2021-05-02, 13:54
Medlem
Jag har hittills i livet aldrig behövt vända mig till arbetsförmedlingen och dessa privata tilläggsprogram de outsourcar sina uppgifter till, men nu var det då min tur att skåda eländet. Jag förstår verkligen inte hur en så viktig del av samhället som slukar så mycket skattepengar kan vara så sjukt värdelös och att inget görs åt saken.

Trots högsta rating har företaget i fråga varit ren skit. Inte nog med att det inte hjälpt, det har tvärtom gjort allting svårare och mer tidskrävande. Hur kan folk acceptera att de bara belastar klienter med onödiga obligatoriska uppgifter som inte gör nån nytta alls och bara slösar tid som kunde läggas på nåt produktivt.

Det som utlovades var "typ som ett bemanningsföretag" och att "de kommer leta reda på några lämpliga företag och jobbannonser åt dig" och "du får prata med en handläggare och studievägledning en gång i veckan."
Efter två månader har jag fått ETT samtal med handläggare, NOLL jobbförslag, och ETT samtal med en SYV som pratade ruggigt dålig svenska (ett återkommande tema bland deras personal) och inte kunde nåt om studier som inte stod på AFs startsida...

Utöver det kommer ett antal obligatoriska uppgifter. Hälften är utformat för ungdomar som aldrig arbetat, och hälften är utformat för nyanlända invandrare... Mest webinars som man måste se och återkoppla, som bara är upprepningar av samma självklarheter och plattityder man tvingades titta igenom första veckan hos AF. Självklart sker allt över en dassig, buggig livevideo-länk som ofta kraschar. Allt för att deras personal ska kunna tjäna lön på att upprepa sama föreläsningar som lätt hade kunnat vara en förinspelad pod. Sen är det även läsning av diverse gamla bloggar, som man ska bevisa att man läst.

Sen ska man tvunget söka jobb via ett dussin olika sajter som, trots att de flesta har exakt samma annonser och bara är sämre versioner av större sajter. Och sen måste man förstås redovisa allt både hos dem och hos AF. Och så ska man i tid och otid skicka in sitt CV för utvärdering och skriva om det fram och tillbaka bara för sakens skull.

Efter två månader fick jag kontakt med en riktigt handledare som faktiskt kan nåt (inklusive svenska.) Och snubben själv pratar om att i princip alla deras tjänster är värdelösa.

Jag kan tänka mig att AF betalar rätt mycket för "hjälp" från dessa företag och konsulter. Men de erbjuder inget som inte redan täcks av AF. Varje dag har jag förlorat några timmar på dessa poänglösa uppgifter, timmar som jag kunde ha lagt på något produktivt. I två månader har jag väntat på hjälp som aldrig kom och som jag aldrig kommer att få. Och i en månad till måste jag fullfölja skiten för att inte bli avstängd och förlora ersättning. Helt sjukt.

Det komiska i det hela är att det bara tog mig några dagar att fixa både faktiska studier och lite jobb att göra när jag nu gjort raka motsatsen till deras direktiv. Två månader av onödig stress och slöseri med tid, helt i onödan, och en månad till kvar av skiten...

Hur kan såna här företag ens finnas? Det jag valde ska tydligen vara landets mest lyckade, men det är helt värdelöst.
Citera
2021-05-02, 14:08
Bannlyst
Håller med dig.

Dubbelt jobb. Skicka till de och sen till arbetsförmedlingen.

Deras skriva cv kurs kan man lära sig på en dag och jobba på det hemma.

De skapar bara jobb åt sig själva eller erbjuder jobb åt folk som redan har full cv.

Jag går dit 1-2 gånger per vecka helt onödiga möten. Typ vad har hänt sen sist och lite snack.

Tror detta är mest skapad för folk som har ok cv, så att bemaningen kan anställa de eller för att ta upp våran tid så att vi tröttnar på skiten och självmant försöker hitta jobb för att slippa de.
Citera
2021-05-02, 14:38
Medlem
mdlbs avatar
Håller med men då jag arbetat på AF och hos privata aktörer ser jag det på två sätt. Å ena sidan är de 2,7 miljarder som AF gav till företag 2019 totalt bortkastade pengar som inte leder folk framåt, det är en ren gåva till ex. Academedia-koncernen som i högsta led ägs av familjen Wallenberg. Men likaså ser jag även en otroligt slapp attityd bland många arbetssökande där man väntas få ett jobb serverat, den tiden är sedan länge förbi. Att jobbcoacher (Sveriges största skämtyrke) skulle ha någon sorts insiderinformation är bullshit. I första hand handlar det om att coacherna tipsar om redan annonserade jobb till folk som inte söker jobb aktivt, eller inte alls.

Det finns en stor del ofrivilligt arbetslösa idag och det är förjävligt, likaså är myndigheten för detta sämre än någonsin. Jobb kostar och politiker vill inte betala för det. Det jobbar färre personer inom offentlig sektor idag än 1980, då vi dessutom var en miljon färre invånare.

