2021-05-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Du menar att han ska häktas, få se om åklagarna yrkar på häktning under sin slutplädering då kommer hovrätten att besluta i häktningsfrågan, det får vi se.
Om rätten drar sig tillbaka för diskussion efter plädering utan att avsluta förhandlingen, så kan det vara en indikation att man funderar på häktning direkt.
Citera
2021-05-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Enl NA:s reporter har SD på sig svart munskydd idag också.

Dessutom har han laptop/mobil på laddning.

(Min tolkning... han har med sig sina trösterika nappar dator/mobil).
Munskyddet som snuttefilt och dator/mobil som nappar.
Citera
2021-05-03, 10:25
Medlem
”Vän till exfrun: ”Hon sade att 46-åringen läste hennes mejl minst en gång i timmen””.

Rubrik på NA.se just nu.
Citera
2021-05-03, 10:26
Medlem
Och där fick vi svar: Sillen och HD har ingen kontakt sedan sommaren -20 då han gick till polisen med kompletteringar.
Citera
2021-05-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om rätten drar sig tillbaka för diskussion efter plädering utan att avsluta förhandlingen, så kan det vara en indikation att man funderar på häktning direkt.
Ja, precis vi får se om det kommer bli häktning om åklagarna kommer yrka på det under sin slutplädering.
Citera
2021-05-03, 10:43
Medlem
Citat:
Och där fick vi svar: Sillen och HD har ingen kontakt sedan sommaren -20 då han gick till polisen med kompletteringar.

Såklart, Hd vill inte att den som mördade Lena döms.
Vore rättvisa om Hd häktas samtidigt som Sd vid slutplädering. Medhjälp och skyddande av brottsling, förstörande av bevismaterial.
Citera
2021-05-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sorry.
Jag köper inte den versionen om HD.
Vilket jag redan beskrivit tidigare idag:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Har du träffat Hd? Hon är stirrig och nervös som människa.
Jag tror definitivt hon vet mer än hon säger, men det är Sd som håller i tyglarna, bestämmer och styr.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då ska jag klargöra min inställning.

▪️Jag har inte bestämt mig ett dugg, eftersom jag inte kan veta hur involverad hon är.

Jag skriver däremot att hon har ett mycket suspekt beteende som vid anstiftare eller skyddande av brottsling.

Därför, med den riskfaktorn, kommer jag öht inte tycka synd om henne. Jag tycker nämligen inte synd om potentiella brottslingar.
▪️Spelat sjuk är nåt som jag överhuvudtaget aldrig trott.
Jag har snarare skrivit om trolig PPD och recidiv några år senare i allvarlig depression.
Ihop med aktuell medicinering har hon troligen bipolär sjukdom och är inte psykiskt frisk.
Som psykiskt sjuk är det risk att hon inte har ett helt sunt tänk; en delorsak till att det finns riskfaktorer i hennes beteende och kognition.

För övrigt tycker jag HD är alldeles för flat när SD terroriserar barnen, speciellt T som inte lyder hans patologiska kontrollbehov. Han är en komplett idiot med sitt rigida beteende och barnen sitter emellan.

▪️En mycket allvarlig del är hennes resonemang och syn på att barnen kunde ha mördats. Att hon trivialiserar och jämför med förtvivlade anhöriga i vården - vilket är ett väldigt sjukt resonemang för att vara en sjuksköterska - och pratar positivt om SD och då enbart fokuserar på sig själv, att han ville eliminera hennes lidande.

▪️Jag misstror henne och därför ser jag inte som nåt hjärntvättat offer som agerar och tänker som om hon vore a puppet on a string.
Hon är betydligt kraftfullare än så i sitt agerande. Hon ljuger, förtalar och uppvisar en ful personlighet. Jag ser även hämnd hos henne:

▪️Orsaken till att jag inte omhuldar och letar förmildrande omständigheter kring det hon företar sig är att hon på ett hämndaktigt och skrupelfritt sätt loggar LWs cacher när hon hittats brutalt mördad.

▪️Orsaken till att jag inte tycker synd om henne är att hon beter sig vedervärdigt när LW är försvunnen och önskar henne död.
Jag har som sagt LWs barn i åtanke.

▪️Ytterligare en orsak är att hon har starkt motiv, hatar LW och ser ut som en sol när hon mördats brutalt - glider runt helt oberörd som om inget speciellt hänt.
Livet tycks vara härligt nu ihop med SD.

