2021-05-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
På en fråga till Theo om hans inblandning svarar han:

"– Ja, jag har eventuellt hjälpt till, ja, säger Theo Dietz."

Svävande svar mmmmmmmm och han lyckas med att få in 2 Ja i detta korta svar!

Eventuellt hjälp till, det skulle jag också ha sagt om jag lånat ut mitt kvittensblock och sagt kolla hjulhuset!

Om det hade varit riktig inblandning som mäklare så hade han gjort ALLT det andra precis som mäklare gör och tagit betalt därefter.
2021-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
De som påstår att Theo Dietz inte är inblandad i denna lurifaxaffär har en tydlig agenda att förringa hans roll i dramat.

Självklart har kompisbrormäklaren Theo o Ebba pratat om värdet o kommande värdeökningar av Esbjörns fastighet.
Att påstå något annat är bara dumheter.
Ja, jag vet - nu kommer det en massa inlägg om bevis men låt mig stämma i bäcken o redan nu begära bevis på att så inte skett!

Ebba påstår att hon anlitat 2 mäklare för värdering varav vi vet att Notar är den ena, men ff vet vi inte vad mäklare X värderade fastigheten till. Verkar inte heller som om hon tar upp det i tinget, varför?
Vem är mäklare X?

En annan fråga är vem beställde infot från Värderingsdata. En tjänst som riktar sig till mäklare som grund för en fastighetsvärdering.
Snälla Gud lova att denna person inte har någon som helst roll i något som kräver tankeförmåga. Om man kräver bevis för att någonting hypotetiskt inte har skett så har man inte lyset tänt på övervåningen.
2021-05-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Att snacka om att provköra, kolla kopplingen på just den modellen, den brukar rosta i höger fram hjulhus, det betyder inte att han var delaktig som mäklare.
Han fick ingen provision och jag tror inte att han nånsin varit ute och tittta på objektet.
Han håller till i andra geografiska områden.

Nej, men som insatt och kunnig kanske man ger insikter om att man måste inte byta bromskivor, bromsolja, göra ny framvagnsinställning bara för att man byter bromsbelägg.
Kanske snarare vända på steken - med kunskap kan man ställa krav.

I detta fall.
Han gav ett rimligt pris. Och vad man bör säga, alltså börja UNDER det priset.
2021-05-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Skrivuppdrag? Mäklaren ska tex kontrollera med båda parter att villkor etc är vad som är överenskommet.
Det var väl det som skedde eftersom båda parter skrev på avtalet? Var ligger problemet?
2021-05-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han hade ju ett skrivuppdrag. Inte ett mäklaruppdrag. Det är sedan länge klarlagt.

Theo har pratat med Esbjörn i telefon. Både innan kontraktsskrivningen och efter. Exakt vad som sades där vet jag inte, men tvivlar på att det var något annat än ett affärssamtal.

Vet du att han pratat med dem? Eller är detta ett antagande bara?

"Mäklaren har en omsorgsplikt och ska följa god fastighetsmäklarsed även när hen bara har ett skrivuppdrag....Mäklaren ska göra vad hen kan för att säljarens och köparens överenskommelser blir dokumenterade."
....
"Penningtvättslagens regler gäller även när mäklarens uppdrag är att ta fram köpehandlingar. Mäklaren ska därför uppnå kundkännedom om parterna det vill säga skaffa sig kunskap om dem. Mäklaren ska uppnå kundkännedom om uppdragsgivaren innan hen får uppdraget. Kundkännedom om säljaren ska uppnås innan innan kontraktsskrivningen sker."

Så hur mycket av detta gjorde Theo?
Vi säger inget - då var det fel av honom. Han har ett ansvar.

Nu menar du att han pratade med Esbjörn.
Alldeles nyss var det sagt av en annan person att han inte alls var med på affären....
2021-05-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var väl det som skedde eftersom båda parter skrev på avtalet? Var ligger problemet?

