2021-05-04, 22:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Vem har sagt att de klassats olika?

Du hittar ju bara på angående Bitcoins historia.
"Bitcoin var inledningsvis tänkt som ett betalmedel men när den misslyckades med detta försöker nu anhängarna istället trumma in att den är till för store of value."

Store of value har varit där från dag ett. Läs lite historik på: https://danheld.substack.com/p/bitcoin-vs-ethereum

Det är Ethereum som har bytt narrativ oftare än folk byter underkläder.

Har inget emot Ethereum men låt oss hålla oss till fakta och inte förvilla läsare i tråden.

Om inte bitcoin klassas annorlunda än alt coins så var förstås inte det du skrev någon förklaring till att bitcoin har tappat marknadsandelar.
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Beror väl en del på att världens skattemyndigheter klassade Bitcoin som en tillgång där kapitalskatt utgår vid varje försäljning, och inte en som en valuta. Det blir ju rätt krångligt att hålla koll på skatten om man ska använda bitcoin till vardags. Men vem vet, det kanske löser sig tekniskt på sikt.
Jag har heller inte sagt att store of value inte funnits med i tänket från början men däremot att bitcoin inte längre ses som ett fungerande betalmedel annat än för stora och sällan förekommande affärer. En stor del av tänket med bitcoin har alltså övergivits och övertagits av alt coins.
Citera
2021-05-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Allt som man kan köpa och senare sälja kan användas som store of value. BTC har i princip ingen vision kvar. Det kanske är mer beskrivande.
I fall ethereum lyckas bra med att lämna PoW är det fullt möjligt att BTC tappar tronen, och sedan blir det i så fall troligtvis ett utdraget "hej då btc" som gäller. Shitcoin dominans är redan under 50% igen.
Ni som förespråkar ETH framför BTC, tycker ni verkligen PoS är en bättre lösning än PoW?
Jag är inte särskilt insatt i ethereum men som jag förstått det har man mer makt med mer kapital, vilket jag bara kan se kommer leda till en mer centralisering. Ta bara den saken att du måste äga 32 ETH för att köra en full node!?

Billig energi däremot finns naturligt distribuerat över hela världen och kommer därför leda till mer decentralisering över tid.
Min uppfattning är att många inte har ett särskilt intresse i en decentraliserad valuta utan bryr sig bara om gainz. Rätta mig gärna.
Citera
2021-05-04, 22:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Ni som förespråkar ETH framför BTC, tycker ni verkligen PoS är en bättre lösning än PoW?
Jag är inte särskilt insatt i ethereum men som jag förstått det har man mer makt med mer kapital, vilket jag bara kan se kommer leda till en mer centralisering. Ta bara den saken att du måste äga 32 ETH för att köra en full node!?

Billig energi däremot finns naturligt distribuerat över hela världen och kommer därför leda till mer decentralisering över tid.
Min uppfattning är att många inte har ett särskilt intresse i en decentraliserad valuta utan bryr sig bara om gainz. Rätta mig gärna.

Ja det är klart det är bättre, själv kan jag köra fler noder så det är väl inget problem.
Citera
2021-05-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är klart det är bättre, själv kan jag köra fler noder så det är väl inget problem.
Motivering?
Gemene man kommer inte äga 32 ETH men nästan alla kan köra en raspberry pie.
Citera
2021-05-04, 23:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Motivering?
Gemene man kommer inte äga 32 ETH men nästan alla kan köra en raspberry pie.

Gemene man behöver inte äga 32 ETH
Citera
2021-05-04, 23:09
Medlem
Citat:
Men då kör man inte en full node själv, kräver inte de då tillit till de andra i node poolen?
Tycker du iden om att låta kapitalet styra är bättre? Det lutar ju åt dagens ekonomiska system.
Citera
2021-05-04, 23:11
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:

Det räcker med 16 eth, vilket idag kanske är ouppnåeligt för de flesta här, men de som inte var omyndiga för något år sen hade all chans i världen. Är ganska säker på att jag läste att även de som äger färre kan steaka men är osäker. Själv är jag försiktig (feg) som få och vågar inte börja steaka än
Citera
2021-05-04, 23:12
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Men då kör man inte en full node själv, kräver inte de då tillit till de andra i node poolen?
Tycker du iden om att låta kapitalet styra är bättre? Det lutar ju åt dagens ekonomiska system.

I syvende och sist så är vi här för pengarna eller?
Citera
2021-05-04, 23:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Det räcker med 16 eth, vilket idag kanske är ouppnåeligt för de flesta här, men de som inte var omyndiga för något år sen hade all chans i världen. Är ganska säker på att jag läste att även de som äger färre kan steaka men är osäker. Själv är jag försiktig (feg) som få och vågar inte börja steaka än

Och börserna kan förstås göra det möjligt även om du har färre än så. Detta är knappast ett problem.
Citera
2021-05-04, 23:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

En valuta handlar i högsta grad om kapital men det är stor skillnad mot fiat där politiker styr. Konkurrens och marknadsekonomi är överlägset politisk styrning.
Citera
2021-05-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
I syvende och sist så är vi här för pengarna eller?
Det är vi men då ska vi vara ärliga med det.
Citat:
En valuta handlar i högsta grad om kapital men det är stor skillnad mot fiat där politiker styr. Konkurrens och marknadsekonomi är överlägset politisk styrning.
Sant. Men är inte decentraliseringen av valutan bitcoin något att eftersträva tycker ni?
Citera
2021-05-04, 23:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är vi men då ska vi vara ärliga med det.

Sant. Men är inte decentraliseringen av valutan bitcoin något att eftersträva tycker ni?

Det du beskriver innebär inte centralisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in