2021-05-03, 19:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser
Ja, de slängde ur sig en del, men det kändes just som åsikter istället för statistik. Bland annat hävdade Annie att mäns våld mot kvinnor var mer omfattande på 70-talet och att fler kvinnor mördades av sina män då. Vilket känns tveksamt. Hade gärna sett den statistiken.

Dessutom så är det tveklöst så att bland etniska svenskar så har brottsligheten sjunkit dramatiskt under hela 1900-talet. Medan brottsligheten på riksnivå, framför allt de senaste tio åren, pekar uppåt i väldigt många kategorier. Detta har med invandring att göra. Jag tror inte ens Jerzy Sarnecki förnekar det längre.

Detta är dock Jimmies fel i mångt och mycket, han har statistik att bygga sitt argument kring om han vill. Han känns lite för lat tyvärr. Det tycks vara alltför omständligt för honom och den sverigedemokratiska hjärntrusten att gräva ner sig i siffrorna och ta fram det relevanta. Det räcker inte att i en debatt häva ur sig att det råder en "överrepresentation", han överskattar folks förmåga att ta till sig vad det betyder. Folk behöver få det förklarat för sig som om de vore fem. Säg som det är - "över 9/10 av alla överfallsvåldtäkter begås av män med utländsk bakgrund", " 100% av alla balkongflickor och hedersmord står män med utländsk bakgrund för" och avsluta med "där har ni ert kvinnovåld, ut med packet!" .

Det hade varit intressant med någon oberoende (nåja) som efter varje debatt ägnade sig åt att nagelfara politikernas påståenden, så att debatten kunde faktamässigt utvärderas. SvD hade ett sådant projekt för en del år sedan, men avvecklade detta efter något debacle.
Citera
2021-05-03, 19:20
Medlem
dialektikers avatar
Vad är det för fake news Nyamko Sabuni slänger in i debatten 28 minuter in, att var tredje svensk kvinna har utsatts för våld i en nära relation?

Amnesty har fakta på att detta gäller kvinnor i Afrika. Men Nyamko Sabuni väljer att bara slänga ut sig detta utan någon som helst källa i en debatt, för att skifta fokus att våld mot kvinnor är ett generellt svenskt problem hos även svenska män.
Jag känner inte igen mig i det som kvinna att detta gäller svenska män. Får politiker ljuga i partiledardebatter?
Citera
2021-05-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad är det för fake news Nyamko Sabuni slänger in i debatten 28 minuter in, att var tredje svensk kvinna har utsatts för våld i en nära relation?

Amnesty har fakta på att detta gäller kvinnor i Afrika. Men Nyamko Sabuni väljer att bara slänga ut sig detta utan någon som helst källa i en debatt, för att skifta fokus att våld mot kvinnor är ett generellt svenskt problem hos även svenska män.
Jag känner inte igen mig i det som kvinna att detta gäller svenska män. Får politiker ljuga i partiledardebatter?

Självklart, annars skulle det vara tyst under det mesta av sändningstiden, och det går ju inte...
Citera
2021-05-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte vad svensk kultur är, i detta sammanhang. Om du som svensk man växer upp i en familj och i en kontext där det är okej att slå sin fru så kan man ändå kalla det svensk kultur. Hos extrema kristna, exempelvis Knutbysekten och även (tidigare) hos Livets Ord har man ansett att aga hjälper mot obstinata kvinnor och barn. Knutbysekten tog det ännu längre. Även om de flesta svenska män och kvinnor inte är uppfostrade i religiösa kristna sekter så kan man, genom att läsa Flashback, förstå att SD:s, Afs liknande gruppers anhängare som skriver här har ungefär samma kvinnosyn som dessa sekter. Och det är också samma syn som extrema muslimer, vilka de kritiserar, har. Huruvida detta beror på en kulturell uppfostran hos extremhögern i Sverige eller att de bara är WT-svin vet jag inte.

Ser att du fortsätter på din vänsterblivna ideologi och påstår att det är svensk kultur att slå kvinnor men det görs inte i andra kulturer.
Du verkar förankrad i verkligheten
Och du driver som sagt en (fake) debatt som inte överhuvudtaget har som mål att göra livet säkrare för kvinnor.
Citera
2021-05-03, 19:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Nej. Det är bara Jimmie Åkesson som har rätt att ljuga svenska folket upp i ansiktet.

