2021-05-05, 15:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Händer det på riktigt, alltså? Vi var ju några här förut, som halvt skojade och halvt förfasades över tanken att det kanske skulle bli "judestjärnor" fastsydda på ytterplaggen... Nä, det där är för grovt även för mig, som ändå tycker att folk SKA vaccinera sig!
Ett förslag till utformning för internationellt bruk:

https://pbs.twimg.com/media/E0oB8mIXoAMYY-U?format=jpg&name=large

Nja, jag vet inte. Jag har antikroppar och är vaccinerad på det. Därför går jag utan munskydd. Jag skulle kunna tänka mig en knapp på bröstet. Folk här blir faktiskt sura när de ser mig.
Citera
2021-05-05, 15:08
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och då ska man också komma ihåg att Sverige är ett av få länder som har fler rapporterade döda med covid / än vad överdödligheten var för 2020. I många länder ligger den rapporterade dödligheten för covid långt under siffrorna för överdödligheten, så det är inte helt lätt att jämföra Sveriges siffror rakt av mot andra länder.

hade vi haft samma typ av rapportering hade Sveriges siffror förmodligen stuckit ut ännu mer till det positiva just nu.

Om själva covid testet är intetsägande så spelar väl alla siffror ingen roll, eller hur?
Citera
2021-05-05, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Händer det på riktigt, alltså? Vi var ju några här förut, som halvt skojade och halvt förfasades över tanken att det kanske skulle bli "judestjärnor" fastsydda på ytterplaggen... Nä, det där är för grovt även för mig, som ändå tycker att folk SKA vaccinera sig!
Det är ju ändå lite skillnad att frivilligt visa sina medmänniskor att man är vaccinerad jämfört med att tvingas bära en gul stjärna för att man anses ha fel ursprung.

Motsatsen skulle göra mig upprörd, dvs. om alla ovaccinerade tvingades bära en nål utformad som ett coronavirus.
Citera
2021-05-05, 15:12
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ett förslag till utformning för internationellt bruk:

https://pbs.twimg.com/media/E0oB8mIXoAMYY-U?format=jpg&name=large

Nja, jag vet inte. Jag har antikroppar och är vaccinerad på det. Därför går jag utan munskydd. Jag skulle kunna tänka mig en knapp på bröstet. Folk här blir faktiskt sura när de ser mig.

Aldrig någonsin mera, så sa man om judeförföljesen.

Är detta bara början på en ny (global) förintelse ?
Citera
2021-05-05, 15:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hur eller hur så är det en fullständig katastrof, nu när det inte längre kan vara "dry tinder" på äldre- och sjukhemmen som har gått bort...

Citat:
Det är väl klart att det är skillnad, om det var en dödsorsak som hade gått att undvika. Det hade varit värre om han blivit mördad också, eller ihjälkörd av ett rattfyllo, eller dött av en svår salmonellainfektion p.g.a. dålig livsmedelshygien i personalmatsalen. Fast han kunde ha haft 25 år kvar annars. Och om han hade blivit mördad som sagt, så hade det även varit skillnad om det kom från klar himmel, eller om mördaren redan varit dömd eller intagen på rättspsyk för liknande brott men hade släppts ut för tidigt... Ödet är en sak, då kan man tänka "hans tid var ute" - sådant som kan knytas till enskilda människors, myndigheters eller regeringars felsteg är något helt annat.

Du skrev själv att det är "fullständig katastrof", med 60 rapporterade döda idag.
Det är det jag undrar om, varför är det fullständig katastrof med 60 rapporterade covid-döda?

Hittills i år har det avlidit 2953 personer 0-64 år enligt SCB:s preliminära statistik över döda.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda-publicerad-2021-05-03/

Hur många av dem som dött i/med/av covid är lite svårare att få fram. Men om jag gör det enkelt och tittar på hur många som döda rapporterats av FHM i år i årder 0-69 (FHM:s indelning) så är det 596 st. Då ska vi ha med oss att många av de som rapporterades i början av året dog i slutet av 2020 och är därför inte med i SCB:s data.

Väldigt många under 64år dör av annat än covid! Är inte det katastrof? Eller är det ödet?

edit: citerade fel inlägg först, sorry virvelbagg
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-05 kl. 15:16.
Citera
2021-05-05, 15:13
Medlem
Citat:

Vad menar du?

Att alla som vaccinerar sig är judar? Det låter lite brunt.
Citera
2021-05-05, 15:16
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju ändå lite skillnad att frivilligt visa sina medmänniskor att man är vaccinerad jämfört med att tvingas bära en gul stjärna för att man anses ha fel ursprung.

Motsatsen skulle göra mig upprörd, dvs. om alla ovaccinerade tvingades bära en nål utformad som ett coronavirus.

Är det egenteligen någon skillnad?

Syftet är att skapa en grupp som ska mobba, hata alla som inte vill genmodifiera sin kropp.

Eller hur?
Citera
2021-05-05, 15:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Vi är inte långt bort från ett sånt scenario. Steget från att inte komma in på event utan ett covidpass till att bli permanent stämplad som pestbärare är inte långt. Fast det blir nog inte ett märke man bär på kläderna utan snarare ett digitalt märke som brännmärker dig
Citera
2021-05-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men bara 37 av de 103 som rapporterats en så länge denna vecka var över 79 år. 69 st kan knappast kallas så gamla att det inte är förvånade att de dör eller inkluderas i "dry tinder".
beror väl på hur sjuka dom var innan covid , hittills har väl dom flesta som avlider haft minst en allvarlig underliggande sjukdom.
Citera
2021-05-05, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Men snälla du! Det här är internet, alla privata anekdoter är ju stendött som bevisföring🤦‍♀️.
Så när de kommer hem utslitna med röda märken efter olika munskydd och allt så fejkar de för mig då.
Citera
2021-05-05, 15:23
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
33.1% har nu fått första dosen vaccin. Går undan i rask tempo. Halva befolkningen kommer vara vaccinerade nu i maj. Det är bra jobbat.

60 döda dock är aningen märkligt, vilka är dessa? Vet någon åldern? Alla 70+ är ju i princip vaccinerade och dessa kan ju inte bli allvarligt sjuka.

Men fortfarande bara ca 9% färdigvaccinerade.
Citera
2021-05-05, 15:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag förvånas varje dag över att döden verkar vara en fullkomlig överraskning hos en del. Att nästan alla 80-90+ nu är vaccinerade innebär inte att 80-90+ kommer att sluta dö. De kan t.o.m. få en covid-infektion och dö av, precis som de kan få en förkylning eller magsjuka. Väldigt långt i från alla 80+ bor heller på äldreboende.

Det som jag verkligen inte förstår är hur det kan vara så totalt oacceptabelt att gamla dör av just covid, men man skiter högaktningsfullt i alla andra gamla som dör. Varför? För att det är nyhetens "behag" med covid? Hur länge är det det i så fall?

Klart att folk dör av sina krämpor så småningom. Det skiter man inte i men accepterar det för att det är livets gång.

Jag är av den tron att det kan ta 100 år innan vi får en nya pandemi av samma dignitet. Då kommer det säker också att anses som ett dåligt samhälle om det inte gör allt för att stoppa massdöden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in