2021-05-03, 18:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Shit vad snabbt det går - hur en trådsanning blir till.

Nu har Binninge köpt en bil.
Slutsatsen kommer direkt, att då måste han ha betalat in skulden.
Om han köpt en bil, borde väl kronofogden beslagta den. om han inte är skuldfri?
Citat:
och det antas då måste han fått pengar av Esbjörn.
Hyresgästföreningen var ett alternativ som kom upp.
Citat:
och slutsatsen blir direkt att då kan inte Esbjörn betala tillbaka handpenningen.

Det blir ju då helt givet, enligt Ebbaiterna, att Esbjörn aldrig velat betala tillbaka handpenningen.
Klart! Allt givet. Ifrågasätt inte detta. Detta är sanning!
Där lämnar jag walkover, men jag tycker att det är mycket som tyder på att Esbjörn har givit Binninge bättre ekonomi och det var väl inte det, som var syftet med husbråket, inte från Esbjörns sida i alla fall.
2021-05-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Om han köpt en bil, borde väl kronofogden beslagta den. om han inte är skuldfri?Hyresgästföreningen var ett alternativ som kom upp.
Där lämnar jag walkover, men jag tycker att det är mycket som tyder på att Esbjörn har givit Binninge bättre ekonomi och det var väl inte det, som var syftet med husbråket, inte från Esbjörns sida i alla fall.

Nej, man kan ha få ha bil med skulder om det finns behov.

Tex att åka till kunder. Han kan alltså hänvisa till att med bil hade han kunnat vara med på det klassiska mötet i Uppsala...
2021-05-03, 18:23
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Tex att åka till kunder. Han kan alltså hänvisa till att med bil hade han kunnat vara med på det klassiska mötet i Uppsala...
Låter rimligt.
2021-05-03, 18:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det är säkert så att man kan få ha ett fordon för att förvärva intäkter. Problemet är att Binninge är en notorisk nolltaxerare.

Det positiva som kommer utav av detta är kanske att Binninge har fått så mycket skit så att han inte kan gå under radarn längre.
2021-05-03, 18:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Återigen, för att vara en kärnfull liten grupp som hänger dygnet runt i denna tråd så är ni väldigt dåliga på att kolla källorna man ger er, och frågar efter dom igen lite senare, gång på gång.

https://www.tv4.se/klipp/va/13326368/esbjorn-efter-buschs-nya-bud-huset-ar-mitt-allt-det-vill-jag-ha-kvar

Så i mars gav Esbjörn ett förlikningsbud om att han är beredd att låta Ebba gå ekonomiskt skadeslös ur striden om han bara får behålla fastigheten.

Samtidigt gav Ebba tydligen två olika bud enligt Binninge. Det ena är att hon är beredd att till varje pris behålla huset, men samtidigt bara betalar 200 000 mer.

Binninge har, precis som ett antal individer här på Flashback, hakat upp sig på Ebbas uttalande, men fattar inte att det var inget erbjudande som fanns kvar i all oändlighet.

"Esbjörn har aldrig någonsin stängt dörren för en förlikning", säger Binninge också, men det är definitivt en sanning med modifikation. Han stängde inte ens dörren. Han lät den vara öppen och drog därifrån utan att ens diskutera.
2021-05-03, 19:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Kan du ge källa på att Esbjörn inte vill bryta enligt Billinge?

Jösses, föddes du igår eller?

Enligt Binninge har Esbjörn inte förstått att han ingått avtalet, och Binninge, som för, eller skall föra, Esbjörns talan, hävar att avtalet är ogiltigt, det framgår av Binninges inlagor till domstolen. Läs gärna dem.

Esbjörn själv har aldrig förnekat avtalets giltighet och säger att han har brutit avtalet, inte att han vill bryta det. Se TV4s inspelning med Markus Oscarsson där Esbjörn själv säger detta rakt ut. Men precis som braattha är inne på så förde Binninge en helt annan linje än sin huvudman, och det är en av anledningarna till att det ifrågasatts om Binninge verkligen för sin huvudmans talan och agerat i dennes intresse.
2021-05-03, 19:06
Medlem
trngws avatar
Citat:

Vilket förutsätter att man har ett jobb och en inkomst och kunder. Något som Binninge officiellt inte har.
Så var det det där med "snillen spekulerar" igen ...
2021-05-03, 19:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Men blir ingen tillträdesdag om man inte lägger köpeskillingen.

