2021-05-02, 21:20
Medlem
Hej,

Saken är som så att jag förlorade mitt jobb pga corona och har sen dess haft ett tillfälligt jobb hos ett bemannings- och rekryteringsföretag med dålig lön och villkor som bara blir förlängt hela tiden.

Man ska kunna blir överrekryterad till kundföretagen som jag vill jobba på som är en Bank men problemet är typ att det har anställningsstopp nu och konkurrensen är stor om få platser. Det är svårt att få jobb inom det området överallt också pga het branch (penningstvätt, aml)

Det är som ett lotteri om man får vara kvar eller inte och inga garantier och de säger inget heller. Mitt kontakt går ut i december och har ingen aning vad som händer sen.

Nu har jag fått ett nytt jobberbjudande inom samma bransch men ett ett jobb som jag jobbade med tidigare. Det är bra lön, provanställning och sen tillsvidare, stabilt på ett mindre bolag. Tar jag det jobbet sumpar jag chansen att bli anställd där jag är nu fast det inte finns några garantier och sen tänker jag att jag sumpar chansen att hitta andra jobb i höst innan min tidsbegränsade anställning går ut. För man ska inte ta det första jobb man får tänker jag. Det värsta som kan hända om jag inte tar jobbet nu är att jag inte får annat jobb och blir arbetslös sen.

Vad hade ni gjort, stannat kvar på ett trivsamt jobb med arbetsuppgifter (ej avtal och lön) men som är tidsbegränsat utan garantier att få vara kvar, men hoppas på det eller på att få andra jobb innan min tidsbegränsade anställning löper ut eller ska jag våga byta jobb mot stabilare jobb och bättre lön och villkor, men ingen aning om jag kommer att trivas.

Hjälp mig har sån beslutsångest vad som är det rätta valet.
Citera
2021-05-02, 21:51
Medlem
Inget tips?
Citera
2021-05-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liness90
Inget tips?

Välj inte bemanningsföretaget och eventuell övergång.
Ta det andra.
Citera
2021-05-02, 22:02
Medlem
Ååh tack ja det är det som jag lutar mot!
Citera
2021-05-02, 22:04
Medlem
Är jobbet på nya arbetsplatsen säkert på sikt o du vet att du håller måttet är det inget att fundera över
Citera
2021-05-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Är jobbet på nya arbetsplatsen säkert på sikt o du vet att du håller måttet är det inget att fundera över

Det är de, det är ett mindre bolag men me stadig ekonomi vad jag läst på iaf, sen tror jag inte att jag kommer stanna där för alltid men men, vill ju också ha fast jobb inför framtiden nu när jag e 30 så man kan ha ett boende o bostad o så o då vill jag vara kvar på jobbet länge.

Sen skulle jag kanske vilja få ett jobb på ett större bolag helst men de e väl bättre ha nåt fast än o bara söka o hoppas att man hittar nåt bättre..
Citera
2021-05-02, 22:12
Medlem
Berätta på ditt nuvarande jobb att du har fått erbjudande om ett annat jobb och se till att nyheten når rätt person. Vill och kan de ha dig kvar, borde du få något slags erbjudande även från dem. Sen får du se hur det känns efter det.

Själv har jag nästan alltid valt efter vad jag vill och inte efter det som är objektivt sett klokast. Det har funkat för min del.
Citera
2021-05-02, 22:22
Medlem
Ja vissa har sagt att jag ska berätta för nuvarande jobbet om erbjudandet, det känns bara så konstigt, tror inte de kommer vilja ha mig kvar men då kanske det är bättre att dra innan jag tår utan jobb.

Tack för tipset!
Citera
2021-05-02, 22:36
Medlem
Ta jobbet - men lämna efter en tid intresseanmälan till det jobb du var utlånad till -
då finns inga direkta kopplingar mellan det jobbet o bemanningsföretaget.

Men det handlar om befattning o löneläge - vad har du gjort förut - lön osv -
o sen bemanningen o så nya jobbet.

