2021-05-05, 14:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag läser nyheterna och sedan tittar jag på övergripande statistik och drar mina egna slutsatser. Du kan ju välja att stirra dig blind med tunnelseende på aftonbladets rubriker som har ett enda syfte: att sälja klick. Om några år kommer det säkert en granskande dokumentär som kan förklara den komplexa verkligheten för dig och hur mycket vi fick betala för ett virus med nästan samma dödlighet som influensan (läs på lite innan du förnekar detta). Då får vi se vem som är dum i huvudet. Alarmisterna eller de som lugnt konstaterade att siffrorna inte antyder någon katastrof för andra än 0.2% av befolkningen, politiker som spelar ett populistiskt spel och ledande experter med patent på vaccin och stora aktieinnehav i big farma (exempelvis amerikanska CDC).
Annars har jag förstahandsinformation från flera inom vården. Menar du att de ljuger för mig?
Citera
2021-05-05, 14:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men bara 37 av de 103 som rapporterats en så länge denna vecka var över 79 år. 69 st kan knappast kallas så gamla att det inte är förvånade att de dör eller inkluderas i "dry tinder".

Nej, det är klart att covid tar en del lite tidigare än vad som annars var tanken. Men det är tyvärr en del av livet.

Min far dog knall och fall av hjärnblödning är han var 60. Är hans död mindre värd än en 60-åring som dött av covid? Ja, det är tydligt att det är så.
Citera
2021-05-05, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
På min arbetsplats har ingen nämnt något om vaccin någonsin, folk föredrar att prata om roligare saker. Viruset tar inte upp någon del av vissas vardag helt enkelt.

Då är det bäst du ber FHM sända röksignaler. Hur ska de annars få veta att viruset existerar?
Citera
2021-05-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Då alla länder inom EU fått ungefär samma mängd vaccin så måste man ändå inse att Sveriges vaccinerings-strategi varit överlägsen.

Mer än dubbelt så många fall än EU-snittet men färre än hälften av dödsfallen.

Ja och då ska man också komma ihåg att Sverige är ett av få länder som har fler rapporterade döda med covid / än vad överdödligheten var för 2020. I många länder ligger den rapporterade dödligheten för covid långt under siffrorna för överdödligheten, så det är inte helt lätt att jämföra Sveriges siffror rakt av mot andra länder.

hade vi haft samma typ av rapportering hade Sveriges siffror förmodligen stuckit ut ännu mer till det positiva just nu.
Citera
2021-05-05, 14:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, det är klart att covid tar en del lite tidigare än vad som annars var tanken. Men det är tyvärr en del av livet.

Min far dog knall och fall av hjärnblödning är han var 60. Är hans död mindre värd än en 60-åring som dött av covid? Ja, det är tydligt att det är så.
För vem då? Alla liv som avslutas för tidigt är tragiska. Jag har faktiskt inte sett en enda skriva att det enbart är tragiskt om det är covid. Däremot har jag sett många beskylla andra för att det skulle vara så. Men så är det ju hela tiden. En del gillar att beskylla andra för en det ena en det andra och ge sig ut för att veta vad andra tycker.

Det enda jag tycker är att det är mer tragiskt när det handlar om avlidna barn oavsett varför de dör av. Simolyckor under skoltid är dok en av de obehagligaste dödsfall enligt mig. Men då är jag ju en mamma också. Men jag ryser av obehag när jag ser att de rapporterar in ett avlidet barn som i dag.
Citera
2021-05-05, 14:53
Medlem
Citat:
Jag förvånas varje dag över att döden verkar vara en fullkomlig överraskning hos en del. Att nästan alla 80-90+ nu är vaccinerade innebär inte att 80-90+ kommer att sluta dö. De kan t.o.m. få en covid-infektion och dö av, precis som de kan få en förkylning eller magsjuka. Väldigt långt i från alla 80+ bor heller på äldreboende.

Det som jag verkligen inte förstår är hur det kan vara så totalt oacceptabelt att gamla dör av just covid, men man skiter högaktningsfullt i alla andra gamla som dör. Varför? För att det är nyhetens "behag" med covid? Hur länge är det det i så fall?

