2021-05-02, 00:02
Medlem
jag önskar att skaffa en snabb elsparkcykel.

vilket körkort går dem under?

A1 – Lätt motorcykel eller?
Citera
2021-05-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77

Tänkte du registreringsbesiktiga den som motorcykel eller? Lycka till.
Citera
2021-05-02, 00:50
Medlem
Citat:

De snabba är inte godkända i Sverige, oavsett körkort
Citera
2021-05-02, 01:02
Avslutad
Nej inte lagligt i Sverige. I bästa fall kan du få den klassad som en moped eller EU moped men då ska den uppfylla kraven som ställs på dessa, vilket ingen elsparkcykel sannolikt i dagsläget klarar av, och får då endast köras på inhägnat område eller bana.
Citera
2021-05-02, 06:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Var köper man dessa?
Perfekt att ha till jobbet ju. Och miljövänligt också så det borde gillas av staten.
Citera
2021-05-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Var köper man dessa?
Perfekt att ha till jobbet ju. Och miljövänligt också så det borde gillas av staten.
aliexpress bl.a.
Citera
2021-05-02, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Nej inte lagligt i Sverige. I bästa fall kan du få den klassad som en moped eller EU moped men då ska den uppfylla kraven som ställs på dessa, vilket ingen elsparkcykel sannolikt i dagsläget klarar av, och får då endast köras på inhägnat område eller bana.
om man skaffar elsparkcykel som åker 45 km/h. kan den klassas som moped klass 1?
Citera
2021-05-02, 08:19
Medlem
skulle inte vilja åka i 60 knyck på en elsparkcykel 25 är nog fullt tillräckligt
tycker 25km/h är tillräckligt på en elcykel provat en 500 vattare som gjorde 45-50 var ganska läskigt
gränsen är satt till 25 km/h om det ska vara körkorts ock försäkringsfritt ock kanske hjälm
Citera
2021-05-02, 08:26
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Var köper man dessa?

Miljöministern skulle ev gilla med blev batterifordon men de ökade vårdkostnaderna för både förare utan hjälm som kraschat och påkörda barnvagnar på cykelbanan gör det till mycket osannolik utveckling.
Citera
2021-05-02, 11:24
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
aliexpress bl.a.

Aha okej, vet du om det är nån vidare kvalitet och om tullen brukar inte beslagta dom?

En kompis berättade bara att man kunde få tag en för 7000-8000kr men visste inte att man behövde beställa utomlands.
Tack för ditt svar iaf
Citera
2021-05-02, 11:36
Avslutad
Citat:
om man skaffar elsparkcykel som åker 45 km/h. kan den klassas som moped klass 1?

Jag skulle tro att det är möjligt i teorin men då måste den uppfylla samtliga krav som ställs på en "vanlig" EU-moped, har svårt att tänka mig att en elsparkcykel i dagsläget skulle klara av de krav som bl.a. gäller för bromsar, sedan skulle du behöva AM körkort, hjälm osv.
Citera
2021-05-03, 00:19
Medlem
Citat:
Aha okej, vet du om det är nån vidare kvalitet och om tullen brukar inte beslagta dom?

En kompis berättade bara att man kunde få tag en för 7000-8000kr men visste inte att man behövde beställa utomlands.
Tack för ditt svar iaf
asså dem elscootrarna jag snackar om är top notch. kända globala tillverkare.

men dem kostar runt 16k. finns mkt dyrare så klart.

se bara till att du beställer från en depå i EU så att du slipper skatt/moms osv.

Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag skulle tro att det är möjligt i teorin men då måste den uppfylla samtliga krav som ställs på en "vanlig" EU-moped, har svårt att tänka mig att en elsparkcykel i dagsläget skulle klara av de krav som bl.a. gäller för bromsar, sedan skulle du behöva AM körkort, hjälm osv.
det där med uppfylla krav. hur går man tillväga för att uppfylla det kravet? har b-körkort btw.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in