2021-05-05, 12:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hoppas att de är mer flexibla den här gången, och anpassar sig till den verklighet som råder. Det är väl vettigt att öppna för 55-59-åringarna först tycker jag, eftersom risken att dö eller bli svårt sjuk är ganska stor för dem, om de skulle bli smittade. Ge alla dom en chans att boka in sig först och gå på sina bokade tider. Visar det sig efter första veckan att det stått tider tomma, eller att många inte har dykt upp på sina bokade tider - öppna för 50-54-åringarna. Gör efter ännu en vecka åter en reality check. Egentligen tycker jag att man kan släppa på alla under 50 samtidigt, för dödsrisken är inte SÅ stor längre för en person runt 45.

Ja, man kan ju tänka lite på två sätt. Antingen kan man tänka som FHM (och du?) har gjort. Att man vaccinerar de sköraste först (vid sidan av FAS3, för medicinska grupper för där var det inte mycket till prio), alternativt kan man ju välja att vaccinera de som sprider smittan. Då borde man så att säga börjat i andra änden. Börjat med 16-åringarna och gått uppåt...
Har ibland funderat på om inte det varit bättre. Efter Fas1 (de på särskilda boenden), borde man börjat med vårdpersonal, poliser, lärare och elever. Sedan borde man gått uppåt i åldrarna. 70+ träffar ju ändå inte så mycket folk. Värre med gymnasielever som träffar mängder av folk, sedan kommer eleverna hem och smittar sina föräldrar som sedan blir inlagda på IVA....
Citera
2021-05-05, 12:15
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
De borde ändra namn från "Pressträff med Folkhälsomyndigheten" till "Vaccinpropaganda med Folkhälsomyndigheten"...

Idioterna låtsas att de många lediga tiderna beror på att informationen inte har kommit fram.
Folk vill inte ha ert jävla "vaccin" DRA ÅT HELVETE!!!
Jag visste faktiskt inte att det var min tur trots att jag följer med. Trodde man skulle få någon sorts kallelse.
Citera
2021-05-05, 12:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står att Stockholm nu öppnar FAS4 för åldersgrupper 55-59 år.

Jag undrar om det kommer att innebära att en person under 40 år kommer få någon spruta innan 1 juni. Vad tror ni?

Tror många yngre kommer skita i att vaccinera sig om de inte får dos 1 innan juni. Då väntar nog många hellre till att ev ta något till hösten för att täcka in ev mutationer. Är man så att säga sist ut på sprutan har ju hela omgivningen så pass bra skydd att man inte behöver skydda sig själv. Dessutom hamnar då dos2 mitt i sommaren och det kan ju bli olägligt i förhållande till semestrar och annat.

Tycker det är lite märkligt med detta utduttande av vaccin i fas4 när stora vaccinationscentra gapat tomma nu under fas3. Varför kunde förresten inte Fas3 ha vaccinerats samtidigt som 70-plusarna redan i feb mars? Varför fick fas3 (många med medicinska diagnoser) vänta så fruktansvärt länge på sitt vaccin? Jag tycker det var en felprioritering.

Varför inte låta människor boka en tid om de vill vaccinera sig? Då slipper man kasta vaccin.
Citera
2021-05-05, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför inte låta människor boka en tid om de vill vaccinera sig? Då slipper man kasta vaccin.

