2021-05-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Ni som förespråkar ETH framför BTC, tycker ni verkligen PoS är en bättre lösning än PoW?
Jag är inte särskilt insatt i ethereum men som jag förstått det har man mer makt med mer kapital, vilket jag bara kan se kommer leda till en mer centralisering. Ta bara den saken att du måste äga 32 ETH för att köra en full node!?

Billig energi däremot finns naturligt distribuerat över hela världen och kommer därför leda till mer decentralisering över tid.
Min uppfattning är att många inte har ett särskilt intresse i en decentraliserad valuta utan bryr sig bara om gainz. Rätta mig gärna.
I stort är det många som letar "gainz". Det är så en bull market ser ut. Vi har gjort 30x tvärs över marknaden på kort tid. Enkelt tolkat betyder det att vi ökat antalet icke-builders med några tusen procent. En majoritet som härjar just nu varken förstår eller har intresse av att begripa vad vi bygger.

Det är däremot helt fel för Ethereum. Sedan 2014/15 har Ethereum haft PoS i roadmap (och som en inbyggd spärr i protokollet för att forcera fram forskning och utveckling). Detta gjordes för att PoS ansågs som framtiden, men vi hade ingen lösning för PoS som var tillräckligt bra. Hur får man ett globalt internet-projekt att driva en 6 år lång utvecklingsprocess decentraliset? Oklart, men Ethereum har lyckats genom att driva ett PoW-nätverk under utvecklingsprocessen. De som inte förstår att detta är 2000-talets bortom alla tvivel mest framgångsrika IT-projekt vet inte vad de pratar om.

Efter 6 år av global forskning och utveckling av ett enormt och till stora delar briljant community är vi där, vid en specification av PoS som är tillräckligt bra. Detta inkluderar aspekten decentralisering. Det har aldrig handlat om att bli "lika bra" som PoW, ribban har varit att det ska vara bättre. Därför har det tagit 5-6 år till färdig spec, och väldigt många spår har slopats under tiden.

Angående det där att man måste ha pengar för att driva en nod så har du bara inte funderat tillräckligt. Det är tyvärt så att utopiska tankar om att vi har en lösning där alla människor och samma möjligheter är en illusion. Det är en fantasi. Bitcoin har aldrig varit på väg att skapa något sådant, och det är redan enorm centraliserad makt i det nätverket. Bitcoin löste helt andra problem, inte "problemet" att rika har makt.

Detta skriver jag för att jag gillar din öppna inställning. Generellt kommer jag inte bidra till det här löjliga jante-sällskapet något mer.
Citera
2021-05-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
I syvende och sist så är vi här för pengarna eller?

Tala för dig själv. Vi är ganska många som vill ersätta nuvarande monetära system med ett som är bättre för att det är mer rättvist och stabilt på lång sikt. Då blir robusthet, säkerhet och decentralisering viktiga egenskaper.

Jag har som sagt inget emot Ethereum, men som primär global reservvaluta tror jag btc är mer lämpligt.
Citera
2021-05-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
I stort är det många som letar "gainz". Det är så en bull market ser ut. Vi har gjort 30x tvärs över marknaden på kort tid. Enkelt tolkat betyder det att vi ökat antalet icke-builders med några tusen procent. En majoritet som härjar just nu varken förstår eller har intresse av att begripa vad vi bygger.

Det är däremot helt fel för Ethereum. Sedan 2014/15 har Ethereum haft PoS i roadmap (och som en inbyggd spärr i protokollet för att forcera fram forskning och utveckling). Detta gjordes för att PoS ansågs som framtiden, men vi hade ingen lösning för PoS som var tillräckligt bra. Hur får man ett globalt internet-projekt att driva en 6 år lång utvecklingsprocess decentraliset? Oklart, men Ethereum har lyckats genom att driva ett PoW-nätverk under utvecklingsprocessen. De som inte förstår att detta är 2000-talets bortom alla tvivel mest framgångsrika IT-projekt vet inte vad de pratar om.

Efter 6 år av global forskning och utveckling av ett enormt och till stora delar briljant community är vi där, vid en specification av PoS som är tillräckligt bra. Detta inkluderar aspekten decentralisering. Det har aldrig handlat om att bli "lika bra" som PoW, ribban har varit att det ska vara bättre. Därför har det tagit 5-6 år till färdig spec, och väldigt många spår har slopats under tiden.

Angående det där att man måste ha pengar för att driva en nod så har du bara inte funderat tillräckligt. Det är tyvärt så att utopiska tankar om att vi har en lösning där alla människor och samma möjligheter är en illusion. Det är en fantasi. Bitcoin har aldrig varit på väg att skapa något sådant, och det är redan enorm centraliserad makt i det nätverket. Bitcoin löste helt andra problem, inte "problemet" att rika har makt.

Detta skriver jag för att jag gillar din öppna inställning. Generellt kommer jag inte bidra till det här löjliga jante-sällskapet något mer.
Tack för ditt inlägg, det ger mig nya tankebanor.
Citera
2021-05-05, 00:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Tala för dig själv. Vi är ganska många som vill ersätta nuvarande monetära system med ett som är bättre för att det är mer rättvist och stabilt på lång sikt. Då blir robusthet, säkerhet och decentralisering viktiga egenskaper.

Jag har som sagt inget emot Ethereum, men som primär global reservvaluta tror jag btc är mer lämpligt.

Vad är ditt argument för att btc är mer lämpligt som reservvaluta, att den var först eller något annat? En viktig egenskap för att vara valuta är just att den går att använda för handel.
Citera
2021-05-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vad är ditt argument för att btc är mer lämpligt som reservvaluta, att den var först eller något annat? En viktig egenskap för att vara valuta är just att den går att använda för handel.
Går den inte att använda för handel? Du handlar inte på ica med en påse guld heller.
Annars är nätverkseffekten kring bitcoin så mycket större, det ska man inte underskatta.
Senast redigerad av Zuppen 2021-05-05 kl. 00:12.
Citera
2021-05-05, 00:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Går den inte att använda för handel? Du handlar inte på ica med en påse guld heller.

