2021-05-03, 09:51
Medlem
Under 2-3 veckor nu har jag försiktigt ifrågasatt nedgången som flera här inne har pratat rätt glatt om, men jag tycker fortfarande inte man ser något mer än tendenser på en platå. Inlagda på IVA ligger jämnt och till och med högre i Stockholm på veckobasis, trots att denna ska vara en av de bästa indikatorerna och "endast" lagga med 1-2 veckor. Jag vill inte diskutera politik eller strategi utan endast konstatera att det nog tyvärr inte blir någon snabb nedgång i smittspridning på ett tag. Vi ligger på en för hög nivå/platå helt enkelt –*och det tillkommer inga nya restriktioner. Lägg därtill fortsatt dåligt väder (källa SMHI) i alla fall två veckor till samt en långsammare vaccinationstakt framöver (källa FHMs prognos av vaccinleveranser samt Ekot imorse) och det ser tyvärr inte så kul ut på medellång sikt.
Citera
2021-05-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Under 2-3 veckor nu har jag försiktigt ifrågasatt nedgången som flera här inne har pratat rätt glatt om, men jag tycker fortfarande inte man ser något mer än tendenser på en platå. Inlagda på IVA ligger jämnt och till och med högre i Stockholm på veckobasis, trots att denna ska vara en av de bästa indikatorerna och "endast" lagga med 1-2 veckor. Jag vill inte diskutera politik eller strategi utan endast konstatera att det nog tyvärr inte blir någon snabb nedgång i smittspridning på ett tag. Vi ligger på en för hög nivå/platå helt enkelt –*och det tillkommer inga nya restriktioner. Lägg därtill fortsatt dåligt väder (källa SMHI) i alla fall två veckor till samt en långsammare vaccinationstakt framöver (källa FHMs prognos av vaccinleveranser samt Ekot imorse) och det ser tyvärr inte så kul ut på medellång sikt.
Perfekt. Ju fler som smittas i jämnt takt desto snabbare blir vi immuna.
Tur vi valde världens bästa taktik.
Citera
2021-05-03, 09:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOGllL/har-ekar-vaccinhallen-tom--1-000-lediga-tider

Kommer Sverige ens komma upp i 80% vaccinerade av 18+ ?

Intresset verkar vara svalt bland dom som är under 65....

MYCKET svalt.. och med all rätt.
Folk är inte dumma i huvudet även om somliga politiker/PrivataMediahus/Lobyister tycks tro det.

Hetsen fungerade bra i början på pandemin... nu talar fakta sitt tydliga språk.
Ju mer de försöker vrida och tänja på sanning desto större blir motståndet.

.. och det är val inom kort.
Citera
2021-05-03, 10:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
hur stor är risken att inte ta vaccinet? inte för jag tror du har ett vettigt svar.

Risken att få viruset är ca 1/10 eftersom nästan en tiondel av svenskarna har testats positiv. Men på individnivå kan risken naturligtvis variera oerhört mycket vilket beror på det förhållningssätt man har till att skydda sig och undvika smitta.

Givet att alla är ovaccinerade så;

har 18-19 åringar den absolut största risken att smittas. Men dom bryr sig knappt om det eftersom det inte drabbar dem så hårt. Knappt någon dör av det.
Tror de behövs övertalning för att de ska vaccinera sig, för dina småssyskon, för din mor och far. Annars får du aldrig träffa mormor etc.

70+ åringar drabbas sannolikt allra minst av att få smittan eftersom de är ytterst måna om att hålla sig undan, då de veta att de tillhör den grupp som har störst risk att dö.
All kommer gladeligen att vaccinera sig så fort de bara går för de vet att om de smittas är risken stor att konsekvenserna ödesdigra.

Ska det var så svårt att fatta att alla tänker olika.

Har man genomgått corona finns ingen anledning för någon att få en vaccinspruta i närtid. Så tror jag alla tänker oavsett ålderstillhörighet.

Om något år kanske det finns en årlig vaccinering eller så har viruset försvunnit. Det är sådan som tiden får utvisa.
Citera
2021-05-03, 10:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr

Tittar du på antalet nyintagna på IVA ser du en tydlig nedgång.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-05-03, 10:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det intressanta vore ju om det lades in massa på IVA med någon diagnos inom gruppen "andningsorganens sjukdomar", där covid-19 är kategoriserad. Skulle ju i så fall kunna innebära att man diagnostiserar annorlunda nu.

Men så här ser denna grupp ut för VG-regionen från 1 januari 2020 fram till nu, exklusive koderna för covid-19 (JA36 och JA37*) Endast huvudsaklig diagnos. Sista dagarna är nog underrapporterade, därav fallet där. Men det är ingen ökning jämfört med tidigare.
http://www.bilddump.se/bilder/20210503092026-85.188.73.2.png

* JA36 är covid-infektion. JA37 är covid-relaterat tillstånd. Den senare har mycket få registreringar på sig.
Det var ju snarare en minskning en en ökning.

