Citat:
Ursprungligen postat av
Kollegah1
Tänker mig ett “buy and forget” scenario i ETH och ADA. Efter inköp, borde jag skaffa ett Nano X?
Vet inte vad X står för, den jag provat heter S tror jag. De brukar ha "family packs" med flera. Så om det är relevanta pengar köp 3 och knyt dem till samma plånbok.
De har pins på en massa siffror och bara tre försök tills de är obrukbara, så riskmässigt ligger det inte på att någon kommer knäcka den utan på att den av någon anledning försvinner eller blir obrukbar. Din backup till detta är en papperslapp (eller motsvarigt med text på). Inga problem att hitta sätt att förvara den nyckeln, utan problemet är att den informationen är raka motsatsen: om någon ser den är du fucked. Det är en direkt nyckel till dina tillgångar, om någon tar den är det inte dina tillgångar längre.
Det man vill ha är ju balans mellan detta och det måste du alltså bygga själv idag då nyckel och enhet är extrempunkter åt olika håll. Och då är min erfarenhet att det löses med flera enheter, så att nyckeln på något plan kan vara din djupast bevarade hemlighet som det inte ens är meningen ska behöva användas någon gång någonsin (utöver eventuellt att skapa fler enheter), den ska bara skyddas. Har du 3 enheter utspridda krävs extremt osannolika scenarion för att du ska behöva nyckeln. Och har du 3 enheter kan du hantera 1 enhet dagligen, vilket gör att du kommer åt dina innehav på en minut om något skulle hända (typ att du tror att din nyckel är hotad osv). Även om någon skulle ha din nyckel i klartext av någon anledning är det jävligt osannolikt att de kommer åt dina innehav på någon minut.