Btc har stora brister för handel och kan inte användas för sådant du köper dagligen och heller inte för mindre belopp. För stora köp du gör sällan som en bostad då fungerar det däremot. Är det gott nog för att vara en "reservvaluta"? Vad är det som gör den bättre för det än ETH?
Citera
2021-05-05, 00:19
Medlem
Citat:
Btc har stora brister för handel och kan inte användas för sådant du köper dagligen och heller inte för mindre belopp. För stora köp du gör sällan som en bostad då fungerar det däremot. Är det gott nog för att vara en "reservvaluta"? Vad är det som gör den bättre för det än ETH?
Nätverkseffekten kring varumärket bitcoin samt ett bestämt antal bitcoins som aldrig kommer att ändras. Hanterar du bitcoin via paypal kan du göra dina mindre köp och paypal behöver bara göra en on-chain transaktion om dagen. Lite som när fiat var uppbackat av guld.
Citera
2021-05-05, 00:21
Medlem
Citat:
Om inte bitcoin klassas annorlunda än alt coins så var förstås inte det du skrev någon förklaring till att bitcoin har tappat marknadsandelar.
Det var en förklaring förankrad i verkligheten till varför Bitcoin-narrativet om betalningssystem även för mikrotransaktioner inte är lika starkt. Du menade att man bytte till store of value, vilket inte var sant.

Citat:
Jag har heller inte sagt att store of value inte funnits med i tänket från början men däremot att bitcoin inte längre ses som ett fungerande betalmedel annat än för stora och sällan förekommande affärer. En stor del av tänket med bitcoin har alltså övergivits och övertagits av alt coins.

Okej, någon måste ha loggat in på ditt konto då för detta är vad ditt flasback-konto publicerade:

Citat:
Bitcoin var inledningsvis tänkt som ett betalmedel men när den misslyckades med detta försöker nu anhängarna istället trumma in att den är till för store of value. Personligen är jag tveksam när ett business case måste överges och ett nytt lite desperat måste hittas.

För de altcoins som prioriterar anonymitet håller jag med dig att de fortfarande har mikrobetalningar som narrativ, utöver anonymitet som ju Bitcoin-anhängare också tonar ned nuförtiden. Med rätta skulle jag säga, bitcoin behöver inte bli mer än guld 2.0.
Citera
2021-05-05, 00:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nätverkseffekten kring varumärket bitcoin samt ett bestämt antal bitcoins som aldrig kommer att ändras. Hanterar du bitcoin via paypal kan du göra dina mindre köp och paypal behöver bara göra en on-chain transaktion om dagen. Lite som när fiat var uppbackat av guld.

För mig känns det rätt fel att vara beroende av paypal för att kunna handla med bitcoin, rätt mycket av grundtanken försvinner då. Personligen tror jag att en kryptovaluta behöver kunna stå på sina egna ben, i annat fall tror jag intresset för den kommer att ebba ut när det finns bättre alternativ.
Citera
2021-05-05, 00:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Det var en förklaring förankrad i verkligheten till varför Bitcoin-narrativet om betalningssystem även för mikrotransaktioner inte är lika starkt. Du menade att man bytte till store of value, vilket inte var sant.

Okej, någon måste ha loggat in på ditt konto då för detta är vad ditt flasback-konto publicerade:

För de altcoins som prioriterar anonymitet håller jag med dig att de fortfarande har mikrobetalningar som narrativ, utöver anonymitet som ju Bitcoin-anhängare också tonar ned nuförtiden. Med rätta skulle jag säga, bitcoin behöver inte bli mer än guld 2.0.

Som du ser skrev jag detta:
"Bitcoin var inledningsvis tänkt som ett betalmedel men när den misslyckades med detta försöker nu anhängarna istället trumma in att den är till för store of value."

1. Bitcoin var inledningsvis tänkt som ett betalmedel, detta är fakta.
2. Nu försöker de trumma in att det är till för store of value, det är också fakta.

Detta betyder inte att de bytte till store of value utan just det jag skrev att de valde att enbart fokusera på det och släppa tanken med handel. Det där med bytet är bara dina tankar och inget jag skrivit.
Citera
2021-05-05, 00:37
Medlem
Citat:
För mig känns det rätt fel att vara beroende av paypal för att kunna handla med bitcoin, rätt mycket av grundtanken försvinner då. Personligen tror jag att en kryptovaluta behöver kunna stå på sina egna ben, i annat fall tror jag intresset för den kommer att ebba ut när det finns bättre alternativ.
Paypal var bara ett exempel på ett andra lager, lightning är ett annat. Guld fungerar som reservvaluta trots att den är olämplig för tio kronors betalningar, eller hur?
Bitcoin är också den mest robusta kryptovalutan. Alla dessa funktioner ETH lägger till i sitt grundlager öppnar upp för potentiella säkerhetshål. Man vill inte bygga en ekonomi ovanpå något som kräver ständig underhåll.
Citera
2021-05-05, 00:38
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Du kan slänga dig med att kalla andra idioter men att institutioner investerar i ETH precis som i BTC är knappast oväntat utan snarare väntat. Antingen tror man på det och följer med Bull runnen eller så låter man ens känslor styra och hoppar in och ut. Jag har köpt all min ETH under $1000, det mesta under $700 och jag kommer ta ut vinst genom dollar cost averaging på vägen upp men säljer INGET innan $9-10.000.
Grattis, frågade någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in