Jag tittade lite snabbt nu, kunde inte hålla mig. Men jag ser ingen ökning över huvud taget. Jag har bara jämfört perioden 2019-02-28 till 2019-04-30 med 2021-02-28 till 2019-04-30 i Västra Götaland. Jag tänkte att det skulle var en skillnad från året innan pandemin då man det året borde ha vårdat en mer genomsnittlig mängd personer. Nu dog det väl färre personer en normalt 2019 dok.

För mig ser det ut som om andelen som intensiv vårdas i Västra Götaland har minskat om man räknar bort covid patienterna denna perioden jämfört med samma perioden 2019.

Dessa två månader 2019 vårdades det 588 st på IVA och 795st på alla avdelningarna.

På dessa två månader 2021 vårdades det 418 st på IVA (borträknat covid patienterna) och 615 på alla avdelningar (borträknat covid).

Det är ju knappast en fördubbling. Nu var det kanske lite ovetenskapligt att jämföra så som jag gjorde men när de säger en fördubbling mot normalt borde man väl ändå ha sett detta när man tittar på perioderna? Jag tror ju inte att hon bara stod och hittade på, det måste ju ligga en sanning i påståendet. Men jag förstår inte, jag kan inget om sjukvård och IVA, så vad är det jag missar?

Det var lite fler som vårdades för Psy störning, alkohol, droger liksom gastrointestinal blödningar men bara marginellt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-03 kl. 10:15.
Citera
2021-05-03, 10:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det går lite trögt med vaccineringen med Astra vaccinet, men dom som nobbar det vaccinet kommer högst sannolikt vaccinera sig senare.

Sverige skänker bort 1 miljon doser av Astrazeneca-vaccinet till Covax.

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-03/sverige-skanker-en-miljon-vaccindoser

Citat:
Enligt biståndsminister Per Olsson Fridh (MP) kommer gåvan inte att påverka ansträngningen att massvaccinera svenskarna.

MP sätter världens folk före svensken igen.
Citera
2021-05-03, 10:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det går lite trögt med vaccineringen med Astra vaccinet, men dom som nobbar det vaccinet kommer högst sannolikt vaccinera sig senare.

En aning kanske med mycket av trögheten beror på planeringen, boknings systemens lättillgänglighet, hur långt måste man resa.

Rickard Bergström sa i morse att "vi är nästan klar med 65+ då kan vi skänka bort allt Astravaccinet".

Vecka 19 kommer inga Astraleveranser att ske till regionerna enligt FoHM;s dokument. Om det är slut då eller bara tillfälligt vet jag inte V20 - är inte redovisade.

Ju yngre grupper mindre angelägna är de. Det förhåller sig omvänt linjärt till risken att bli allvarligt sjuk och dö.
Citera
2021-05-03, 10:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Enligt all medicinsk expertis.

Risken för allvarliga biverkningar är mycket liten. Enligt all medicinsk expertis. Man kan fåna sig med faktaresistens eller försöka plantera fake news, men det hjälps inte. Kloka människor vet ändå vad de ska göra.
Citera
2021-05-03, 10:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Perfekt. Ju fler som smittas i jämnt takt desto snabbare blir vi immuna.
Tur vi valde världens bästa taktik.

Vaccinationer pågår det var det val de svenska myndigheterna gjorde! Vilka är ni "Vi" en hemlig sammanslutning av döskallar?
Citera
2021-05-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Risken för allvarliga biverkningar är mycket liten. Enligt all medicinsk expertis. Man kan fåna sig med faktaresistens eller försöka plantera fake news, men det hjälps inte. Kloka människor vet ändå vad de ska göra.
Vet inte vad du egentligen är ute efter med ditt svammel, fakta är att om man genomgått en covid infektion nyligen så har du minst samma skydd mot att återinfekteras som om du skulle vara vaccinerad. Enligt all medicinsk expertis.
Citera
2021-05-03, 10:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
MYCKET svalt.. och med all rätt.
Folk är inte dumma i huvudet även om somliga politiker/PrivataMediahus/Lobyister tycks tro det.

Hetsen fungerade bra i början på pandemin... nu talar fakta sitt tydliga språk.
Ju mer de försöker vrida och tänja på sanning desto större blir motståndet.

.. och det är val inom kort.

Du prata strunt som vanligt! Motståndet existerar inte men det kan vara en del bokningskrångel avstånd etc.

Vaccinationer tills nu i takt med tillgången på vacciner:
90+ 89%
80-89 91%
70-79 83%
60-69 49%
50-59 12%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem