Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag hoppas att de är mer flexibla den här gången, och anpassar sig till den verklighet som råder. Det är väl vettigt att öppna för 55-59-åringarna först tycker jag, eftersom risken att dö eller bli svårt sjuk är ganska stor för dem, om de skulle bli smittade. Ge alla dom en chans att boka in sig först och gå på sina bokade tider. Visar det sig efter första veckan att det stått tider tomma, eller att många inte har dykt upp på sina bokade tider - öppna för 50-54-åringarna. Gör efter ännu en vecka åter en reality check. Egentligen tycker jag att man kan släppa på alla under 50 samtidigt, för dödsrisken är inte SÅ stor längre för en person runt 45.
Ja, man kan ju tänka lite på två sätt. Antingen kan man tänka som FHM (och du?) har gjort. Att man vaccinerar de sköraste först (vid sidan av FAS3, för medicinska grupper för där var det inte mycket till prio), alternativt kan man ju välja att vaccinera de som sprider smittan. Då borde man så att säga börjat i andra änden. Börjat med 16-åringarna och gått uppåt...
Har ibland funderat på om inte det varit bättre. Efter Fas1 (de på särskilda boenden), borde man börjat med vårdpersonal, poliser, lärare och elever. Sedan borde man gått uppåt i åldrarna. 70+ träffar ju ändå inte så mycket folk. Värre med gymnasielever som träffar mängder av folk, sedan kommer eleverna hem och smittar sina föräldrar som sedan blir inlagda på IVA....