2021-05-05, 12:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du tror inte infrastruktur och stadsbilderna var lite annorlunda för 100år sedan? Då tjänade nog Sverige på att vara ett förhållandevis stort land med ett bondesamhälle.

Pandemierna vi varit sämst i är övriga influensor under 1900talets andra hälft, Asiaten, Hong kong.
Tack för infon.
Så det handlar alltså inte om alla historiska pandemier utom 2 st. Du kanske borde berätta det för Uffe, han menar ju på att det handlar om samtliga för det har han sätt på TV. Fast att han lyssnar på någon annan en sig själv är väl inte troligt.

Jag får titta upp dem. När det gäller Svininfluensan så hade Norge fler avlidna en Sverige, nu var det inte många som avled i den pandemin men en influensa var det och den var under 1900talets andra hälft.

Edit. Vet du hur många som avled i Asiaten och Hong Kong influensan i de olika nordiska länderna? När jag kollar råder det stor osäkerhet?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-05 kl. 13:18.
Citera
2021-05-05, 13:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, det är inte alls särskilt tydligt.

Ännu efter 500 dagar i denna pandemi finns det överhuvudtaget ingen data på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Ingenting.

Att restriktionerna dessutom sätts in när kurvorna skenar och redan är på väg att närma sig toppen gör ju inte att det nödvändigtvis är åtgärderna som får kurvan att vända nedåt utan att det är den naturliga kurvan helt enkelt.

Samma restriktioner används ju sedan och då går smittan upp istället.

Så det finns ju ingen röd tråd nånstans i det här.

Tydligen är det inte alla här inne som förstår att en pandemi/epedemi-kurva brukar se ut som det vi nu ser.
Jag anser det som självklart att veta detta men tydligen inte här inne...

I Norge går smittan ner för att de har restriktioner som fungerar.

Enligt aftonbladet:
Citat:
Köpcenter och butiker i Oslo kan öppna från och med på fredag.

Det säger kommunstyrelsens ordförande Raymond Johansen på en presskonferens.

Inga andra lättnader kommer att presenteras innan den 17 maj.

Jag sa ju att de hade haft stängt, du hävdade motsatsen och hade fel som vanligt. Restriktioner fungerar, rekommendationer gör det inte.
Citera
2021-05-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Enligt aftonbladet:

Jag sa ju att de hade haft stängt, du hävdade motsatsen och hade fel som vanligt. Restriktioner fungerar, rekommendationer gör det inte.

Restriktionerna i Norge fungerar för att folk följer dom. I Sverige besökte man mormor på ålderdomshemmet i början på pandemin trots att FHM starkt avrådde från detta, sedan blir man förvånad över att viruset tog sig in.

Svenska retarderade befolkningen bär ett stort ansvar i Sveriges nederlag.
Citera
2021-05-05, 13:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Enligt aftonbladet:

Nej det fungerar inte. UK har haft tre hårda lockdowns och de har samma graf som Sverige: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+deaths&Interval= 7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR
Citera
2021-05-05, 13:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Restriktionerna i Norge fungerar för att folk följer dom. I Sverige besökte man mormor på ålderdomshemmet i början på pandemin trots att FHM starkt avrådde från detta, sedan blir man förvånad över att viruset tog sig in.

Svenska retarderade befolkningen bär ett stort ansvar i Sveriges nederlag.

Det finns många svenskar som tagit det på allvar också, skulle säga 50/50, hade de inte gjort det hade det sett ännu värre ut.
Citera
2021-05-05, 13:18
Medlem
Citat:

Enligt aftonbladet:

Jag ska inte lägga mig i eran debatt men att Oslo öppnar först denna vecka är fullständigt galet. Smittan existerar knappt i Oslo, men likförbannat har köpcentrum och affärer varit stängda under våren? Det här viruset är så sjukt jävla politiserat, både från svenskt och norskt håll. Vi i Sverige vill inte stänga ner av princip, medans norrmännen verkar ha någon jävla vansinnesidé om att utrota viruset, eller åtminstone att varje infektion är en tragedi. Kosta vad det kosta vill.
Citera
2021-05-05, 13:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nej det fungerar inte. UK har haft tre hårda lockdowns och de har samma graf som Sverige: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+deaths&Interval= 7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Britterna har stängt för sent, varje gång, Norge gjorde det i tid och visade var skåpet ska stå.
Citera
2021-05-05, 13:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag ska inte lägga mig i eran debatt men att Oslo öppnar först denna vecka är fullständigt galet. Smittan existerar knappt i Oslo, men likförbannat har köpcentrum och affärer varit stängda under våren? Det här viruset är så sjukt jävla politiserat, både från svenskt och norskt håll. Vi i Sverige vill inte stänga ner av princip, medans norrmännen verkar ha jävla vansinnesidé om att utrota viruset, eller åtminstone att varje infektion är en tragedi. Kosta vad det kosta vill.

Man kan tycka de har varit lite hårda kanske, men det har fungerat. Bara att jämföra Sveriges och Norges siffror så har man det svart på vitt. Sen kan man hitta på vilka bortförklaringar man vill, det hjälper inte. Skillnaden är kanske att Norge har råd och rådiga politiker, vi har det inte.
Citera
2021-05-05, 13:24
Medlem
Citat:
Britterna har stängt för sent, varje gång, Norge gjorde det i tid och visade var skåpet ska stå.
Sverige stängde inte alls!
Senast redigerad av fabbe2 2021-05-05 kl. 13:27.
Citera
2021-05-05, 13:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sverige stänge inte alls!

Sverige är ett självspelande piano, när smittan eskalerar blir folk rädda och springer och gömmer sig, sen går smittan ner.
Citera
2021-05-05, 13:30
Medlem
Citat:
Sverige är ett självspelande piano, när smittan eskalerar blir folk rädda och springer och gömmer sig, sen går smittan ner.
Det är väl bra iof!
Citera
2021-05-05, 13:30
Medlem
Citat:
Man kan tycka de har varit lite hårda kanske, men det har fungerat. Bara att jämföra Sveriges och Norges siffror så har man det svart på vitt. Sen kan man hitta på vilka bortförklaringar man vill, det hjälper inte. Skillnaden är kanske att Norge har råd och rådiga politiker, vi har det inte.

Oljepengar har dem och i det stora hela verkar dem även ha vettigare politiker i Norge, men just kring Oslo dem totalt tappat bollen denna vår. Jag kan inte se det som något annat än att det har gått politik i besluten, där viljan nu tycks vara att smittan ska vara onödigt låg för att öppna upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in