2021-05-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, det är faktiskt ganska intressant att tänka på. Man hade alltså restriktionen under pandemier redan på 1300-talet. Det du nämnde var just gränskontroller.

Jag tänker genast på Tegnells påstående att stängda gränser är skadligt under pandemier. Vad menade han med det och i vilka pandemier har inte gränskontroller varit till nytta utan enbart till skada?

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Precis de kom på att inkubationstiden var ca 30 dagar så då fick fartygen ligga utan för i 30 dagar.

År 1383 bestämdes att isoleringsperioden skulle förlängas till 40 dagar. Perioden fick namnet »qua*rantino« efter »quaranta« som betyder fyrtio på italienska. Det är detta som gett upphovet till vårt svenska ord karantän.

Dom vara smarta förr observerade och lärde sig förstå. De tittade inte så mycket på dockusåpor och blev inte hjärndöda som dagens antivaccers.
Ja. Restriktioner är inget nytt fenomen.

Och karantän är alltså ett 1300-talspåfund.
Citera
2021-05-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De hade nog trasor runt käften på medeltiden också insåg att det gröna som kom ut inte vara nyttig att få på sig.

För övrigt så är Uffes korvmoj nog stängd för överskådlig tid på grund av att ägaren har kronisk covid. Det är med den som Syfilis man blir knäpp av det.

Ja de hade säkert munblöja på sig då också. Men det betydde såklart lika lite som nu i en pandemi.

Knäpp är det många som blivit i det här.
Att folk efter 500 dagar i en pandemi inte ens förstår det meningslösa i 80% av våra restriktioner är ta mig fan otroligt.

Samma restriktioner som alltså fick smittan att stiga...

Ett tips till dig: Måla en röd prick i pannan. Det hjälper mot Covid-19.
Citera
2021-05-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är uppenbart att andra länder manipulerar sina siffror för att det ska se bättre ut.

Sverige ligger officiellt på den hösta smittspridningen i Europa men har samtidigt lägst antal döda. Hur går det ihop?

Sverige har mer än dubbelt så många många fall jämfört med snittet i EU men har samtidigt mindre än hälften så många dödsfall.

Det går naturligtvis inte ihop. Det finns alldeles för många variabler och avvikelser om det ska jämföras mellan länder för att det ska vara värt något. Dessutom vet ingen hur stort mörkertalet är. Men förmodligen minst lika många som konstaterat smittade. Så den här siffer-exercisen är väl egentligen inte så jävla intressant.

Överdödlighet däremot, om de andra ländernas rapportering stämmer....
Citera
2021-05-05, 09:44
Medlem
En grupp tyska forskare hävdar att 2 000 människoliv hade kunnat sparas i Sverige, såvida landet hade infört stränga restriktioner redan under coronapandemins första våg, skriver den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung (bakom betalmur).

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/05/04/tysk-forskning-svensk-nedstangning-hade-sparat-2-000-liv
Citera
2021-05-05, 09:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det finns fler anledningar att ta vaccin än enbart sjukdomens dödlighet. Just nu ligger ett antal personer som är yngre än 60 år på svenska intensivvårdsavdelningar. Jag har inga egna erfarenheter av att ligga på intensivvård, men jag misstänker starkt att det är en upplevelse man gärna vill vara utan.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Antalet i ålder 60 och yngre som legat på IVA är i princip oförändrat mellan 2019 och 2020, några färre under 39 år än 2019, några fler i ålder 40-69.

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.alder-kon

Att som medelålders frisk människa ta vaccinet för att undvika IVA känns som något överdrivet.

Kan det bero på undanträngningseffekter?
Citera
2021-05-05, 09:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En grupp tyska forskare hävdar att 2 000 människoliv hade kunnat sparas i Sverige, såvida landet hade infört stränga restriktioner redan under coronapandemins första våg, skriver den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung (bakom betalmur).

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/05/04/tysk-forskning-svensk-nedstangning-hade-sparat-2-000-liv
Skulle vara intressant att se hur jämförelseländerans siffror ser ut i jämförelse, sett över hela perioden.
Vilka länder använde tyskarna?
Citera
2021-05-05, 09:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja de hade säkert munblöja på sig då också. Men det betydde såklart lika lite som nu i en pandemi.

Knäpp är det många som blivit i det här.
Att folk efter 500 dagar i en pandemi inte ens förstår det meningslösa i 80% av våra restriktioner är ta mig fan otroligt.

Samma restriktioner som alltså fick smittan att stiga...

Ett tips till dig: Måla en röd prick i pannan. Det hjälper mot Covid-19.

Hjälper bara mot den Indiska dubbelmutationen. Jag har tagit Astravaccin det är fullt tillräckligt för mig.

