2021-05-02, 19:08
Medlem
BIB3ls avatar
https://www.naturkompaniet.se/fjallr...-beige-f84755/

73% polyamid, 27% bomull.

Jag fick en stor (40cm) lodrät reva i mina Fjällräven vandringsbyxor i dag. Hur kan jag laga dem? Finns det något kit att köpa?

Det finns invändiga fickor som jag inte använder. Skulle jag kunna klippa till remsor av dessa och limma på insidan av revan som lagning? Vilket lim i så fall? Det räcker med att det håller för vandring och handtvätt.

Passar på att fråga om jeans. Mina favoriter har börjat spricka upp vid knäna. Är en sådan där lapp man stryker på, på insidan, något att ha?
Citera
2021-05-02, 19:46
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l

Jag fick en stor (40cm) lodrät reva i mina Fjällräven vandringsbyxor i dag. Hur kan jag laga dem? Finns det något kit att köpa?

Det finns invändiga fickor som jag inte använder. Skulle jag kunna klippa till remsor av dessa och limma på insidan av revan som lagning? Vilket lim i så fall? Det räcker med att det håller för vandring och handtvätt.

Passar på att fråga om jeans. Mina favoriter har börjat spricka upp vid knäna. Är en sådan där lapp man stryker på, på insidan, något att ha?

Grov nål och tråd och sedan tejpa över sömmen med gaffatejp (obs! Gaffatejp och silvertejp är olika saker).
Citera
2021-05-02, 19:52
Medlem
Smegmas avatar
Men för i helvete. Köp nya byxor för fan.
Citera
2021-05-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma

Finns ju skräddare annars, brukar vara prisvärt om man inte kan sy.
Citera
2021-05-02, 20:57
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Grov nål och tråd och sedan tejpa över sömmen med gaffatejp (obs! Gaffatejp och silvertejp är olika saker).
Bra tips! Börjar där. Är det vanliga stygn på längden så att säga som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Det känns dumt att slänga ett par byxor som är fullt funktionella. Dels kostar nya 1700kr, och dels så är det miljövidrigt. Sedan är det lite småmysigt att sitta och pyssla.

Köper även dyrare skor som jag sköter om.

Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Finns ju skräddare annars, brukar vara prisvärt om man inte kan sy.
Det tänkte jag inte på. Det ligger en skräddare där jag byter buss, så jag får slinka in och fråga vad det kostar om jag inte får ihop det själv.
Citera
2021-05-02, 21:59
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Bra tips! Börjar där. Är det vanliga stygn på längden så att säga som gäller?

Det känns dumt att slänga ett par byxor som är fullt funktionella. Dels kostar nya 1700kr, och dels så är det miljövidrigt. Sedan är det lite småmysigt att sitta och pyssla.

Köper även dyrare skor som jag sköter om.

Det tänkte jag inte på. Det ligger en skräddare där jag byter buss, så jag får slinka in och fråga vad det kostar om jag inte får ihop det själv.

Trockla ihop dom som man syr ett stort sår ungefär, och dra ihop stygnen bestämt men inte så hårt att det korvar sig.
Citera
2021-05-03, 05:02
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:

Har lagat mängder med byxor ä, men också mitt snickarbälte, genom att klippa sönder en gammal T-shirt och sedan klippa till lappar som man limmar fast med textillim (kan rekommendera Biltemas).
Citera
2021-05-03, 06:03
Medlem
Skurhinkens avatar
Tillägg: för dubbel styrka så försök tråckla ihop med någon bra sytråd först innan du lappar.
Citera
2021-05-03, 08:08
Medlem
Dundersnubbens avatar
Fjällräven har en guide på hur man lagar kläderna.

https://www.fjallraven.com/se/sv-se/...din-utrustning

Tror du kan få en patch om du mailat dem.

Annars har jag för mig att man kan gå till naturkompaniet (som ägs av Fjällräven) och betala för att få det lagat.
Citera
2021-05-03, 13:09
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Trockla ihop dom som man syr ett stort sår ungefär, och dra ihop stygnen bestämt men inte så hårt att det korvar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Tillägg: för dubbel styrka så försök tråckla ihop med någon bra sytråd först innan du lappar.
Nedre delen av revan går precis vid benfickans kant, så det är knepigt att trockla där.

Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Har lagat mängder med byxor ä, men också mitt snickarbälte, genom att klippa sönder en gammal T-shirt och sedan klippa till lappar som man limmar fast med textillim (kan rekommendera Biltemas).
Det är helt klart en lösning. Jag kan förstärka med längsgående stygn då också.

Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Fjällräven har en guide på hur man lagar kläderna.

https://www.fjallraven.com/se/sv-se/...din-utrustning

Tror du kan få en patch om du mailat dem.

Annars har jag för mig att man kan gå till naturkompaniet (som ägs av Fjällräven) och betala för att få det lagat.
Bra tips! Ska kika på videon, och kanske ringa/maila.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Du behöver:
Knivar, gaffatejp, torrfoder och filar
Vattenreningsverk och jod, en mil av helikoptersnöre
Silver, värmeljus, pilbågar och pilar
Jag har ett litet minikärnkraftverk i fickan. Kan det vara till hjälp tror du? Det är byxor och inte rygga.

Tack för alla bra tips på lösningar. Nu har jag en palett av alternativ att välja mellan.
Senast redigerad av BIB3l 2021-05-03 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in