2021-05-04, 17:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är ju det som är svårt att förstå. Jag tror det har med andra faktorer att göra, tex när ett virus gör inträde i ett land och att en del av befolkningen utgör smittmotorn. Jag har ju skrivit det i ett annat inlägg här:

"troligare är att det finns en "smittmotor" bland befolkningen som består av individer som träffar massa andra individer och inte är så försiktiga när de fått symtom på sjukdom. I denna motor ingår även skolbarn och tonåringar som träffar väldigt mycket andra människor i mindre miljöer. När denna "smittmotor" i samhället har blivit smittad så peakar viruset ett tag efter då den smittat väldigt många. Sedan börjar smittnivåerna att sjunka igen. Varför tror du influensor alltid dippar efter julledigheten? Är det fler som blivit d-vitaminberikade då eller är det för att skolor och arbetsplatser varit stängda tror du? Även corona dippade efter julledigheten."

Här har du även data på att influensorna kan influeras av väder men att man ändå inte riktigt förstår vad som är den drivande faktorn:

"Climate influences. Influenza has a clear seasonal cycle, occurring in North America mainly in late fall, winter, and early spring. The peak number of reported cases averaged over five seasons from 1994 to 1999 occurred in mid-December through February. It is reasonable to assume that the disease transmission cycle is influenced by climate, but the actual driving mechanisms are not well understood and have been the subject of few quantitative studies. Annual influenza outbreaks do not appear to correlate with mean winter or monthly temperature (Langford and Bentham, 1995). The interannual variability in the virulence of influenza strains makes interpretation of the relevant data difficult."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222258/

Jag har som sagt hela tiden sagt, att skolorna borde vara stängda. Vi kanske kan enas om att det är en kombination av klimat och skolors öppethållande-eller-inte, som är orsaken till vågorna? (Smittspridningen minskade redan i maj förra året... före sommarlovet.)
Citera
2021-05-04, 17:36
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har som sagt hela tiden sagt, att skolorna borde vara stängda. Vi kanske kan enas om att det är en kombination av klimat och skolors öppethållande-eller-inte, som är orsaken till vågorna? (Smittspridningen minskade redan i maj förra året... före sommarlovet.)
jag vet att den minskade. men det går ju inte emot mitt påstående att det finns en smittmotor som är mer avgörande för kurvan än vädret. Denna smittmotor består av oförsiktiga individer som kommer i kontakt med mycket människor tex fotbollssupportrar med lite hosta och feber men som går på matchen ändå samt alla skolor såklart där barnen tar hem smittan till sina föräldrar som i sin tur tar den vidare till arbetsplatsen och vännerna. och när smittmotorn är "klar med att smitta sjukt många människor" så sjunker smittspridningen igen. För smittmotorn har ju då haft viruset. Vädret har säkert en viss betydelse men tror inte det är avgörande. Ett exempel: Skåne hade en enorm peak efter jul med högst smitta i landet, och har det mycket lugnare nu när resten av landet har det värre.
Senast redigerad av -AIR- 2021-05-04 kl. 17:44.
Citera
2021-05-04, 18:02
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är ju det som är svårt att förstå. Jag tror det har med andra faktorer att göra, tex när ett virus gör inträde i ett land och att en del av befolkningen utgör smittmotorn. Jag har ju skrivit det i ett annat inlägg här:

"troligare är att det finns en "smittmotor" bland befolkningen som består av individer som träffar massa andra individer och inte är så försiktiga när de fått symtom på sjukdom. I denna motor ingår även skolbarn och tonåringar som träffar väldigt mycket andra människor i mindre miljöer. När denna "smittmotor" i samhället har blivit smittad så peakar viruset ett tag efter då den smittat väldigt många. Sedan börjar smittnivåerna att sjunka igen. Varför tror du influensor alltid dippar efter julledigheten? Är det fler som blivit d-vitaminberikade då eller är det för att skolor och arbetsplatser varit stängda tror du? Även corona dippade efter julledigheten."

Här har du även data på att influensorna kan influeras av väder men att man ändå inte riktigt förstår vad som är den drivande faktorn:

"Climate influences. Influenza has a clear seasonal cycle, occurring in North America mainly in late fall, winter, and early spring. The peak number of reported cases averaged over five seasons from 1994 to 1999 occurred in mid-December through February. It is reasonable to assume that the disease transmission cycle is influenced by climate, but the actual driving mechanisms are not well understood and have been the subject of few quantitative studies. Annual influenza outbreaks do not appear to correlate with mean winter or monthly temperature (Langford and Bentham, 1995). The interannual variability in the virulence of influenza strains makes interpretation of the relevant data difficult."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK222258/

Kalla det vad du vill, effekten av fler soltimmar, varmare temperatur, förändring i relativ luftfuktighet, ändrade levnadsvanor, ökande nivåer av d-vitamin men faktum är att nästan alla smittsamma sjukdomar i princip försvinner helt på sommarhalvåret. Precis som covid gjorde förra året på nästan hela norra halvklotet och som det kommer göra i år också.