Eh? Att mäklare ska sköta detta INNAN kontraktet skrevs på. Vet vi det?
2021-05-05, 11:05
Medlem
Citat:
Men ursäkta, så du tror att Ebba och Theos relation är så fruktansvärd platoniskt att när Ebba tar upp denna affär och frågar om avtalet så säger han absolut ingenting? Hon frågar ingenting? De sker inga som helst samtal alls mellan dem.

De är helt tysta.... tillåt mig gapflabba över hur långt ni sträcker er för att få bort Theos del i hennes förarbete.

Hon vore ju en idiot om hon inte frågade vad huset är värt, vad hon kan tänkas buda, var det rätt att buda 3.8 osv. "off-the-record"
och nej, Ebba är ingen idiot.

Så han är inte med i affären, men skriver avtalet?
Då ÄR han ju delaktig.
Varför skulle hon fråga skrivaren om värdet när hon har låtit experter värdera huset? Det om något vore idiotiskt kan jag tycka.
2021-05-05, 11:07
Medlem
Citat:
Eh? Att mäklare ska sköta detta INNAN kontraktet skrevs på. Vet vi det?
Om inte Esbjörn och Ebba var överens om innehållet i kontraktet så är väl deras namnteckningar på det ganska märkliga, tycker du inte det?
2021-05-05, 11:11
Avslutad
Jag håller med sossetrollen med att Ebba är körd som politiker. Dock betyder det inte att jag tänker rösta vänster.
2021-05-05, 11:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det är Ebba som säger att Esbjörn inte vill ha en dyr mäklare. En viss skillnad på vad som Ebba-klanen hela tiden påstår.

Vad vet du om vad Theo o Ebba har haft för kontakter angående fastighetsköpet?
Du gissar som vanligt til Ebbas favör o i detta fallet även till Theos favör. Varför?

Och när du vill köpa en bil så tar du bilen till "en oberoende bilhandlarkompis" som "besiktigar o värderar" fordonet. Sen presenterar du ett "besiktningsdokument" som grund för att pruta på priset.

Så gjorde Ebba o co.

Det är uppenbart att Esb inte ville ha varken en dyr eller billig mäklare då han inte anlitade någon.

Det är inte mäklaren som har gjort värdering eller besiktning. Om du påstår att Notar och Anticimex inte gör oberoende värderingar och besiktningar så har du helt tappat greppet om vad detta handlar om.
2021-05-05, 11:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Citat:
Ebba hävdar att hon har låtit två mäklare värdera fastigheten. Återigen - vilken är den andra mäklaren o vad är den värdering på?

Bevisbörda - hade bevisbördan här på Flashback varit som i tinget hade denna tråd kanske bara varit på ca 100 sidor.

Morgonens första skratt, tack för det

Nu ska jag bifallstjata.
Theo bara skrivuppdrag.
Esb kom inte till möte där han skulle få backa.
Värderingar från olika håll sammanstrålar till samma värde.

Can we move on now?

Hela denna fram och tillbaka med att behöva upprepa fakta gång på gång är helt absurt.
Det finns vissa som när dom fått allt på silverfat väntar några timmar sen kommer samma dravel igen.
Detta får mig att osökt tänka på radioprogrammet på minuten där en del skriver helt osannolika sagor om Esb och kompisbroderskap mm bara för att hålla ut
Men den största skillnaden är att där fick man inte upprepa sig så dom hade åkt ut direkt
2021-05-05, 11:29
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag såg nån intervjusnutt på Theo i höstas, där han påstod att Ebba och han inte var vänner, men att han träffat henne några gånger då Ebba träffat hans syster.

Jag väljer att tro på det tills jag blivit motbevisad. Jag är inte kompis med min brors kompisar, men ibland korsas vägarna och man blir bekanta. Inga jag skulle umgås med på egen hand, typ.

Jag tror inte Theo varit vid fastigheten, så hur skulle han kunnat göra en värdering värd namnet? Men inte omöjligt.

Med facit i hand hade Ebba haft det något enklare med en annan mäklare, men det var ju bara ett enkelt skrivuppdrag då det begav sig. Fylla i lite uppgifter i ett formulär och printa ut i tre ex.

jag såg den med och han sa att han visste vem det var inte mer.
Oavsett så är det väl inga fel på avtalet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in