Har nu bara på mig trasan när jag handlar mat på tider bara för äldre. Det för att de gamla inte ska bli oroliga och rädda för mig i övrigt fyller det ingen funktion. När jag ser att de slutar mer allmän ska jag göra det också.

Tanten med den svarta gasmasken som jag ser ofta, hon kanske bär den för att hon är en antivaccer med bacillskräck.

Ska jag åka allmänna transportmedel som tunnelbana kanske jag som en nya vana börjar med munskydd. Det finns en massa annat skit i luften och de snörvlande snoriga hostande människor dyker väl upp igen när pandemin är över.

Jo jag är absolut säker på att munskydd kommer att ingå i min arsenal framgent. Tvätta händerna oftare nu samt att ha handsprit i fickan och i bilen. Nya goda vanor!
Citera
2021-05-05, 09:54
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Det rör på sig!

Enligt Imperial College-modellen skulle ju 96 000 personer ha dött i Sverige fram till den 1 juli 2020, på grund av de slappa restriktionerna. Nu är vi nere på 2 000 extra. Fortsätter det så här och i den här takten kommer till slut en del faktiskt covid-döda att återuppstå.
Citera
2021-05-05, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan det bero på undanträngningseffekter?
Kanske, eller så hade personerna under 60 som hamnat på IVA 2020 gjort det ändå, covid eller ej... Menar bara att det finns inga större tecken på att en ung frisk människa som lever normalt löper någon större risk att hamna på IVA pga covid.

Sen har vi sett fallen med unga, vältränade träningsfreaks som hamnar på IVA, men det är inte ovanligt att träningsfreaks sätter sig på spinningcykeln och kör Vätternrundan även om dom är lite "småförkylda", och detta kan få allvarliga konsekvenser, inte bara om man har covid utan även en vanlig förkylning.
Citera
2021-05-05, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Som jag skrev gäller det hela världen. I Sverige fann jag inga exakta siffror på dödsfall orsakade av infektion. Men eftersom influensa vissa år dödar uppåt 4000 kan man gissa sig till att totalt antal döda pga infektioner (addera då alla gamla och multisjuka som avlider med övriga infektioner som inte mäts) sannolikt är högre än de 6000 som faktiskt dött AV covid. Oavsett exakt hur stor den siffran är i Sverige så är den iaf likvärdig med covid, vilket var min poäng. Att anklaga andra för att inte respektera liv för att de inte isolerar sig under pandemin är hyckleri. Det borde man logiskt sett göra varje år i så fall.

Precis! Många verkar helt glömt att vi influensor och andra förkylningsvirus varje år. Lägg därtill bakteriella smittor. I våran del av världen går många till jobbet och hostar och snörvlar utan en jävla tanke på andra människor. Ingen går runt med munskydd heller. Har aldrig sett det innan Covid. Kanske npgot positivt som kommer ur detta. Att stanna hemma alltså, inte munskydden.

Så visst är det mycket hyckleri. Blandat med all skrämsel från media och kanske även okunskap.
Citera
2021-05-05, 09:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Kan du också vara vänlig att redovisa hur många som dör varje år i dessa jätteländer så vi kan sätta siffrorna i ett större perspektiv och förstå exakt hur dystert det är. Antar att du inte bryr dig särskilt mycket om alla fattiga, sjuka barn i dessa länder vanligtvis? Malaria och tbc dödar fler än covid exempelvis. Men när några gamlingar checkar ut i förtid är det dystert.

Citat:
Almost 10 million people die in India every year.
Almost 27,000 die every day.

En hel del!
Citera
2021-05-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hör du din fjant. I Indien såväl som i Sverige har sjukvården utsatts för stora belastningar där våra IVA-avdelningar varit på gränsen och i Indien har sjukvården klappat ihop. Där kommer detta få mycket stora konsekvenser kortsiktigt och långsiktigt. Du kan sitta och peta i dina misstolkningar av statistik bäst du vill. Verkligheten om man tittar sig omkring tränger sig obönhörligen på ändå.

Vi i Sverige får dras med ett enormt rehabiliteringsbehov och vårdskuld. Indien riskera att skakas om i sina grundvalar samhälleligt och politiskt med misär och lidande under lång tid framöver.

Vad är det du inte förstår i detta?

Har du inget bättre att komma med än ord som klappa ihop, vara på gränsen, skakas om osv? Du låter som aftonbladets rubrikskapare. Misstolkningar av statistik? Så fler dör inte av malaria och tbc? Hur stor är egentligen överdödligheten i de länder du pratar om? Hur stor är skulden av lockdowns och isolering? Även där har WHO påstått att fler dör som ett resultat av covid-politik än viruset. Världen är lite mer komplex än covid-siffror. Så blir irriterad av tunnelseendet på antal döda utan något perspektiv eller vikt. Det finns så många andra katastrofer på vår planet som skulle behöva all denna energi för att bekämpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in