Tänker jag också. Lite sent att börja med ledning och styrning vid det här laget. Det kunde man gjort för ett halvår sedan. Nu borde fokus på att vaccinera så många så snabbt det bara går.
Citera
2021-05-05, 12:19
Medlem
Citat:
Jag hoppas att de är mer flexibla den här gången, och anpassar sig till den verklighet som råder. Det är väl vettigt att öppna för 55-59-åringarna först tycker jag, eftersom risken att dö eller bli svårt sjuk är ganska stor för dem, om de skulle bli smittade. Ge alla dom en chans att boka in sig först och gå på sina bokade tider. Visar det sig efter första veckan att det stått tider tomma, eller att många inte har dykt upp på sina bokade tider - öppna för 50-54-åringarna. Gör efter ännu en vecka åter en reality check. Egentligen tycker jag att man kan släppa på alla under 50 samtidigt, för dödsrisken är inte SÅ stor längre för en person runt 45.
Det fetade är fullständigt skitsnack. Det är inte "en ganska stor risk" för dessa åldersgrupper att bli varken allvarligt sjuka eller dö. Kom in i matchen..
Citera
2021-05-05, 12:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, man kan ju tänka lite på två sätt. Antingen kan man tänka som FHM (och du?) har gjort. Att man vaccinerar de sköraste först (vid sidan av FAS3, för medicinska grupper för där var det inte mycket till prio), alternativt kan man ju välja att vaccinera de som sprider smittan. Då borde man så att säga börjat i andra änden. Börjat med 16-åringarna och gått uppåt...
Har ibland funderat på om inte det varit bättre. Efter Fas1 (de på särskilda boenden), borde man börjat med vårdpersonal, poliser, lärare och elever. Sedan borde man gått uppåt i åldrarna. 70+ träffar ju ändå inte så mycket folk. Värre med gymnasielever som träffar mängder av folk, sedan kommer eleverna hem och smittar sina föräldrar som sedan blir inlagda på IVA....

Jag tycker att prioritetsordningen är riktig, men att samhället samtidigt borde ha varit nedstängt så att folk inte KUNDE smitta varandra så mycket. Skolor borde självklart ha varit stängda. Dock borde det ha varit mer flexibelt - om restdoser riskerar att gå till spillo, så är det bättre att VEM SOM HELST får dem, än att man ska hålla sig rigoröst till prioritetsordningen. Det får ju inte gå in absurdum, heller.
Citera
2021-05-05, 12:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det fetade är fullständigt skitsnack. Det är inte "en ganska stor risk" för dessa åldersgrupper att bli varken allvarligt sjuka eller dö. Kom in i matchen..

Det ligger tydligen väldigt många män i åldern 50-59 på IVA... Kvinnor ligger kanske fem år "efter", d.v.s. man kunde ha tagit 55-59-åriga män först, sedan 50-54-åriga män tillsammans med 55-59-åriga kvinnor, därefter 50-54-åriga kvinnor tillsammans med 45-49-åriga män - och därefter öppnat för alla som är kvar att boka fritt. Men, men... det känns inte så meningsfullt att dividera om detta längre.
Citera
2021-05-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vilka pandemier då?

Om du kommer med ett sådant påstående måste du väl ändå kunna nämna vilka pandemier det handlar om?

Spanska sjukan
1920 så hade Sverige ungefär dubbelt så många invånare som de andra Nordiska länderna
https://www.tacitus.nu/historisk-atlas/befolkning/skandinavien.htm

I Sverige dog sammanlagt 39 000 människor av spanska sjukan, vilket i jämförelse med många andra länder var ganska lite.
https://www.google.com/search?q=hur+m%C3%A5nga+dog+i+spanska+sjukan+i+sve rige&sxsrf=ALeKk03vZnXmMTj_Sre8YS_PfMNmcpnyXQ%3A16 18775575061&ei=F458YIGNA8aGwPAPq-ydoAk&oq=hur+m%C3%A5nga+avled+i+spanska+sjukan+i+n orden&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAEYADIFCAAQzQIyBQgAEM0CO gcIIxCwAxAnOgcIABBHELADOgcIIxCwAhAnUNmmAVj65QFgpfY BaAJwA ngAgAH_AYgBwhOSAQYwLjE4LjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAE JwAEB&sclient=gws-wiz

I Norge tok spanskesyken omkring 15 000 liv.
https://sml.snl.no/spanskesyken

I Finland var dödligheten under spanska sjukan mer än 30 000 utöver det normala.
https://www.google.com/search?q=I+Finland+var+d%C3%B6dligheten+under+span ska+sjukan+mer+%C3%A4n+30+000+ut%C3%B6ver+det+norm ala.&oq=I+Finland+var+d%C3%B6dligheten+under+spans ka+sjukan+mer+%C3%A4n+30+000+ut%C3%B6ver+det+norma la.&aqs=chrome..69i57.1072j0j15&sourceid=chrome&ie =UTF-8

Ikke desto mindre døde 15-18.000 danskere af den spanske syge.
https://dsr.dk/dshm/historiske-glimt/krigens-og-krisens-helte/den-spanske-syge-1918-20

Du skrev att Finland klarat sig bättre en de andra nordiska länderna i varje pandemi. Det är uppenbart inte sant.
Du tror inte infrastruktur och stadsbilderna var lite annorlunda för 100år sedan? Då tjänade nog Sverige på att vara ett förhållandevis stort land med ett bondesamhälle.