Så här är det(2012):
Var tredje vecka dödar en man sin partner i Sverige.
Mer än var tredje kvinna i världen utsätts för våld.
Var sjätte kvinna i Sverige utsätts för våld.
Mer än 25% av kvinnorna i Sverige har utsatts för brott i en nära relation.
Citera
2021-05-03, 19:55
Medlem
Freeze89s avatar
Dessa partiledardebatter leder sällan någonvart. Bara en jävla massa lögner, struntprat i munnen på varandra och dillande om känslor hit och dit. Men så blir det med kärringar i bilden.

Som vanligt är JÅ den enda som är saklig och behåller fötterna på jorden. SD 2022!
Senast redigerad av Freeze89 2021-05-03 kl. 19:58.
Citera
2021-05-03, 20:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska man lösa problem går man på mängden. När dessa dessutom är importerade så delar de inte vår värdegrund som man så ofta använder. Fall från hög balkong är ingen sport man utövat i Sverige innan muslimerna anlände. Detsamma gäller andra hedersmord.

Vad som är mer märkligt i sammanhanget är att man gör skillnad på män och kvinnor när man samtidigt säger att alla är lika. Varför nämner ingen att våld i nära relation oftast består av att en kvinna utövar den?

Här är tydligen den svenska kvinnan överens med sina dito importerade men kanske också klassledare. Både mot kvinnor, män och barn. Detta verkar man ignorera totalt. Varför är kvinnors våld mot anhöriga okej?

Är det en sanning inom IQ70-högern? Om det vore så hade fler män än kvinnor dött i relationer.
Citera
2021-05-03, 20:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det sägs att det är ett kulturellt problem att män uppfostras att slå kvinnor.
Det är inte svensk kultur så det måste vara någon annan kultur.
För inte ljuger dom väl ihop rena lögner?
Isåfall kan dom börja en debatt utan lögner om dom vill ha en debatt om orsakerna med mål att hitta lösningar.

Sägs av vem eller vilka? Du tror alltså inte på att svenska män har misshandlat kvinnor under historien?

IQ70-högern med sina stora tänkare.
Citera
2021-05-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte vad svensk kultur är, i detta sammanhang. Om du som svensk man växer upp i en familj och i en kontext där det är okej att slå sin fru så kan man ändå kalla det svensk kultur. Hos extrema kristna, exempelvis Knutbysekten och även (tidigare) hos Livets Ord har man ansett att aga hjälper mot obstinata kvinnor och barn. Knutbysekten tog det ännu längre. Även om de flesta svenska män och kvinnor inte är uppfostrade i religiösa kristna sekter så kan man, genom att läsa Flashback, förstå att SD:s, Afs liknande gruppers anhängare som skriver här har ungefär samma kvinnosyn som dessa sekter. Och det är också samma syn som extrema muslimer, vilka de kritiserar, har. Huruvida detta beror på en kulturell uppfostran hos extremhögern i Sverige eller att de bara är WT-svin vet jag inte.

Nu ska ja visa hur vänsterbliven din logik är.

Knutby hade ca 30 medlemmar, det skrevs spaltkilometrar om dom, hur vidriga dom var.
Dom hånades. Prövades rättsligt.

Detta jämför du med ca 1 miljon muslimer i landet, som det sköljs pengar över. Som msm alltid försvarar. Som sossarna lovar höga positioner.

Från statsstödda islam.se vad dom själva skriver

"Tyvärr faller muslimska kvinnor ofta offer för kulturella avvikelser som inte hör hemma i islam. Närhelst media avslöjar historier om hedersmord, könsstympning, tvångsäktenskap, straff av våldtäktsoffer, kvinnor bundna till deras hem eller kvinnor som nekas utbildning är det egentligen män och kvinnor som är okunniga om kvinnans ställning i islam som avslöjas.

Men islam sanna ord är dessa.

"Muslimska kvinnor har rätt att acceptera eller avvisa frierier, och gifta kvinnor är helt fria från skyldigheten att försörja familjen. Gifta kvinnor som arbetar har möjlighet att bidra för att täcka hushållets utgifter om de så finner lämpligt. Kvinnor har också rätt att söka skilsmässa vid nödvändighet.

