Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Tack så jätte mycket!
Så kan man ju till och med kolla alla olika regioner, det hade jag ingen aning om. Blir spännande att titta på Västra Götaland, se om det stämmer att det fördubblats och se om det ökat likt över alla anledningar som man kan ligga inne för eller om det är något som sticker ut, att någon grupp ökat eller vårdas längre. Jag har inte riktigt tid nu heller, i kväll eller eftermiddag får det bli.
Men tack igen för att du gav mig den kunskapen, jag viste inte att man kunde få ut så mycket ur SIR. Jag tycker faktiskt att det ska bli supper kul!
Det intressanta vore ju om det lades in massa på IVA med någon diagnos inom gruppen "andningsorganens sjukdomar", där covid-19 är kategoriserad. Skulle ju i så fall kunna innebära att man diagnostiserar annorlunda nu.
Men så här ser denna grupp ut för VG-regionen från 1 januari 2020 fram till nu, exklusive koderna för covid-19 (JA36 och JA37*) Endast huvudsaklig diagnos. Sista dagarna är nog underrapporterade, därav fallet där. Men det är ingen ökning jämfört med tidigare.
http://www.bilddump.se/bilder/20210503092026-85.188.73.2.png
* JA36 är covid-infektion. JA37 är covid-relaterat tillstånd. Den senare har mycket få registreringar på sig.