MEN DET ALLRA VIKTIGASTE - HUR ANSER DU ATT DU KOMMER ATT HÅLLA MÅTTET
PÅ NYA JOBBET DÄR DU ÄR BEGRÄNSAD GENOM PROVANSTÄLLNINGEN

Viktig fråga 2 - hur god ekonomi har du - skulder/tillgångar - hur bor du.

Fast anställning är superviktig om man inte bor bra utan behöver hyra (förstahandskontrakt)
köpa om man inte kan casha allt.

Jag själv var arbetslös för jag fick sparken - i strid mot LAS o sist in - först ut - så jag tog
8 mån med NOLL i inkomst - sökte bara likvärdiga jobb (karriärjobb) - allt annat gick fetbort-
DÄRFÖR ATT VARJE KRONA IN SKULLE RÄKNAS AV MOT ARBETSGIVAREN O DENNE SKULLE
INTE FÅ RÄKNA AV EN ENDA KRONA - så det var bara att dra åt svångremmen o ta detta ink
att lite skit hamnade hos Kronofogden, men sånt får man ta ibland (hade ingen a-kassa pga
för nära examen - ej jobbat 1 år o 4 mån där) - men jag fick pengar i slutändan o delvis genom
lönegaranti - o då räknades KFM av.
Citera
2021-05-02, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Berätta på ditt nuvarande jobb att du har fått erbjudande om ett annat jobb och se till att nyheten når rätt person. Vill och kan de ha dig kvar, borde du få något slags erbjudande även från dem. Sen får du se hur det känns efter det.

Själv har jag nästan alltid valt efter vad jag vill och inte efter det som är objektivt sett klokast. Det har funkat för min del.

och ja man borde följa magkänslan det man själv vill fast det kanske inte är det kloklaste valet som du säger
Citera
2021-05-02, 23:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2021-05-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ta jobbet - men lämna efter en tid intresseanmälan till det jobb du var utlånad till -
då finns inga direkta kopplingar mellan det jobbet o bemanningsföretaget.

Men det handlar om befattning o löneläge - vad har du gjort förut - lön osv -
o sen bemanningen o så nya jobbet.

MEN DET ALLRA VIKTIGASTE - HUR ANSER DU ATT DU KOMMER ATT HÅLLA MÅTTET
PÅ NYA JOBBET DÄR DU ÄR BEGRÄNSAD GENOM PROVANSTÄLLNINGEN

Viktig fråga 2 - hur god ekonomi har du - skulder/tillgångar - hur bor du.

Fast anställning är superviktig om man inte bor bra utan behöver hyra (förstahandskontrakt)
köpa om man inte kan casha allt.

Jag själv var arbetslös för jag fick sparken - i strid mot LAS o sist in - först ut - så jag tog
8 mån med NOLL i inkomst - sökte bara likvärdiga jobb (karriärjobb) - allt annat gick fetbort-
DÄRFÖR ATT VARJE KRONA IN SKULLE RÄKNAS AV MOT ARBETSGIVAREN O DENNE SKULLE
INTE FÅ RÄKNA AV EN ENDA KRONA - så det var bara att dra åt svångremmen o ta detta ink
att lite skit hamnade hos Kronofogden, men sånt får man ta ibland (hade ingen a-kassa pga
för nära examen - ej jobbat 1 år o 4 mån där) - men jag fick pengar i slutändan o delvis genom
lönegaranti - o då räknades KFM av.

Stort tack för alla svar! Ja jag får nog göra så.

Ja men det är just de osäkerhet med provanställningen nu igen, men de går ju knappt o fåtilslvidare direkt trots erfarenhet o bra referenser o rekommendationer helt sjukt men de e ju fortfarande bättre än nåt bemanningsjobb ju P

Jag har bra ekonomi, har en rejäl sparbuffers efter 8 års heltidsjobb så de e inget problem, men pga av en seperation bor jag nu i andrahand o behöver tyo ha fast jobb för ett ordentlig bostad så de e typ de.. De e därför jag vill ha fast anställning ja.

Men gud det lät ju inte alls kul, shit va orättvist samhället är! Vilken tur att du tog dig ut knipan samt att KFM räknadnes av. SJukt att du inte fick a- kassa ens
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in