2021-05-03, 21:07
Medlem
Om man vill byta kontaktlinser från månadslinser till endagslinser, behöver man då göra en undersökning innan? Man har ju sina styrkor, så det är väl bara att beställa endagslinser och testa?

Jag har sökt på frågan och även ringt en optiker, de säger att man bör göra en undersökning först, men dom kan inte svara på -varför- man behöver det, när man redan vet sin styrka. Det får mig att tro att de endast vill tjäna pengar på undersökningar som inte behövs.

För de undersöker ju bara styrkan på undersökningen och testar väl inte material och sådant på ögat?
Citera
2021-05-03, 21:28
Medlem
Doktordonkas avatar
Bara att köra på. Optikern vill ju gärna dra in en femhundring på dig när du kan.

En hint dock. Om du har torra ögon är endagslinser kanske inte det bästa. Kan bli väldigt grusigt i ögonen då. Men du märker.

Och att somna med endagslinser på. Det är ett helvete. Överjävla svårt att få ut dom sedan, plus gick inte att ha linser på nån vecka efter det.
Citera
2021-05-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Om man vill byta kontaktlinser från månadslinser till endagslinser, behöver man då göra en undersökning innan? Man har ju sina styrkor, så det är väl bara att beställa endagslinser och testa?

Jag har sökt på frågan och även ringt en optiker, de säger att man bör göra en undersökning först, men dom kan inte svara på -varför- man behöver det, när man redan vet sin styrka. Det får mig att tro att de endast vill tjäna pengar på undersökningar som inte behövs.

För de undersöker ju bara styrkan på undersökningen och testar väl inte material och sådant på ögat?

Det dom väl tittar på är hur dina ögon passar till linsen, om den ger någon skada, om du upplever besvär eller liknanade. Skillnaden på olika linser är ju enorm. Så det är väl mest att seriösa optiker vill hålla kolla på dina ögon och se att allt fungerar som det ska. Så jo, på det sista du skrev.
Citera
2021-05-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Det dom väl tittar på är hur dina ögon passar till linsen, om den ger någon skada, om du upplever besvär eller liknanade. Skillnaden på olika linser är ju enorm. Så det är väl mest att seriösa optiker vill hålla kolla på dina ögon och se att allt fungerar som det ska. Så jo, på det sista du skrev.
Är skillnaden verkligen enorm? Dessutom har jag aldrig varit med om att man får testa nya linser vid första besöket. Dom brukar säga att de rekomenderar ett speciellt märke och kan beställa det (ca 5 ggr dyrare än online) då brukar jag bara beställa själv från internet. Finns det någon med insyn?

Har aldrig hört talas om att någon skulle vara "allergisk" mot en typ av lins eller material. Optiker utgår väl från hur personen tycker att linsen känns oavsett
Citera
2021-05-03, 23:02
Medlem
Sqrbankens avatar
Själv böt jag till flerdygnslinser från att skruvat in endagslinser i mer än femton år. Två veckor utan att behöva bry sig alls. Detta går naturligtvis att avrunda uppåt till tre veckor utan att varken jag eller optikern märkt nån försämring i ögonhälsan men även om man håller sig by the book så tycker åtminstone jag att det är värt vartenda korvöre.
Citera
2021-05-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Själv böt jag till flerdygnslinser från att skruvat in endagslinser i mer än femton år. Två veckor utan att behöva bry sig alls. Detta går naturligtvis att avrunda uppåt till tre veckor utan att varken jag eller optikern märkt nån försämring i ögonhälsan men även om man håller sig by the book så tycker åtminstone jag att det är värt vartenda korvöre.
Flerdygnslinser? Vad är det? Sover du med dom?
Citera
2021-05-03, 23:48
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Flerdygnslinser? Vad är det? Sover du med dom?

Yes du sover med dessa! Dygnetruntlinser heter det på lensway så det kanske är den mer korrekta benämningen. De upplevs dessutom åtminstone för egen del som mer skonsamma för ögonen än endagslinserna. Mycket kan säkert ha och göra med att man inte är inne och grottar i ögonen varje morgon och kväll men jag är iaf otroligt nöjd hittills.

Ett hett tips om du skulle byta till detta format är att skriva upp när du satte in senaste paret eftersom du helt enkelt glömmer bort linserna medan veckorna flyger förbi.
Citera
2021-05-04, 00:14
Medlem
Jag har redan dygnet runt linser, men jag tar ut dom varje kväll endå. Dom blir ju hårda och jobbiga redan efter en natt. Det är därför jag vill ha endagslinser, så får man fräscha linser varjedag, plus slipper hålla på med rengöring och annat
Citera
2021-05-04, 02:14
Medlem
towbs avatar
Bara att göra. Aldrig varit med om att en lins inte skulle "passa". Sen kan man så klart efter en tid komma fram till att just den man använder inte är så bekväm framåt kvällen och då kan man ju testa ett annat märke vid nästa beställning.

Jag kör dygnet runt större delen av året och endags på sommaren när man har fläktar som går, vet inte om jag sover med öppna ögon eller vad men linserna blir snustorra. Detta på helt eget bevåg.
Citera
2021-05-04, 13:15
Medlem
Citat:
Är skillnaden verkligen enorm? Dessutom har jag aldrig varit med om att man får testa nya linser vid första besöket. Dom brukar säga att de rekomenderar ett speciellt märke och kan beställa det (ca 5 ggr dyrare än online) då brukar jag bara beställa själv från internet. Finns det någon med insyn?

Har aldrig hört talas om att någon skulle vara "allergisk" mot en typ av lins eller material. Optiker utgår väl från hur personen tycker att linsen känns oavsett

När jag gick så fick jag testa olika varianter till jag hittade en som passade mig. Jag fick en test-karton, kom tillbaka efter en vecka, gick igenom vad jag tyckte, och fick prova nya några gågner. Så för mig är det stor skillnad, men det kanske beror på att jag har torra ögon och speciellt synfel. Och dom kanske går mest på hur man upplever den, men dom tittar ju i ögat och jag antar dom kollar hur den sitter och om det är irriterat eller skaver eller liknanade. Gick på Synsam, rätt dyrt men kanske var värt det för mig i alla fall.
Senast redigerad av tomtoddler 2021-05-04 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in