2021-05-03, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kanske bara är jag som är sen men jag upptäckte nu att det finns bra sammanfattande veckosammanställningar i IVA-registret.

https://www.icuregswe.org/for-professionen/covid-19/detaljerade-veckosammanfattningar/

Lite intressant info där, som nog är lite jobbig att själv försöka sortera fram annars. Där kan man bl.a. se (i senaste rapporten) att över 2000 av 7000 personer gått direkt till IVA utan att passera "gå" (vanlig vårdavdelning). Det var en väldigt hög andel som jag överraskades av. Ytterligare 1500 spenderar 1 dag på infektion innan det blir IVA.

Nån som har tid kan ju kolla tidigare rapporter för att se om det är en utveckling på senare tid att fler går direkt till IVA. Vilket skulle kunna förklara att IVA ökar trots att vanligt vårdbehov minskar.

Det var precis det jag skrev för ett par timmar sedan, att detta måste vara förklaringen. Att folk fort blir allvarligt sjuka med de nya varianterna. Det är läskigt, tycker jag! Man kanske känner sig OK, går ut och går en rask promenad, får plötsligt ingen luft och rasar ihop på vägen...
Citera
2021-05-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och betyder detta något överhuvudtaget eller allting?
Det betyder att CCP undanhöll fakta i 6 månader!
Citera
2021-05-03, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och varför ska dom vaccineras om jag får fråga? Maken till hjärndödhet får man ju leta efter. Om alla riskgrupper är vaccinerade så behövs inte mer. Hela Europa har nu normal dödlighet pga säsongen är över. Resandet kan återupptas nu på en gång utan restriktioner. Vad tänker ni med egentligen?

Problemet är ju, att en del tidigare fullt friska, unga/yngre personer också blir svårt sjuka och dör. Det finns någon svaghet i kroppen, förmodligen i immunförsvaret relaterat just till coronavirus, som man inte vet om förrän man själv är drabbad.

Dessutom "tar" inte vaccinet på alla vaccinerade i riskgrupper, och inte heller där vet man vilka dessa personer är, plus att vissa av medicinska skäl faktiskt inte _får_ vaccinera sig. Därför behöver vi ha flockimmunitet, för att skydda alla.
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-03 kl. 17:04.
Citera
2021-05-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Gaviscon?

Det finns fler anledningar att ta vaccin än enbart sjukdomens dödlighet. Just nu ligger ett antal personer som är yngre än 60 år på svenska intensivvårdsavdelningar. Jag har inga egna erfarenheter av att ligga på intensivvård, men jag misstänker starkt att det är en upplevelse man gärna vill vara utan.

Jag förstår oron inför ett vaccin som har tagits fram i panik. Tyvärr har samhällets företrädare försatt oss i en situation där vi behöver förlita oss på vaccinerna för att komma ur eländet. Det bästa hade naturligtvis varit att göra som Taiwan och Australien.

Att ständigt leva under en ”öppna, stänga” strategi?
Är du idiot?
Deras strategi går ut på att vänta på vaccinet..
Eller tror du att viruset kommer utrotas av lockdowns?
En katt, hund, lejon eller liknande springer runt och bär på skiten, och så är det dags igen.. lockdown efter lockdown
Citera
2021-05-03, 16:14
Medlem
IVA verkar följa börsen och öppnar uppåt den här veckan.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-05-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det finns fler anledningar att ta vaccin än enbart sjukdomens dödlighet. Just nu ligger ett antal personer som är yngre än 60 år på svenska intensivvårdsavdelningar. Jag har inga egna erfarenheter av att ligga på intensivvård, men jag misstänker starkt att det är en upplevelse man gärna vill vara utan.
Antalet i ålder 60 och yngre som legat på IVA är i princip oförändrat mellan 2019 och 2020, några färre under 39 år än 2019, några fler i ålder 40-69.

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/demo.alder-kon

Att som medelålders frisk människa ta vaccinet för att undvika IVA känns som något överdrivet.
Citera
2021-05-03, 16:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
En aning kanske med mycket av trögheten beror på planeringen, boknings systemens lättillgänglighet, hur långt måste man resa.

Rickard Bergström sa i morse att "vi är nästan klar med 65+ då kan vi skänka bort allt Astravaccinet".

Vecka 19 kommer inga Astraleveranser att ske till regionerna enligt FoHM;s dokument. Om det är slut då eller bara tillfälligt vet jag inte V20 - är inte redovisade.

Ju yngre grupper mindre angelägna är de. Det förhåller sig omvänt linjärt till risken att bli allvarligt sjuk och dö.

Tillgången till Astras vaccin har under en period varit mycket god. Skälet till detta var att Sverige i "tysthet" lade beslag på Norges lager av Astras vaccin, efter att norrmännen inte längre ville vaccinera den egna befolkningen med nämnda vaccin.

Det är logiskt och rimligt att vi får räkna med en lägre vaccinationsgrad i den yngre populationen. Risk / nytta kommer givetvis att vägas på individnivå. Tror dock att vi sammantaget kommer hamna uppåt en 80% i den vuxna befolkningen.
Citera
2021-05-03, 16:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Absolut, helt riktigt. Min poäng i första inlägget var dock att jag invände mig mot de som känner optimism kring att det SJUNKER. Om något så är det en platå (trots att det i Stockholm är fler inlagda än för en vecka sedan). Håller tummarna framåt!
En positiv sak är i alla fall att antalet döda inte längre verkar öka i takt med IVA-beläggningen, utan har legat rätt konstant kring 20/dag sedan ca månadsskiftet februari/mars.

https://covidstatistik.se/
Citera
2021-05-03, 16:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det betyder att CCP undanhöll fakta i 6 månader!
I sådana fall så höll sig viruset väldigt passivt under dessa 6 månader.
De första sjukvårdsfallen i Wuhan registrades i December 2019.

https://www.nytimes.com/article/coronavirus-timeline.html
Citera
2021-05-03, 16:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
IVA verkar följa börsen och öppnar uppåt den här veckan.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Det är inte över som vissa tror när de ser en nedåtgående kurva. Det är över när den sista covidpatienten är utskriven och inte behöver intensivvård längre.
Citera
2021-05-03, 16:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sverige skänker bort 1 miljon doser av Astrazeneca-vaccinet till Covax.

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-03/sverige-skanker-en-miljon-vaccindoser

MP sätter världens folk före svensken igen.

Från MP,s håll har jag aldrig förväntat mig något förstånd.

Men här kan det nog också handla om vad som förväntas bli över när 65+ är full-vaccinerade.
Citera
2021-05-03, 16:47
Medlem
raderat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här