Summa summarum kommer jag inte se henne som nåt stackars offer.
Jag har ingen anledning att känna empati för henne med risk att hon varit delaktig i mord eller skyddar en mördare.
Det är nämligen LW som är offer i den här infekterade soppan.

Develi det du skriver här; "som psykiskt sjuk är det risk att hon inte har ett helt sunt tänk; en delorsak till att det finns riskfaktorer i hennes beteende och kognition" kan ju förklara hennes sjuka egerande och beteende (bla. det jag fetade i din text).

Det handlar ju inte om att känna empati för, trivialisera, omhulda, leta förmildrande omständigheter eller tycka synd om. - Att försöka hitta förklaringar till hennes agerande och beteende innan och efter mordet handlar om att försöka få grepp om vem hon är och varför hon beter sig som hon gör - för att förstå helheten kring paret D (och de andra i soppan) och hela situationen.

Man behöver ju inte tycka synd om och känna sympati för en person för att hon har psykisk ohälsa, inte ens för att hon visar alla klassiska tecken på att brutits ner av en manipulativ man, inklusive hjärntvätt.
En person kan ju vara ett offer för en manipulativ man och samtidigt en osympatisk, omogen, hämndgirig och störd egoist (lol) med ett eget ansvar.

Edit. Det Sherlock skriver styrker bilden av en kvinna i en relation där mannen styr och härjar med henne psykiskt.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-03 kl. 10:51.
Citera
2021-05-03, 11:47
Medlem
Citat:

Det var vad jag trodde - JS vägrar att bli involverad med paret D och styras av dem. Det hedrar honom.

Är jättenyfiken på hans vittnesmål från i morse. Både det gamla och det nya över länk. Skulle också vara intressant att höra LÅ.

Har vi ingen på plats som kan ge oss ett referat från rättegången? Eller från na.se?
Citera
2021-05-03, 11:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Efter slutpläderingar kan det hittapåhända att HR beslutar att S ska omhändertas. Rätten har ju löpande överläggningar om vad som avhandlas.
Det är precis det jag hoppas på.
Vilken dag är slutpläderingarna?
Citera
2021-05-03, 11:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja, precis vi får se om det kommer bli häktning om åklagarna kommer yrka på det under sin slutplädering.
Måste åklagarna yrka på det?
Kan det inte vara så att rätten inser att han är skyldig och på egen hand bestämmer att han ska häktas tills dom faller?
Citera
2021-05-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Develi det du skriver här; "som psykiskt sjuk är det risk att hon inte har ett helt sunt tänk; en delorsak till att det finns riskfaktorer i hennes beteende och kognition" kan ju förklara hennes sjuka egerande och beteende (bla. det jag fetade i din text).

Det handlar ju inte om att känna empati för, trivialisera, omhulda, leta förmildrande omständigheter eller tycka synd om. - Att försöka hitta förklaringar till hennes agerande och beteende innan och efter mordet handlar om att försöka få grepp om vem hon är och varför hon beter sig som hon gör - för att förstå helheten kring paret D (och de andra i soppan) och hela situationen.

Man behöver ju inte tycka synd om och känna sympati för en person för att hon har psykisk ohälsa, inte ens för att hon visar alla klassiska tecken på att brutits ner av en manipulativ man, inklusive hjärntvätt.
En person kan ju vara ett offer för en manipulativ man och samtidigt en osympatisk, omogen, hämndgirig och störd egoist (lol) med ett eget ansvar.

Edit. Det Sherlock skriver styrker bilden av en kvinna i en relation där mannen styr och härjar med henne psykiskt.

Sant. Det hjälper inte HD om man ynkar henne med sympatier. Risken är stor att man i stället förstärker hennes hat. Att däremot känna empati för hennes låsta situation är en annan sak.

Hennes tjejkompisar T och K verkar vettiga och kan genom att vara just empatiska, stärka HD att tänka och känna efter och ta vettiga och hälsosamma beslut. Utan att försöka styra detta.

Men risken finns att HD är så krossad efter 20 år med SD att hon varken kan eller vill bryta sig loss nu. Eller kanske aldrig?

Det är helt sjukt att fortfarande styras så av hat mot Lena, som har varit död i 3 år. Att fortsätta att bli rosenrasande bara av att se Lenas cacher.
Citera
2021-05-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är precis det jag hoppas på.
Vilken dag är slutpläderingarna?

Hoppar in här.
I morgon tisdag 4e och onsdag 5e.
6e Maj är en reservdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera