2021-05-02, 21:30
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Finns ju massor med svenska kokbocker pre 1960 som beskriver brunsas. Dessutom, vem fan bryr sig om det heter "brunsas" eller "brun grundsas". Vet du ens sjalv vad du dillar om?

Jag förstår skillnaden, men jag ser också hur det kan vara knepigt för någon som inte kan tänka till att göra samma sak. Som att förstå skillnaden mellan "allmänintresse" och "allmänhetens intresse" i en debatt om media.
Citera
2021-05-02, 21:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Skillnaden jag kan hitta är dels att brunsåsen är kortare, dels att gräddsåsen har fler ingredienser (läs ansjovisspad, gelé osv).

Kanske "moderniteter" samt skillnader mellan länder? Farmor som var en matlagare av rang, utbildad inom matlagning på 30-talet i Finland gjorde skillnad på brunsås och gräddsås. Brunsåsen innehöll inga mejerivaror till skillnad från gräddsåsen. Hon använde varken collorit eller ansjovisspad i gräddsåsen, vilka nog är lite nyare "påfund", tänk Mannerström o.s.v. Men visst kan man pimpa en gräddsås med olika ingredienser. Grundfrågan var väl dock hur man får till färgen utan soja och svaret är en mörk roux vilket även tillför en annan smak än soja och sockerkulör. Nog en hel del semantik inblandat i ämnet.
Senast redigerad av JerryCotton 2021-05-02 kl. 21:54.
Citera
2021-05-02, 22:41
Medlem
Sladdarens avatar
Skysås och brunsås är samma grej.. färg eller inte så anv'nde man väl salt förr i tiden
Citera
2021-05-03, 06:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Jag har dock sett att både Leif Mannerström och Markus Aujalay använder soja i matlagningen
Soja använder man såklart i matlagning, men till brunsås används coloritsoja. Det är inte en soja, trots namnet.
Citera
2021-05-03, 06:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Skysås och brunsås är samma grej.. färg eller inte så anv'nde man väl salt förr i tiden
Helt klart. Men användes namnet brunsås innan coloritsojan?

Möjligt, och visst kan en skysås bli brun, men inte lika brun som med coloritsoja.
Citera
2021-05-03, 06:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Colorit eller Kinasoja är självklarheter när jag lagar sås.
Förstår du skillnaden på dessa produkter? Coloritsoja har inte minsta spår av soja i sig. Det är mer eller mindre ett färgämne. Det innehåller sockerkulör och salt, ingen soja alls.

Men, det är coloritsoja som är grunden till den svenska brunsåsen.
Citera
2021-05-03, 06:48
Medlem
trilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du bränner/steker vetemjöl i smöret/fettet och köttsaften i stekpannan du precis stekt kött i. Sen lite vatten ifrån potatisen du kokat. Mjölk, grädde och mer kokvatten efter smak. De fungerar även med créme fraiche direkt i pannan efter att först löst upp alla smakerna med lite kokvatten. Krydda efter smak. Soja kan vara en smaksättare men är inte nödvändig. Huvuddelen av smaksättningen och färgen sitter i stekpannan och köttsaften!
Trevligt att se originalsammansätt ningen med vetemjöl! Där är hela vårt köksarv uppbyggt, i det perfekta giftermålet mellan fett och kolhydrat!
Citera
2021-05-03, 06:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Finns ju massor med svenska kokbocker pre 1960 som beskriver brunsas. Dessutom, vem fan bryr sig om det heter "brunsas" eller "brun grundsas". Vet du ens sjalv vad du dillar om?
Har du något exempel, citat och namn på kokbok som har recept på "brunsås" eller "brun grundsås"?

Gärna med recept.

Säger inte att det är omöjligt, men jag har inte sett det innan. Så upplys mig gärna.
Citera
2021-05-03, 06:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du bränner/steker vetemjöl i smöret/fettet och köttsaften i stekpannan du precis stekt kött i. Sen lite vatten ifrån potatisen du kokat. Mjölk, grädde och mer kokvatten efter smak. De fungerar även med créme fraiche direkt i pannan efter att först löst upp alla smakerna med lite kokvatten. Krydda efter smak. Soja kan vara en smaksättare men är inte nödvändig. Huvuddelen av smaksättningen och färgen sitter i stekpannan och köttsaften!
Man har inga mejerivaror i en riktig brunsås.
Citera
2021-05-03, 06:54
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår du skillnaden på dessa produkter? Coloritsoja har inte minsta spår av soja i sig. Det är mer eller mindre ett färgämne. Det innehåller sockerkulör och salt, ingen soja alls.

Men, det är coloritsoja som är grunden till den svenska brunsåsen.
Nej, jag förstår inte skillnaden mellan två olika produkter. Jag behöver råd och tips från någon random främling på nätet för att förklara för mig vad jag använt i tjugo års tid och varför jag har använt det.

Tack för att du ställer upp för mig.
Citera
2021-05-03, 07:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Nej, jag förstår inte skillnaden mellan två olika produkter. Jag behöver råd och tips från någon random främling på nätet för att förklara för mig vad jag använt i tjugo års tid och varför jag har använt det.

Tack för att du ställer upp för mig.
Soja, typ Kikkoman eller någon kinesisk variant, ja vilken som, även fisksås, är en sås beredd av kanske fiskrens. Faktiskt ursprunget till vår ketchup.

Vitsen var att ta tillvara smak från fiskrens, så riktig soja är absolut inte veganskt! Vet inte hur den produceras i dag, men svamp är tydligen en av de ingredienser man fermenterar. Och såklart sojabönor.

Smaken, umami, är grejen i soja och fisksås.

Coloritsoja däremot är bara ett färgämne. Det finns absolut ingenting av soja i coloritsoja.

Förstod din ironi. Hoppas ändå du tar till dig.
Senast redigerad av constant 2021-05-03 kl. 07:31.
Citera
2021-05-03, 07:05
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Soja, typ Kikkoman eller någon kinesisk variant, ja vilken som, även fisksås, är en sås beredd av kanske fiskrens. Faktiskt ursprunget till vår ketchup.

Vitsen var att ta tillvara smak från fiskrens, så riktig soja är absolut inte veganskt! Vet inte hur den produceras i dag, men svamp är tydligen en av de ingredienser man fermenterar.

Smaken, umami, är grejen i soja och fisksås.

Coloritsoja däremot är bara ett färgämne. Det finns absolut ingenting av soja i coloritsoja.
I folkmun kallas Colorit för soja. Det är det traditionella begreppet. Colorit gör såsen brun. Kinasoja tillför smak men gör även den såsen brun. Det räcker för mig eftersom jag vet vad jag ska göra med den och till vad.

Jag är inte särskilt intresserad av autistiska diskussioner om ords betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in