Det ska inte finnas nåt kryphål,
skippa att betala så kommer tillträdesdagen att infalla automatiskt ändå...

Jo då, det är precis vad det blir. Det är bara du som inte har förstått denna grundläggande del av avtalet. Återigen visar du obefintlig kunskap kring juridik och avtal.

Skippar man att betala så uppstår, eller snarare kvarstår, en skuld. Dock i de flesta avtal så kan säljaren häva avtalet om köparen inte betalar, vilket jag vill minnas är fallet även i Esbjörn/Ebbas avtal. Men nu är det ju inte köparen som vägrar betala, det är säljaren som vägrar fullgöra sin del av avtalet. Men inte heller det har du ännu förstått, förmodar jag.
2021-05-03, 19:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Shit vad snabbt det går - hur en trådsanning blir till.

Nu har Binninge köpt en bil.
Slutsatsen kommer direkt, att då måste han ha betalat in skulden.
och det antas då måste han fått pengar av Esbjörn.
och slutsatsen blir direkt att då kan inte Esbjörn betala tillbaka handpenningen.

Det blir ju då helt givet, enligt Ebbaiterna, att Esbjörn aldrig velat betala tillbaka handpenningen.
Klart! Allt givet. Ifrågasätt inte detta. Detta är sanning!

Det är bara du som tror att det är en sanning, alla andra förstår att det är spekulationer, fullt rimliga sådana givet den information och kunskap som finns tillgänglig. Till skillnad från dina hittepå som oftast är tagna helt ur luften.
2021-05-03, 19:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Äganderätten övergår vid betalning av handpenning, att sedan säljaren sätter käppar i hjulen så ska köparen stå skadeslös.
OM OM OM nu inte rätten kommer fram till att Esb stått under utpressning att ändra sig gällande köpet och att dessa i pensionats/RO gruppen har handlat för sin vinnings skull så kan det ta en helt annan vändning med pensionatsgänget/RO gruppen som ska utredas.

Viga pojkar suger själva :P
(förlåt kunde inte låta bli )

Strikt sett så övergår äganderätten när avtalet upprättas, alltså undertecknas av parterna. Handpenningen kan betalas senare. Vilket t.ex. var fallet i denna affären, där den betalades 2-3 dagar efter att avtalet upprättades.
2021-05-03, 20:31
Medlem
Citat:

Johann Binninge har inget behov eftersom han nolltaxerar
2021-05-03, 20:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Återigen är du oförmögen att kolla upp källan jag anger och återigen blandar du ihop händelser och uttalanden som ägt rum med lång tid emellan till en och samma tidpunkt.

Men eftersom du postat upp emot 2400 inlägg i denna tråd så förstår jag att det blir lite dimmigt för dig.

Du har rätt i att Binninge i intervjun säger att det inte handlar om pengar för Esbjörn, han vill bara behålla sin gård.
Återigen har Ebba lovat offentligt att hon såklart inte ska tvinga honom att sälja om han inte vill.

Esbjörns bud var att stå för Ebbas samtliga omkostnader samt ytterligare en summa. Hon går alltså ekonomiskt vinnande ur striden.

Men eftersom priserna på denna typ av objekt rasar i höjden nu under pandemin så tjänar hon mer pengar på att backa från sitt löfte och mala ner gubben med sina jurister.

Då du är oförmögen och faktaintolerat så förstår jag att varje litet halmtrå dras fram som en nyhet.
Binninges utalande är och förblir inte det som du tyder det till i din senaste länk och inte heller i den förra du gav.
Han säger han : Esb vilja var..att stå för hennes kostnader dvs det gäller ej i nutid.
Eller för den delen heller när han utalade det heller.
Detta är just vad du skrev nyss var
En del kommer alltid att hata personerna bakom och alla vet att du hatar henne.

Nu finns det ej några bud, då båda förkastat det och EB kommer att få lagfart vare sig du skriver påhittade saker eller anger hur ofta jag postar.

Jag är klarsynt och ser på detta med vanliga glas inte spegelglas som vissa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in