Citat:
I stort är det många som letar "gainz". Det är så en bull market ser ut. Vi har gjort 30x tvärs över marknaden på kort tid. Enkelt tolkat betyder det att vi ökat antalet icke-builders med några tusen procent. En majoritet som härjar just nu varken förstår eller har intresse av att begripa vad vi bygger. Ni som förespråkar ETH framför BTC, tycker ni verkligen PoS är en bättre lösning än PoW?
Jag är inte särskilt insatt i ethereum men som jag förstått det har man mer makt med mer kapital, vilket jag bara kan se kommer leda till en mer centralisering. Ta bara den saken att du måste äga 32 ETH för att köra en full node!?
Billig energi däremot finns naturligt distribuerat över hela världen och kommer därför leda till mer decentralisering över tid.
Min uppfattning är att många inte har ett särskilt intresse i en decentraliserad valuta utan bryr sig bara om gainz. Rätta mig gärna.
Jag är inte särskilt insatt i ethereum men som jag förstått det har man mer makt med mer kapital, vilket jag bara kan se kommer leda till en mer centralisering. Ta bara den saken att du måste äga 32 ETH för att köra en full node!?
Billig energi däremot finns naturligt distribuerat över hela världen och kommer därför leda till mer decentralisering över tid.
Min uppfattning är att många inte har ett särskilt intresse i en decentraliserad valuta utan bryr sig bara om gainz. Rätta mig gärna.
Det är däremot helt fel för Ethereum. Sedan 2014/15 har Ethereum haft PoS i roadmap (och som en inbyggd spärr i protokollet för att forcera fram forskning och utveckling). Detta gjordes för att PoS ansågs som framtiden, men vi hade ingen lösning för PoS som var tillräckligt bra. Hur får man ett globalt internet-projekt att driva en 6 år lång utvecklingsprocess decentraliset? Oklart, men Ethereum har lyckats genom att driva ett PoW-nätverk under utvecklingsprocessen. De som inte förstår att detta är 2000-talets bortom alla tvivel mest framgångsrika IT-projekt vet inte vad de pratar om.
Efter 6 år av global forskning och utveckling av ett enormt och till stora delar briljant community är vi där, vid en specification av PoS som är tillräckligt bra. Detta inkluderar aspekten decentralisering. Det har aldrig handlat om att bli "lika bra" som PoW, ribban har varit att det ska vara bättre. Därför har det tagit 5-6 år till färdig spec, och väldigt många spår har slopats under tiden.
Angående det där att man måste ha pengar för att driva en nod så har du bara inte funderat tillräckligt. Det är tyvärt så att utopiska tankar om att vi har en lösning där alla människor och samma möjligheter är en illusion. Det är en fantasi. Bitcoin har aldrig varit på väg att skapa något sådant, och det är redan enorm centraliserad makt i det nätverket. Bitcoin löste helt andra problem, inte "problemet" att rika har makt.
Detta skriver jag för att jag gillar din öppna inställning. Generellt kommer jag inte bidra till det här löjliga jante-sällskapet något mer.