Pandemierna vi varit sämst i är övriga influensor under 1900talets andra hälft, Asiaten, Hong kong.
Citera
2021-05-05, 12:30
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Media i Sverige är inte tillräckligt kritisk.
Flera av dessa fall har nog inte läkemedelsverket släppt ännu.
Media fokus ligger på hur många som vaccineras inte biverkningar.
Flera yngre i Israel har fått hjärtinfarkt efter vaccinering.
det är typ 1 på 100 000 som fått myokardit i israel. men det är bara två som dött av det av de ca 60 st som fått det. så det är typ 1 på 3 M som har dött. Men det är inte konstaterat att vaccinet orsakar myokardit utan det kan mycket väl vara en korrelation då andelen med myokardit i den generella befolkningen inte ökat.
Citera
2021-05-05, 12:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tycker att prioritetsordningen är riktig, men att samhället samtidigt borde ha varit nedstängt så att folk inte KUNDE smitta varandra så mycket. Skolor borde självklart ha varit stängda. Dock borde det ha varit mer flexibelt - om restdoser riskerar att gå till spillo, så är det bättre att VEM SOM HELST får dem, än att man ska hålla sig rigoröst till prioritetsordningen. Det får ju inte gå in absurdum, heller.

Samtidigt kan man nog säga att den ordning man valt har lett till mer smittspridning. Det är knappast 70-plusarna som drivit pandemin, utan det kan vi tacka betydligt yngre förmågor för. Yngre som drar runt skiten till sina vänner, bekanta, föräldrar, föräldrars arbetskamrater som sedan smittar någon äldre. Hade man brutit kedjan tidigare hade kanske de äldre inte blivit smittade i så hög grad?
De svenska dödstalen per capita förskräcker.
Citera
2021-05-05, 12:38
Medlem
Citat:
Det ligger tydligen väldigt många män i åldern 50-59 på IVA... Kvinnor ligger kanske fem år "efter", d.v.s. man kunde ha tagit 55-59-åriga män först, sedan 50-54-åriga män tillsammans med 55-59-åriga kvinnor, därefter 50-54-åriga kvinnor tillsammans med 45-49-åriga män - och därefter öppnat för alla som är kvar att boka fritt. Men, men... det känns inte så meningsfullt att dividera om detta längre.
Att det ligger "många" på IVA, vilket i sig är väldigt subjektivt, är inte en reflektion kring att många i den åldersgrupper blir allvarligt sjuka, eller som du formulerade det, att risken är "ganska stor" inom sagda ålderspann. Vi har haft en konstant hög smittspridning i snart ett år med undantaget förra sommaren. Att bli allvarligt sjuk i Covid har snarare visat sig vara väldigt låg i samtliga åldersgrupper, även om risken ökar med ålder. Men visst, vi kan spola denna diskussion.
Senast redigerad av karlkula12 2021-05-05 kl. 12:58.
Citera
2021-05-05, 12:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Samtidigt kan man nog säga att den ordning man valt har lett till mer smittspridning. Det är knappast 70-plusarna som drivit pandemin, utan det kan vi tacka betydligt yngre förmågor för. Yngre som drar runt skiten till sina vänner, bekanta, föräldrar, föräldrars arbetskamrater som sedan smittar någon äldre. Hade man brutit kedjan tidigare hade kanske de äldre inte blivit smittade i så hög grad?
De svenska dödstalen per capita förskräcker.

Absolut, men jag menar att man borde ha hindrat smittspridningen genom de naturliga metoderna som t.ex. Australien använde sig av, i stället. Alltså hindra folk från att träffas. Jag kände i alla fall en lättnad, när de äldsta och sköraste var vaccinerade ordentligt. Då kände man ju själv också, att man inte behövde vara fullt lika försiktig med hur man rörde sig i samhället längre. När eventuell smitta ändå inte skulle hamna hos de sköraste mera. När det gäller barn och ungdomar, så är ju mycket också en uppfostringssak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in