barn kan bli omhändertagna, eller föräldrarna tilldelade hjälp av dietist eller hemma-hosare från soc, om skolsysterlarmar om vikten (åt endera hållet), eller om tandläkaren larmar om väldigt dålig tandhälsa. Det finns lagar mot att köra berusad, alkoholiserade föräldrar kan få sina barn omhändertagna, det är höga skatter på alkohol o.s.v..

Däremot kan man inte jämföra vuxna människor som _väljer_ att sitta hemma och alldeles frivilligt supa bort sitt liv - det måste de ha rätt att göra - med ett virus som härjar runt okontrollerat, och drabbar människor oförskyllt. Tänker då på dom som t.ex. måste ta bussen till jobbet eller måste arbeta i närkontakt med människor i inomhusmiljöer, som lärare, dagisfröknar, butiksbiträden, poliser, sjukgymnaster, taxichaufförer, frisörskor o.s.v.. Dom är inga dåliga människor, och dom har inte VALT att bli sjuka.

Ja men någonstans måste väl gränsen gå även med covid.
Dödstalen är nästan nere på nivåer jämförbara med influensan nu och du kallar det fortfarande för katastrof. Vi får se i höst när det dör 10-15 om dagen i influensa om det kallas för katastrof. Sen måste vi börja räkna dödsfallen i influensan som med corona dvs död inom 30 dagar efter positivt influensatest och ackumulera i all oändlighet.

Förbjud alkohol i Sverige så räddar du massa liv och undviker barnmisshandel och våldtäkter tex men jag är i alla fall inte beredd att göra det, är du?

Ett exempel på en liten restriktion med ett enormt genomslag på liv och hälsa.
Citera
2021-05-05, 17:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
På vilket sätt är det fetmarkerade uppenbart? Har du någon statistik som styrker detta? Menar du andelen som smittas eller pratar du i absoluta tal?

Notera att jag inte hävdar motsatsen, jag är genuint nyfiken. Det har ju hela tiden varit 50-69-åringarna som varit den största gruppen på IVA, det är inte många ur den som hunnit vaccinera sig än.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-16-final.pdfSidaSida 11 kan du se hur åldersfördelningen har ändrats.
Det är en skillnad mellan våg två och våg tre.

Lika så har medel åldern av de IVA vårdade förändrats över tid.

Citat:
För att följa utvecklingen har data över intensivvårdade fall under pandemin delats
in i tre perioder: vecka 11–29 2020, vecka 30 2020–vecka 5 2021 och en period
från vecka 6 2021 och framåt

Första perioden har medelåldern 59 period två har 64 och nu är det 61år. (Sida 10).

Man kan ju se på SIR och covid statistik också. Om du väljer att titta på SIR kolla de senaste två månaderna åldersgrupp 30-49 år. Det är en märkbar skillnad.

Märk väl att jag inte lägger några åsikter i detta. Men du undrade var man kunde se det någonstans och jag bara svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in