Profeten Muhammed, må Guds frid och välsignelser vara över honom, har sagt: ”En tidigare gift kvinna bör inte giftas bort, utom efter att hon tillfrågats, och en oskuld bör inte giftas bort utan hennes tillstånd.”

Din jämförelse är totalt irrelevant.
Vakna och skäms övet din logik.
Citera
2021-05-03, 20:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så som Åkesson formulerade sig om svenska män nådde han nog fram till många manliga väljare. Men jag tror att många kvinnliga väljare vill ha en tydligare deklaration om svenska män för att ta till sig Åkessons budskap.

Som jag ser det har Åkesson genomgående en retorik som går bättre hem hos män än hos kvinnor. Det finns säkert gott om kvinnor som skulle kunna köpa hans politik om den formulerades och framfördes på ett litet annorlunda sätt. Eller av en kvinna. Men trots att (SD) nu är ett stort parti, med en del år på nacken, är det idel män som leder och syns.

Exakt. Finns gott om svenska män som sitter i fängelset på grund av kvinnomisshandel och kvinnomord. När Åkesson inte nämner detta tydligare framstår han bara som en pajas.
Citera
2021-05-03, 20:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Det är bara Jimmie Åkesson som har rätt att ljuga svenska folket upp i ansiktet.

Så här är det(2012):
Var tredje vecka dödar en man sin partner i Sverige.
Mer än var tredje kvinna i världen utsätts för våld.
Var sjätte kvinna i Sverige utsätts för våld.
Mer än 25% av kvinnorna i Sverige har utsatts för brott i en nära relation.

Källa.

Var tredje kvinna i Afrika utsätts för våld och sexövergrepp i hemmet enligt Amnesty, men Sverige är inte Afrika. Än.
Senast redigerad av dialektiker 2021-05-03 kl. 20:23.
Citera
2021-05-03, 20:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Freudiansk felsägning eller...

Jag tror kanske hon inte ser skogen för alla HBTQ-träd, i partiet vill säga. Hon kanske i grunden är en ganska normal heterosexuell kvinna som är starkt uppfylld av känslor och omtanke om andra, i synnerhet om de hon känner personligen, om än lite för överladdad. Det råkar bara vara så att en mängd av dessa "vänner" i partiet rör sig i det sexuella gränslandet och när hon då har dem i sin bubbla så blir det som upplevs vara avvikande ute i den stora värden omvänt normala behov för de ledande personerna i Centern. De förstorar då upp viktigheten och angelägesgraden för sina egna behov till proportioner som inte står i paritet med vare sig det verkliga problemet (upplevt HBTQ-förtryck mm) eller hur angelägna dessa frågor är för valmanskåren.

Det kan t o m vara så att det i centern upplevs närmast onormalt att vara straight... för ingen där (utom Annie då) är ju det och då borde ju alla tycka att HBTQ-personer från hela världen måste komma hit (likt den gamla Hassan tyska-bögarsketchen). Det som skrämmer är att de/hon verkar släta över pedofili i samma veva, nästan så att det känns som att det finns fler otäcka lager kvar att demaskera i partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...eller vid närmare eftertanke kanske problemet helt enkelt är att de inom
Centerpartiet fokuserar för mycket på centerpartiet.

Kanske skulle de ägna sig lite mer åt öron, näsa, hals, eller huvud, axlar, knä och tå eller något liknande så blir det nog bättre.
Jag tycker ditt första inlägg innehöll en intressant analys och teori. De flesta tar stort intryck av de som de har närmast omkring sig.

Däremot tror jag inte att hon ”är starkt uppfylld av känslor och omtanke om andra” som du föreslår. Jag har svårt att tro att hon är speciellt empatisk över huvud taget. För mig känns hon mer som en kallhamrad maktmänniska. Rätt hårt fokuserad på sig själv.

Men även sådana kan ta starkt intryck av sin närmaste omgivning. Och är man starkt fokuserad på sig själv och sin närmaste omgivning är det lättare att missa att omvärlden ser annorlunda ut (ett känt fenomen som fått många maktmänniskor på fall genom historien).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in