Smittan vände neråt precis vid samma tid förra året som i år och även IVA kommer börja sjunka. Alla överanalyserar här inne och minsta hack upp eller ner är ett tecken på analkande katastrof.

Lugn i bussen nu så ska ni se att kurvan över sjukhusinlagda kommer se ungefär ut som förra året och smittan kommer fortsätta ner.

Det ska bli roligt att höra skolstängarfanatikerna i år när man tydligt kan se även på smittan att det vände i April.
Detta hände naturligtvis förra året med även om den sparsamma testningen kanske kan få en del med brist på slutledningsförmåga att tro annat.
Citera
2021-05-04, 18:42
Medlem
arbetets avatar
Rickard Bergström, vaccinsamordnare, säger i TV4 nu att Sverige tackat nej till extra vaccinleveranser då man är klara med 65+. Det är FHM som bestämt det.

Det blir inget mer AZ-vaccin och man kommer inte att köpa upp J&J-vaccinet eller Sputnik V vad jag förstår.

Det skulle iofs vara logiskt om vi hade maxat ut våra resurser att vaccinera människor men uppenbarligen verkar det inte som det. Idiotiskt då allt nu hänger på hur snabbt vi kan få befolkningen vaccinerade. Gammal som ung.
Citera
2021-05-04, 18:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rickard Bergström, vaccinsamordnare, säger i TV4 nu att Sverige tackat nej till extra vaccinleveranser då man är klara med 65+. Det är FHM som bestämt det.

Det blir inget mer AZ-vaccin och man kommer inte att köpa upp J&J-vaccinet eller Sputnik V vad jag förstår.

Det skulle iofs vara logiskt om vi hade maxat ut våra resurser att vaccinera människor men uppenbarligen verkar det inte som det. Idiotiskt då allt nu hänger på hur snabbt vi kan få befolkningen vaccinerade. Gammal som ung.
Även om typ 10-20 pers dör av AZN vaccinet så måste det väl ändå vara värt det? Vad hände med stålballarna på FoHM?
Citera
2021-05-04, 18:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Även om typ 10-20 pers dör av AZN vaccinet så måste det väl ändå vara värt det? Vad hände med stålballarna på FoHM?
Speciellt med det aktuella smittläget. Svårt att se att något annat land legat lika dåligt till. Vi borde börja vaccinera alla vi kan och det helst igår!

Jag vet inte i vilken ordningen det tas ett sådant idiotisk beslut på vår Folkhålsomyndighet.
Citera
2021-05-04, 19:01
Medlem
Jag hade personligen gett alla 50+ en vecka på sig att boka sin tid först i fas 4. Därefter fritt fram och först till kvarn. Fattar inte varför man bankar skallen i väggen i onödan med folk som inte bokar tid/inte dyker upp och därmed vaskar doser. Det kommer vara helt omöjligt med 800k doser i veckan som man snackade om nyss på TV4 att styra turordningen in i minsta detalj. Det verkar det redan vara med betydligt mindre laster. Dags att öka takten.
Citera
2021-05-04, 19:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Sa han något om SinoVac då? Vad jag har förstått så kollar EU:s läkemedelsmyndighet på det just nu, så det är ingen omöjlighet.
Citera
2021-05-04, 19:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
IMHE gissar på 15734 döda den första juni och en "scenario 0" tredje våg.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Bättre prognos nu, 14979 döda första juni och 0 (avrundat) dödsfall per dag 25 juli.

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
2021-05-04, 19:21
Medlem
I region Stockholm ökar visserligen antalet smittade marginellt i faktiska tal men andelen positiva har sjunkit rätt drastiskt de senaste veckorna och ligger nu på 12.6 % (v.17) . v.15 låg andelen på 15.2%. Det är en rätt ordentlig minskning således.
Citera
2021-05-04, 19:25
Medlem
madchances avatar
.
Senast redigerad av madchance 2021-05-04 kl. 20:21.
Citera
2021-05-04, 19:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men är du trög, jag pratar om att vi får acceptera att folk dör av olika sjukdomar , vi ska fan inte ha nått nytt normalläge för att nu helt plötsligt vi skall ha nån utopiskt nollvision, fattar du, vi får acceptera att folk dör för att ha vår frihet, det har vi ju gjort innan covid, finns ingen anledning att ändra det.
Jag accepterar inte överdödlighet i covid, att människor som skulle levt många fler friska år dör i onödan för att de inte vaccinerat sig och för att folk sprider smitta.

Naturlig dödlighet, det är inget att bråka om, att olyckor sker, folk får cancer eller hjärt-kärlsjukdom eller de dör i alzheimer.

Vi ska inte sprida smitta så människor dör i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in