2021-05-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hela denna fram och tillbaka med att behöva upprepa fakta gång på gång är helt absurt.
Det finns vissa som när dom fått allt på silverfat väntar några timmar sen kommer samma dravel igen.
Detta får mig att osökt tänka på radioprogrammet på minuten där en del skriver helt osannolika sagor om Esb och kompisbroderskap mm bara för att hålla ut
Men den största skillnaden är att där fick man inte upprepa sig så dom hade åkt ut direkt

På minuten och hålla sig till ämnet utan upprepningar och tvekan? YES!
Svamlar man och frångår ämnet så trycker någon annan på BEEEEP och tar över resterande sekunder.
BEEEEEEEEp
Oj där åkte jag ut

I övrigt kan någon skriva en faktaruta med bekräftade händelser i trådstarten?
(får jag prata vidare på min minut nu? )
2021-05-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Eh? Att mäklare ska sköta detta INNAN kontraktet skrevs på. Vet vi det?
Varför ska vi veta det?

Om inte Esbjörn eller Ebba ifrågasatt kontraktet, det är oomtvistligt och inte påskrivet under tvång enligt rättens protokoll, varför håller du på och förpestar tråden med detta tjat?

Är det Esbjörnligans nya angrepp att försöka så tvivel om kontraktet för de som inte fattar vad som sker i rätten?
2021-05-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jag håller med sossetrollen med att Ebba är körd som politiker. Dock betyder det inte att jag tänker rösta vänster.
Rösta på vad du vill inget som har med fastighetsaffären att göra
2021-05-05, 11:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är uppenbart att Esb inte ville ha varken en dyr eller billig mäklare då han inte anlitade någon.

Det är inte mäklaren som har gjort värdering eller besiktning. Om du påstår att Notar och Anticimex inte gör oberoende värderingar och besiktningar så har du helt tappat greppet om vad detta handlar om.

Han är ju informerad att det kostar pengar och varför ska man kasta pengar i sjön på en mäklare om det inte behövdes. då....
2021-05-05, 11:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
På minuten och hålla sig till ämnet utan upprepningar och tvekan? YES!
Svamlar man och frångår ämnet så trycker någon annan på BEEEEP och tar över resterande sekunder.
BEEEEEEEEp
Oj där åkte jag ut

I övrigt kan någon skriva en faktaruta med bekräftade händelser i trådstarten?
(får jag prata vidare på min minut nu? )

Jag har tidslinjen den kan ju vara till hjälp
https://imgur.com/a/FGPO3vL
2021-05-05, 11:37
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vet du att han pratat med dem? Eller är detta ett antagande bara?

"Mäklaren har en omsorgsplikt och ska följa god fastighetsmäklarsed även när hen bara har ett skrivuppdrag....Mäklaren ska göra vad hen kan för att säljarens och köparens överenskommelser blir dokumenterade."
....
"Penningtvättslagens regler gäller även när mäklarens uppdrag är att ta fram köpehandlingar. Mäklaren ska därför uppnå kundkännedom om parterna det vill säga skaffa sig kunskap om dem. Mäklaren ska uppnå kundkännedom om uppdragsgivaren innan hen får uppdraget. Kundkännedom om säljaren ska uppnås innan innan kontraktsskrivningen sker."

Så hur mycket av detta gjorde Theo?
Vi säger inget - då var det fel av honom. Han har ett ansvar.

Nu menar du att han pratade med Esbjörn.
Alldeles nyss var det sagt av en annan person att han inte alls var med på affären....

Hur många gånger har du fått skriva om detta har vi inte rett ut detta mer än 5 gånger nu?
Han hade skrivuppdrag och han tog fram ett papper efter bådas önskemål.
Så var det klart..
2021-05-05, 11:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
All restskatt som överstiger 30k skulle vara inbetald senast den 12 feb, efter detta datum så får man betala 16% i ej avdragsgill ränta.
All skatt skall vara betald senast den 12 maj, därefter så sätter Skatteverket blåslampan på Esb.

Då blir det kronis igen, som innan
2021-05-05, 11:47
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Fogden kan ju knappast göra utmätning på sommarstugan då det är EB som äger den. Då ryker väl någon av Esb bostadsrätter där Monica har inhyst 43 st marockanska gatubarn.
2021-05-05, 11:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Fogden kan ju knappast göra utmätning på sommarstugan då det är EB som äger den. Då ryker väl någon av Esb bostadsrätter där Monica har inhyst 43 st marockanska gatubarn.

Ja vad är den värd typ 1,5 med barnen
2021-05-05, 11:58
Medlem
Citat:
Frågan är om han lämnat in nån deklaration än. Den skulle varit inne 3 maj om han inte fått anstånd, vilket är till 31 maj.

Även om han inte lämnat in än så får han ingen förseningsavgift för själva deklarationen eftersom han är över 65 år. Är man över 65 behöver man inte begära anstånd om man inte arbetar eller gör mycket handel med värdepapper. Dock ska man lämna in den så snart som möjligt men senast 31 maj om jag läser rätt.

Om inte Skatteverket officiellt vet om försäljningen än så kommer de snart att veta det.
2021-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför skulle hon fråga skrivaren om värdet när hon har låtit experter värdera huset? Det om något vore idiotiskt kan jag tycka.

ja för en mäklare är ju totalt okunnig.

Värderingen är ett fixt värde, mäklaren har mer kunskaper om köptekniker, frågeställningar om vad/hur man kan renovera för att öka värde etc. HUR går man vidare till ett avtal osv.
2021-05-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om inte Esbjörn och Ebba var överens om innehållet i kontraktet så är väl deras namnteckningar på det ganska märkliga, tycker du inte det?

Men oj, vad vi låtsas inte förstå vad detta handlar om.
Esbjörn menar att han inte förstod vad han skrev på.

OM en mäklare pratat genom avtalet i förtid med båda parter eller inte är en rätt stor skillnad eller hur?
Så OM Theo skulle ha ringt Esbjörn hade det ju varit till fördel för Ebba.
Men Theo försöker frånsäga sig allt ansvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in