2021-05-04, 12:51
Medlem
Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige som gör över 20 km/h är olagliga för allmänt bruk. De saknar typcertifikat och kan därför inte registreras som moped klass 1 eller 2. Du får inte köra dem på vanliga vägar oavsett om du så har ett giltigt ABECE i plånboken, vilket du då kan bli av med om du träffar på en sur polis.

Vagt talat är det väl rätt låg risk att du blir stoppad av polisen när du framför dem om du följer trafikreglerna och kör vänligt, däremot kan du vara i ett enormt jävla trubbel om du ens är inblandad i en trafikolycka med ett sådant fordon då inga försäkringar gäller, och du kan anses vållande även om det solklart är den andra föraren som klart orsakat olyckan genom att bryta mot någon basal trafikregel, då det faktum att du kört ett olagligt fordon kommer orsaka en väldig kalabalik från rättssystemet när det kommer fram. (Var det typgodkänt kanske bromsarna tagit fortare, och då inget hänt?... och så vidare). Papper, bokföring och certifikat är viktiga i västvärlden, ibland viktigare än realiteten, i synnerhet i Sverige.

Tullen beslagtar inte, det är inte olagligt att handla med eller inneha icke-typgodkända fordon. Dock får du inte köra dem på allmänna vägar utan bara på racingbanor.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2021-05-04 kl. 12:58.
Citera
2021-05-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Nästan alla elsparkcyklar som säljs i Sverige som gör över 20 km/h är olagliga för allmänt bruk. De saknar typcertifikat och kan därför inte registreras som moped klass 1 eller 2. Du får inte köra dem på vanliga vägar oavsett om du så har ett giltigt ABECE i plånboken, vilket du då kan bli av med om du träffar på en sur polis.

Vagt talat är det väl rätt låg risk att du blir stoppad av polisen när du framför dem om du följer trafikreglerna och kör vänligt, däremot kan du vara i ett enormt jävla trubbel om du ens är inblandad i en trafikolycka med ett sådant fordon då inga försäkringar gäller, och du kan anses vållande även om det solklart är den andra föraren som klart orsakat olyckan genom att bryta mot någon basal trafikregel, då det faktum att du kört ett olagligt fordon kommer orsaka en väldig kalabalik från rättssystemet när det kommer fram. (Var det typgodkänt kanske bromsarna tagit fortare, och då inget hänt?... och så vidare). Papper, bokföring och certifikat är viktiga i västvärlden, ibland viktigare än realiteten, i synnerhet i Sverige.

Tullen beslagtar inte, det är inte olagligt att handla med eller inneha icke-typgodkända fordon. Dock får du inte köra dem på allmänna vägar utan bara på racingbanor.
jag förstår. dem borde släppa nytt regelverk kring snabba elscootrar. det är framtiden trots allt.
Citera
2021-05-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77
jag förstår. dem borde släppa nytt regelverk kring snabba elscootrar. det är framtiden trots allt.

Håller helt med.

Långsammare skotrar (upp till 30): Upp till 4kW. Praktisk begränsning på acceleration, inte motoreffekt. Annars är det diskriminerande för överviktiga, eller de som vill dra någon liten transport med skotern.
Slappa designkrav, så länge den är hyfsat stabil och bra sammansatt. Trots allt är den inte mycket snabbare än en cyklist orkar få upp en vanlig hoj till i flera minuter.

30-50 kmh: Lagkrav på minst 12" hjul för de som är designade för över 30km/h tycker jag är en väldigt viktig punkt. Små potthål i vägen blir helt jävla livsfarliga annars. Samt krav på att bromsarna - två oberoende bromssystem, ska kunna få stopp på den fort. Krav på någon form av basic körkort i denna hastighetsklass.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2021-05-04 kl. 15:15.
Citera
2021-05-09, 23:22
Medlem
Revelationss avatar
Elspark cykel på 60km/h...
Du kommer att köra ihjäl dig.

Jag har en trimmad el-fatbike med stora 26" däck på nästan 2000W som går i 55km/h. Jag har begränsat den till 25-30km/h för att det räcker och jag vill inte köra ihjäl mig. Detta kommer från någon som har A-kort.

Det är livsfarligt att åka så fort på något som inte är skapat för det. Och sparkcyklar med sina miniatura hjul kommer bara leda till att du skadar dig själv.
Och snälla, köp inget elektroniskt från Kina. Det är skärp. Mekaniska delar, ja, men inte elektronik/el.
Citera
2021-05-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Elspark cykel på 60km/h...
Du kommer att köra ihjäl dig.

Jag har en trimmad el-fatbike med stora 26" däck på nästan 2000W som går i 55km/h. Jag har begränsat den till 25-30km/h för att det räcker och jag vill inte köra ihjäl mig. Detta kommer från någon som har A-kort.

Det är livsfarligt att åka så fort på något som inte är skapat för det. Och sparkcyklar med sina miniatura hjul kommer bara leda till att du skadar dig själv.
Och snälla, köp inget elektroniskt från Kina. Det är skärp. Mekaniska delar, ja, men inte elektronik/el.
https://www.youtube.com/watch?v=2EHqKjRYolU
Citera
2021-05-10, 16:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77
om man skaffar elsparkcykel som åker 45 km/h. kan den klassas som moped klass 1?
Bara om fordonet är typgodkänt som moped klass 1 vilket jag antar att dom här elsparkcyklarna inte är. Är dom inte typgodkända så är det bara inhängnat område som gäller. Tvivlar på att ett fordon där du står på en med skulle gå att typgodkänna som Moped.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in