2021-03-07, 18:03
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han verkar ju haft identiska foton på samtliga headset som han annonserade ut, att inga köpare reagerade på detta innan de klickade på köpknappen.
1.300 för ett par Peltorkåpor som är värda det tredubbla. Bara det är ju misstänkt billigt men folk är mer intresserade av att "göra ett klipp" än att kolla upp vem de har att göra med. Ingen ser varningssignaler när de tror att de kan göra en bra affär.
Senast redigerad av DoktorNo 2021-03-07 kl. 18:08.
Citera
2021-03-08, 00:09
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Han verkar även ha Paynova (med köparskydd) som betalalternativ via Tradera. Undrar om någon köpare nyttjade den möjligheten istället för swishöverföring och på så sätt kan få tillbaka sina pengar? Intressant att han skrev sin mailadress i annonstexten, han ville väl undvika att köpare startade frågetrådar direkt via Traderas meddelandefunktion, eftresom väl även Traderas anställda kan ta del av dessa meddelanden. Snubbens nötföretag verkar fö. inte gå alltför lysande att döma av allabolag. Blir nog svårt för honom att motbevisa så pass många bedrägerifall som han, att döma av alla negativa kommentarer, har ägnat sig åt under en intensiv period. Grejorna skulle väl skickas spårbart att döma av annonserna, så det blir svårt för honom att bevisa att han skickat paket utan spårningsinfo. Vilken klåpare.

Man sätter inte in pengar utan säkerhet. Säljer man på blocket får man ofta svar som "skickar handpenning direkt" finns gott om dårar där ute.
Citera
2021-03-08, 04:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
1.300 för ett par Peltorkåpor som är värda det tredubbla. Bara det är ju misstänkt billigt men folk är mer intresserade av att "göra ett klipp" än att kolla upp vem de har att göra med. Ingen ser varningssignaler när de tror att de kan göra en bra affär.

Hans annonsbild https://www.tradera.com/item/302433/451574565/verktygspaket-makita-dlx6038t-2st-i-lager på M*kita verktygspaket, har han "lånat"/snott bilden härifrån:

Citera
2021-03-08, 08:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Nötce*tergu** sålde prylar på Tradera för minst 30k förra helgen och har inte skickat nåt till någon överhuvudtaget.

Hans härjningar syns i omdömena som köparna lämnat, så länge nu den profilen finns kvar:
https://www.tradera.com/profile/feedback/5316993/notcentergunn

Det ovanliga var att han använde sitt företagsswish som gav viss trovärdighet:
XXXXXXX07 Gu**arsso*s *ötce*ter AB.

*=n

Detta företag osar skumt, har betalningsanmärkning/-ar, extremt låg score och katastrofal ekonomi. Och vem har ett bolag som "bedriver djuruppfödning med nötkreatur, bedriva lantbruk, arrende, äga och förvalta fast och lös egendom därmed förenlig verksamhet" och placerar det i branschen "Primärvårdsmottagningar med läkare m.m.". Luktar skojare.
Citera
2021-03-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippie
Jag har rapporterat det till polisen. De indikerade att Elvis Nistor och Kristina Nistor var bedragare. De har gjort detta i flera år. Så varnas.

Är det inte spännande hur "transparenta" de ändå är? Det är lätt att få fram vad deras båda söner heter (båda barn) och det är hyfsat enkelt att följa dem i vardagen. Jag har själv inga onda intentioner, men det känns så märkligt i och med att de verkar försörja sig på att lura folk. En dag måste väl någon göra en hämndaktion och då är det konstigt att man inte är mer försiktig?
Citera
2021-03-11, 12:34
Medlem
Citat:
Detta företag osar skumt, har betalningsanmärkning/-ar, extremt låg score och katastrofal ekonomi. Och vem har ett bolag som "bedriver djuruppfödning med nötkreatur, bedriva lantbruk, arrende, äga och förvalta fast och lös egendom därmed förenlig verksamhet" och placerar det i branschen "Primärvårdsmottagningar med läkare m.m.". Luktar skojare.
Man kan ju ansöka om kunkurs för vilket företag som helst, vilket direkt sätter igång en massa mekanismer och låser konton t.ex. ☺️
Citera
2021-03-11, 20:14
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Tradera (?) har nu avaktiverat det kontot. Det går dock ännu att se alla negativa omdömen.

Tradera är väldigt långsamma och i många fall ointresserade av att rensa ut bedragarna eftersom tradera tjänar pengar även på bedragarnas annonser.

Tradera har år efter år tillåtit samma skojare att hållas med att sälja piratkopior av klockor trots att de själva skriver att det inte är tillåtet. Jag har anmält piratsäljare flera gånger utan att de har stängts av.
Citera
2021-05-04, 14:15
Medlem
BarryHeros avatar
Det trista med Tradera är att man som säljare inte kan skydda sig mot köpare med dåliga omdömen. Den som vinner en budgivning, oavsett omdömeshistorik, är den man måste sälja till. Som köpare kan man åtminstone undvika säljare med dåliga omdömen.
Citera
2021-05-04, 14:49
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det trista med Tradera är att man som säljare inte kan skydda sig mot köpare med dåliga omdömen. Den som vinner en budgivning, oavsett omdömeshistorik, är den man måste sälja till. Som köpare kan man åtminstone undvika säljare med dåliga omdömen.

ja det är ett problem men så länge dom betalar för varan är det inget problem oftast. är värre dom idioter som lägger bud o betalar inte, då måste man strula och anmäla till tradera för att ta bort avgifterna.
Citera
2021-05-04, 20:20
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Visst är det så. Men så länge du som säljare får betalt så är det väl skitsamma egentligen.
Citera
2021-05-04, 21:21
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Visst är det så. Men så länge du som säljare får betalt så är det väl skitsamma egentligen.
Ja, men problemet är ju att det inte alltid sker. T ex sålde jag för ett par kvällar sedan ett föremål som fick 44 bud. Det vinnande budet kommer från en person med mestadels negativa omdömen där de flesta handlar om att personen budar men inte betalar. Självklart har jag själv heller inte sett någon betalning ännu eller någon form av kommunikation.

I detta fall hade jag hellre struntat i högsta budet och sålt varan till den med näst högst bud för att slippa trubblet.
Citera
2021-05-04, 23:36
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ja, men problemet är ju att det inte alltid sker. T ex sålde jag för ett par kvällar sedan ett föremål som fick 44 bud. Det vinnande budet kommer från en person med mestadels negativa omdömen där de flesta handlar om att personen budar men inte betalar. Självklart har jag själv heller inte sett någon betalning ännu eller någon form av kommunikation.

I detta fall hade jag hellre struntat i högsta budet och sålt varan till den med näst högst bud för att slippa trubblet.

Jag brukar kolla igenom budlistan, och om någon budar och har flera negativa kommentarer "fakebudar", "betalar ej" osv, så brukar jag lägga till personen på spärrlistan, då kan de inte lägga nytt bud om de blir överbjudna.

Om man har tur så upptäcker man det och spärrar innan de har lyckas att fakebjuda till ett högt pris som ingen vill bjuda över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in