Man vill bli av med restriktionerna. Och så har folket tröttnat på alla motstridiga besked och rekommendationer. "Det är ok att krama barnbarnen om du har fått första sprutan", "Personlig lockdown för alla, träffa bara dem du bor med, men det är ok att träna fotboll"...
Citera
2021-05-05, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är väl klart att det är skillnad, om det var en dödsorsak som hade gått att undvika. Det hade varit värre om han blivit mördad också, eller ihjälkörd av ett rattfyllo, eller dött av en svår salmonellainfektion p.g.a. dålig livsmedelshygien i personalmatsalen. Fast han kunde ha haft 25 år kvar annars. Och om han hade blivit mördad som sagt, så hade det även varit skillnad om det kom från klar himmel, eller om mördaren redan varit dömd eller intagen på rättspsyk för liknande brott men hade släppts ut för tidigt... Ödet är en sak, då kan man tänka "hans tid var ute" - sådant som kan knytas till enskilda människors, myndigheters eller regeringars felsteg är något helt annat.
Citera
2021-05-05, 14:55
Medlem
arbetets avatar
Region Västmanland delar ut rockslagsmärken efter vaccination:

https://pbs.twimg.com/media/E0n_vBxWUAELEKE?format=jpg&name=large

Bra initiativ!
Citera
2021-05-05, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Då är det bäst du ber FHM sända röksignaler. Hur ska de annars få veta att viruset existerar?

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Region Västmanland delar ut rockslagsmärken efter vaccination:

https://pbs.twimg.com/media/E0n_vBxWUAELEKE?format=jpg&name=large

Bra initiativ!

Händer det på riktigt, alltså? Vi var ju några här förut, som halvt skojade och halvt förfasades över tanken att det kanske skulle bli "judestjärnor" fastsydda på ytterplaggen... Nä, det där är för grovt även för mig, som ändå tycker att folk SKA vaccinera sig!
Citera
2021-05-05, 15:04
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
På min arbetsplats har ingen nämnt något om vaccin någonsin, folk föredrar att prata om roligare saker. Viruset tar inte upp någon del av vissas vardag helt enkelt.

Kan hålla med om att det är en lite märklig strategi att medborgare genom media måste hålla uppsikt över när hen är i tur att få vaccinet. Människor måste ha rätten att avstå medier, oavsett bevekelsegrunder, och ändå få information direkt från myndigheterna.

De länder jag känner till används ett system med registrerade bank-id innehavare som erhåller ett meddelande direkt från hälsomyndigheten. De som saknar bank-id kontaktas per post eller telefonsamtal.
Citera
2021-05-05, 15:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men man ska ju också komma ihåg att viruset är yttepyttelitet. Behövs inte lång stund i frisk luft och sol för att torka ut dess fetthölje. Och sedan kan det inte infektera någon cell mera.
Citat:
Exakt. Om klimatet/vädret inte skulle påverka, så skulle vi ju ha samma incidens av alla sjukdomar året om: influensa, lunginflammation, vinterkräksjuka, förkylning... och covid 19.
Citat:
Det blir rejält varmt där på sommaren. Då söker sig folk in i luftkonditionerade rum. Finns massor av luftkonditioneringsanläggningar i dessa delar av USA, typ alla har dem.
Olika virus och bakterier kräver olika livsbetingelser utanför våra kroppar.

För aerosolsmitta finns bl.a. en teori att snabb torkning av aerosollen gör att vissa bakterier/virus överlever bättre.
https://www.extrakt.se/forskare-undersoker-varfor-vi-blir-mer-sjuka-pa-vintern/
https://www.prevent.se/arbetsliv/forskning/20202/darfor-blir-vi-oftare-sjuka-pa-vintern/
Just det stämmer inte på det nu aktuella coronaviruset som ju dör när den torkar ut.

Ändå verkar man ha ungefär samma förklaring för coronaviruset.
I fjol gick spridningen av sars-cov-2-viruset tydligt ned under sommarmånaderna, för att sedan ta fart igen på hösten.

Men det tycks bero mer på förändringen i luftfuktighet än på värmen och ljuset. Under vintern blir utomhusluften torrare, och inomhus bidrar uppvärmningen till en lägre luftfuktighet, vilket underlättar virusets transport.
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/788314/sommar_sol_och_mindre_smittspridning
Citera
2021-05-05, 15:06
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Annars har jag förstahandsinformation från flera inom vården. Menar du att de ljuger för mig?

Men snälla du! Det här är internet, alla privata anekdoter är ju stendött som bevisföring🤦‍♀️.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in