2021-05-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vaccinationer pågår det var det val de svenska myndigheterna gjorde! Vilka är ni "Vi" en hemlig sammanslutning av döskallar?
Vi är invånarna i landet Sverige.
De mest lyckosamma på jorden.
Citera
2021-05-03, 10:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Oroväckande att IVA fortsätter att öka. 405 nu. Intagna på vanlig avdelning visar ingen ökning. Är det så att man nu sänkt ribban för att skriva in på IVA jämfört med för några veckor sen? Triaget är mindre nu?
Citera
2021-05-03, 10:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vet inte vad du egentligen är ute efter med ditt svammel, fakta är att om man genomgått en covid infektion nyligen så har du minst samma skydd mot att återinfekteras som om du skulle vara vaccinerad. Enligt all medicinsk expertis.

Svarade på din oneliner det borde jag inte gjort. Men du fyller ju på nu med det som fattades!
Citera
2021-05-03, 10:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vi är invånarna i landet Sverige.
De mest lyckosamma på jorden.

Men din regering har inte gjort som du verkar tro att de har gjort. De tackar för din religiösa tro och oreserverade stöd.
Citera
2021-05-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Men din regering har inte gjort som du verkar tro att de har gjort. De tackar för din religiösa tro och oreserverade stöd.
Vi har gjort det kollektivt.
Frihet under ansvar.
Tur att vi inte trodde på domedagsprofetiorna.
Citera
2021-05-03, 10:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni pandemin är över till hösten i Sverige?

När man pratar med folk verkar nästan alla ta det för givet. Att vi har ett "normalläge" efter sommaren. Det pratas om "post-corona" i alla möjliga sammanhang. I debattprogram i TV osv.

Kommer vaccinationerna att innebära att viruset "utrotas"?

Finns det en risk för att de mutationer som nu sprids lite överallt i världen kanske går förbi de vaccin som nu används? Vad kan det leda till för konsekvenser?
Kommer de restriktioner, pandemilagar osv som vi nu lever under att vara upphävda 1 september?
Citera
2021-05-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni pandemin är över till hösten i Sverige?

När man pratar med folk verkar nästan alla ta det för givet. Att vi har ett "normalläge" efter sommaren. Det pratas om "post-corona" i alla möjliga sammanhang. I debattprogram i TV osv.

Kommer vaccinationerna att innebära att viruset "utrotas"?

Finns det en risk för att de mutationer som nu sprids lite överallt i världen kanske går förbi de vaccin som nu används? Vad kan det leda till för konsekvenser?
Kommer de restriktioner, pandemilagar osv som vi nu lever under att vara upphävda 1 september?

Tidigast nästa år tror jag.
Citera
2021-05-03, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Jag är så förbannat trött på det här nu. Kan inte bara alla regioner, som haft ett överflöd av lediga tider de senaste dagarna, öppna upp för nästa åldersgrupp nu? Typ 50-59-åringarna. De äldre har ju haft sin chans och har den fortfarande ändå... vem vinner på den här oginheten mot grupper, som fortfarande har en betydande risk för svår sjukdom och död om de blir smittade (särskilt männen)?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sverige skänker bort 1 miljon doser av Astrazeneca-vaccinet till Covax.

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-03/sverige-skanker-en-miljon-vaccindoser

MP sätter världens folk före svensken igen.

Ja, fast just i det här fallet skulle man även kunna argumentera för, att de skänker bort ett vaccin som kan orsaka hemska biverkningar, för att skydda vår egen befolkning och ge oss något säkrare. Så jag kan leva med det här, känner jag.
Citera
2021-05-03, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Oroväckande att IVA fortsätter att öka. 405 nu. Intagna på vanlig avdelning visar ingen ökning. Är det så att man nu sänkt ribban för att skriva in på IVA jämfört med för några veckor sen? Triaget är mindre nu?

Jag skulle tro det. Dödligheten går också ned på IVA (procentuellt) när belastningen är lägre. Man kan läsa det som att man kört i taket, även fast det officiellt finns "ledig kapacitet"
Citera
2021-05-03, 10:57
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Då borde statistiken för nyinlagda på IVA ha visat tendenser uppåt, men den tycks fortfarande peka rakt nedåt. Har svårt att förstå dynamiken just nu om man jämför med tidigare toppar.
Citera
2021-05-03, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är så förbannat trött på det här nu. Kan inte bara alla regioner, som haft ett överflöd av lediga tider de senaste dagarna, öppna upp för nästa åldersgrupp nu? Typ 50-59-åringarna. De äldre har ju haft sin chans och har den fortfarande ändå... vem vinner på den här oginheten mot grupper, som fortfarande har en betydande risk för svår sjukdom och död om de blir smittade (särskilt männen)?

Ja, fast just i det här fallet skulle man även kunna argumentera för, att de skänker bort ett vaccin som kan orsaka hemska biverkningar, för att skydda vår egen befolkning och ge oss något säkrare. Så jag kan leva med det här, känner jag.

Känner likadant. Faktum är väl att det inte längre finns någon avsättning för Astras vaccin i Sverige. 65+ är färdigvaccinerade (de som vill). Astras vaccin behövs inte längre i Sverige (om det någonsin gjordes det). Viktigt nu är istället att säkerställa leveranser av Pfizer och Modernas vaccin.
Citera
2021-05-03, 11:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Då borde statistiken för nyinlagda på IVA ha visat tendenser uppåt, men den tycks fortfarande peka rakt nedåt. Har svårt att förstå dynamiken just nu om man jämför med tidigare toppar.

Den enda förklaringen är att vårdtiderna skjutit i höjden och att det inte skrivs ut i samma takt. För som du säger så pekar ju nyinläggningar på att det borde sjunka rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in