2021-05-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu ska jag svära i kyrkan men gör dom verkligen det?

Carla Figeuroa jobbar 12,5 timmar per arbetsdag, på sjukhusets intensivvårdsavdelning.Mellan arbetspassen är hon ledig i två dagar. Hon säger att det är svårt att återhämta sig då.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAO4om/iva-underskoterskan-carla-manga-har-slutat-prata-om-sin-semester

*För andra vändan under pandemin jobbar Michaela Bülow nu 48 timmar i veckan, 12,5-timmarspass som sträcker sig från sju på morgonen till halv åtta på kvällen.I gengäld för 12,5-timmarspassen blir ersättningen nu sammanlagt 220 procent av lönen per timme.

https://www.expressen.se/nyheter/pressade-iva-skoterskor--vi-betalar-med-halsan/

Men med en veckas varsel skall vi nu öka nattjänstgöringen från cirka en natt per fyra veckor till en natt i veckan. Det är en ökning med fyra gånger.
Vi skall tvingas öka vår helgtjänstgöring från cirka ett pass på fyra veckor till sex pass på fyra veckor (att arbeta varannan helg).

https://nt.se/artikel/jpgkgx0j

Som jag har förstått det så jobbar IVA-personalen 48-timmarsveckor.
Ja det gör de.

Ta gärna del av detta inslag i gomorron världen i P!, från idag:

Citat:
Hälso- och sjukvården är under extrem press nu under pandemin och runt om i landet hör vi rapporter om sjuksköterskor som har eller är redo att lämna sitt yrke eftersom de inte orkar mer.
https://sverigesradio.se/artikel/extrem-press-pa-skoterskorna-samtidigt-okar-intresset-for-yrket
Citera
2021-05-02, 22:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur kommer det sig då att vi har drygt fem procents överdödlighet i Sverige under den senaste tiden?

Fler om halkar på badtvålen och slår ihjäl sig eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Senaste tiden jämfört med vad? Det spelar förvisso ingen roll för jag tror inte på någonting som media/myndigheter påstår...
Citat:
Man kan ju börja med att jämföra 2019 med 2020.

F.ö. litar jag mer på myndigheter än på ett troll på flashback . . .

Notera att år 2019 var avvikande jämfört med föregående år. Därför är det bättre att jämföra med genomsnittet för dom 5 senaste åren.

År 2019 hade färre dödsfall än normalt. På så sätt kan det framstå som att överdödligheten år 2020 var ännu större än den egentligen var. Ifall man jämför år 2020 med enbart 2019, så hade år 2020 en ökning på cirka 9000 dödsfall. Men ifall man jämför med genomsnittet för dom 5 föregående åren, så hade år 2020 en överdödlighet på cirka 7000.
Citera
2021-05-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Notera att år 2019 var avvikande jämfört med föregående år. Därför är det bättre att jämföra med genomsnittet för dom 5 senaste åren.

År 2019 hade färre dödsfall än normalt. På så sätt kan det framstå som att överdödligheten år 2020 var ännu större än den egentligen var. Ifall man jämför år 2020 med enbart 2019, så hade år 2020 en ökning på cirka 9000 dödsfall. Men ifall man jämför med genomsnittet för dom 5 föregående åren, så hade år 2020 en överdödlighet på cirka 7000.
Ja, såklart, Onkel. Tack för påminnelsen :
Citera
2021-05-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Och 2021 har hittills haft lägre än genomsnittet.
Citera
2021-05-02, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, man väljer ju själv om man vill ta risken att vänta till Astralagret är slut.
Vad menar du med risk, är du frisk och redan gått igenom en covid infektion ,så tar du ju en risk att vaccinera dig.
Citera
2021-05-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vad menar du med risk, är du frisk och redan gått igenom en covid infektion ,så tar du ju en risk att vaccinera dig.
Hur stor är den risken? (Inte för att jag tror att du har ett vettigt svar.)
Senast redigerad av NurseRatched 2021-05-02 kl. 23:36. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-05-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Källa?

Enligt EU kommissionen är systemet är tillfälligt och kommer bara gälla tills dess WHO deklarerar att pandemin är över.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1181
momsen skulle också vara tillfällig, den var då 1960 4% , 60 år senare har vi fortfarande moms och den har nu stigit till 25%.
Citera
2021-05-02, 23:36
Medlem
Citat:
Hur stor ä den risken? (Inte för att jag tror att du har ett vettigt svar.)
hur stor är risken att inte ta vaccinet? inte för jag tror du har ett vettigt svar.
Citera
2021-05-02, 23:46
Medlem
Citat:
hur stor är risken att inte ta vaccinet? inte för jag tror du har ett vettigt svar.
På samhällsnivå är riken inte försumbar.

Nu till ditt svar på min fråga (inte för att jag tror att du har ett vettigt svar . . . . )
Citera
2021-05-02, 23:51
Medlem
Citat:
På samhällsnivå är riken inte försumbar.

Nu till ditt svar på min fråga (inte för att jag tror att du har ett vettigt svar . . . . )
På individ nivå är risken försumbar.

Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-02 kl. 23:55.
Citera
2021-05-03, 01:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Ska bli intressant att se ifall de fortfarande står fast vid vaccinpasset ifall bara varannan vaccinerar sig. Vaccinpasset är nog mer till för att "skrämma" folk till att vaccinera sig.

Det går lite trögt med vaccineringen med Astra vaccinet, men dom som nobbar det vaccinet kommer högst sannolikt vaccinera sig senare.
Citera
2021-05-03, 07:21
Medlem
Citat:
Risk är produkten av sannolikhet och konsekvens. Jag misstänker att det är sannolikheten för konsekvens Död som diskuteras? Om olika konsekvenser avses måste ni gradera allvarligheten i konsekvensen (ex. Poängsätta 1-10) för att kunna jämföra "risken".

Allt talar dock för att på individnivå så är risken med att ta vaccinet är betydligt lägre än Coronarisken. Även om båda dessa risker i princip är försumbara i förhållande till andra vardagliga risker.
Senast redigerad av jerka11 2021-05-03 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in