Arbetslösheten kommer inte röra på sig, men min önskan är att man accepterar situationen och behandlar dessa humant, inte med tvångsaktiviteter och tvivel. Att dessa vid önskemål får aktiviteter som ger något eller får möjlighet att använda den lediga tiden utöver jobbsökandet till något givande istället för onödig stress och ångest.
Citera
2021-05-02, 14:42
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag har jobbat åt ett sådant företag i drygt tre år, sedan har jag haft "förmånen" att sitta på andra sidan också, som jobbsökande, så jag har lite erfarenhet av branschen kan man säga.

Det låter inte som att din aktivitet är givande. Eftersom det är ett slöseri med skattemedel och din egen tid, så tycker jag att du ska kontakta AF och begära att få byta.

Själv så fick jag vara i "högsta gruppen", dvs de som betraktades som mest självgående och relativt nära arbetsmarknaden, då var det färre obligatoriska träffar och faktiskt ganska givande möten.

Sedan fanns det ju långtidsarbetslösa som hade tappat sugen, invandrare som hade knagglig svenska efter XX år i Sverige, det är ju inte alltid den mest givande omgivningen. Dock är det bra för vissa att ha en grupp att umgås med och tider att passa så att man inte tappar taget.

Hursom, lägg handen på hjärtat och känn efter om du själv är tillräckligt aktiv. Om svaret är ja, tycker jag att du ska byta leverantör (det heter så) direkt.

Lycka till!
Citera
2021-05-02, 15:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
...

Hursom, lägg handen på hjärtat och känn efter om du själv är tillräckligt aktiv. Om svaret är ja, tycker jag att du ska byta leverantör (det heter så) direkt.

Lycka till!
Nu fick jag intrycket av att TS var självgående, och att hen snarare ”passiviserats” av åtgärden som sådan. När TS själv tog tag i det i stället för att ”rätta sig” efter leverantören så hände det saker.

Som jag ser det så var det slöseri med skattemedel att tvinga TS till aktiviteten, och klarar sig TS på egen hand är det samma slöseri med en annan leverantör.
De finns de som behöver mer hjälp, och de som behöver mindre: satsa pengarna där de behövs.
Som jag uppfattat det ska ”alla” in i en sån aktivitet.
Citera
2021-05-02, 16:11
Medlem
aquaman1s avatar
Syftena är väl 1: upprätthålla illusionen om att arbetslinjen är bra och fungerande. 2: tjäna pengar på arbetslösa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jV9mP/han-blir-mangmiljonar-pa-fas-3
Citera
2021-05-02, 16:14
Avslutad
Poängen är att överföra så mycket skattepengar som möjligt till privata vinstintressen. Samma poäng som skolval, valfrihet i vården, lss och migrationsindustrin. Man plundrar ett folk.
Citera
2021-05-02, 16:44
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Syftena är väl 1: upprätthålla illusionen om att arbetslinjen är bra och fungerande. 2: tjäna pengar på arbetslösa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jV9mP/han-blir-mangmiljonar-pa-fas-3

Alldeles riktigt!

Man kan även hävda att det här skapar arbete (för bolagen som får betalt för att pyssla med arbetslösa).
Citera
2021-05-02, 16:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Det blir billigare helt enkelt... Man downsizar af till ett minimum och lägger över ansvaret för jobb coaching på stöd o matchningsbolag som gör samma sak för 200kr/dag per deltagare.
Innan fanns det inga krav på arbetssökande nu får dom åtminstone någon som håller lite koll på att dom gör något även om det inte är meningsfullt (vilket jobb är det)
Citera
2021-05-02, 17:23
Medlem
rokossovskys avatar
Poängen är att staten skall visa att den är den gode samariten, att regimen skall visa att den gör allt den kan för de stackars arbetslösa och att kapitalisterna i denna jobbcoach-branch etc skall göra grova pengar på skattebetalarnas bekostnad.

Detta är poängen.

Men det som borde göras är att lagstifta om rätten till arbete, så slipper vi alla parasiter i branschen och slipper alla bidrag överhuvudtaget, förutom en liten rännil till de som inte kan jobba.
Citera
2021-05-02, 19:08
Medlem
Ziayas avatar
En anledning är att statistiken från AF kan redovisa färre arbetslösa än de faktiskt är. Och företagen som låtsas sysselsätta människor tjänar pengar åt sig själva och Sverige.
Win win för alla utom människorna som kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program.
Citera
2021-05-02, 19:53
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
En anledning är att statistiken från AF kan redovisa färre arbetslösa än de faktiskt är. Och företagen som låtsas sysselsätta människor tjänar pengar åt sig själva och Sverige.
Win win för alla utom människorna som kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program.

Fast de som är inskriva i åtgärder ju fortfarande arbetssökande och försvinner inte ur statistiken. Sedan kan man ju undra om människor "ska kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program"? Borde de inte så småningom rycka upp sig och acceptera att de själva måste förändra sin situation?
Det är enkelt att smutskasta en hel bransch för att den innehåller några ruttna äpplen, jämför med skolorna, det finns många seriösa privata skolor också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in