2021-05-02, 21:39
Avslutad
Det är ren korruption precis som allt annat som är "privatiserat" i Sverige. De är privatiserat i den mån att ägarna kan ta ut vinst, men det är skattepengar som utgör hela deras intäkt. Detta gör ju att man kan erbjuda en helt värdelös tjänst eftersom beställaren slösar andras pengar och skiter fullständigt i kvalitén.
Ett påhitt av "högern" (kommunisterna) i Sverige.
Citera
2021-05-03, 08:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadskajagvalja
Det är ren korruption precis som allt annat som är "privatiserat" i Sverige. De är privatiserat i den mån att ägarna kan ta ut vinst, men det är skattepengar som utgör hela deras intäkt. Detta gör ju att man kan erbjuda en helt värdelös tjänst eftersom beställaren slösar andras pengar och skiter fullständigt i kvalitén.
Ett påhitt av "högern" (kommunisterna) i Sverige.
Om du med "högern" menar Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet så har du rätt...
Citera
2021-05-03, 09:49
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Fast de som är inskriva i åtgärder ju fortfarande arbetssökande och försvinner inte ur statistiken. Sedan kan man ju undra om människor "ska kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program"? Borde de inte så småningom rycka upp sig och acceptera att de själva måste förändra sin situation?
Det är enkelt att smutskasta en hel bransch för att den innehåller några ruttna äpplen, jämför med skolorna, det finns många seriösa privata skolor också.
Jobbmöjligheter kommer tyvärr inte att dyka upp för att människor ”rycker upp sig”.
Citera
2021-05-03, 10:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Jobbmöjligheter kommer tyvärr inte att dyka upp för att människor ”rycker upp sig”.
För många är enda alternativet att utbilda sig till ett yrke där det finns brist på arbetskraft eller att komplettera sin utbildning och läsa upp gymnasiebetyg eller svenska så man klarar grundläggande krav på arbetsmarknaden. Att sitta hemma och bara få bidrag leder ingenstans.
Citera
2021-05-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Jag har hittills i livet aldrig behövt vända mig till arbetsförmedlingen och dessa privata tilläggsprogram de outsourcar sina uppgifter till, men nu var det då min tur att skåda eländet. Jag förstår verkligen inte hur en så viktig del av samhället som slukar så mycket skattepengar kan vara så sjukt värdelös och att inget görs åt saken.

Trots högsta rating har företaget i fråga varit ren skit. Inte nog med att det inte hjälpt, det har tvärtom gjort allting svårare och mer tidskrävande. Hur kan folk acceptera att de bara belastar klienter med onödiga obligatoriska uppgifter som inte gör nån nytta alls och bara slösar tid som kunde läggas på nåt produktivt.

Det som utlovades var "typ som ett bemanningsföretag" och att "de kommer leta reda på några lämpliga företag och jobbannonser åt dig" och "du får prata med en handläggare och studievägledning en gång i veckan."
Efter två månader har jag fått ETT samtal med handläggare, NOLL jobbförslag, och ETT samtal med en SYV som pratade ruggigt dålig svenska (ett återkommande tema bland deras personal) och inte kunde nåt om studier som inte stod på AFs startsida...

Utöver det kommer ett antal obligatoriska uppgifter. Hälften är utformat för ungdomar som aldrig arbetat, och hälften är utformat för nyanlända invandrare... Mest webinars som man måste se och återkoppla, som bara är upprepningar av samma självklarheter och plattityder man tvingades titta igenom första veckan hos AF. Självklart sker allt över en dassig, buggig livevideo-länk som ofta kraschar. Allt för att deras personal ska kunna tjäna lön på att upprepa sama föreläsningar som lätt hade kunnat vara en förinspelad pod. Sen är det även läsning av diverse gamla bloggar, som man ska bevisa att man läst.

Sen ska man tvunget söka jobb via ett dussin olika sajter som, trots att de flesta har exakt samma annonser och bara är sämre versioner av större sajter. Och sen måste man förstås redovisa allt både hos dem och hos AF. Och så ska man i tid och otid skicka in sitt CV för utvärdering och skriva om det fram och tillbaka bara för sakens skull.

Efter två månader fick jag kontakt med en riktigt handledare som faktiskt kan nåt (inklusive svenska.) Och snubben själv pratar om att i princip alla deras tjänster är värdelösa.

Jag kan tänka mig att AF betalar rätt mycket för "hjälp" från dessa företag och konsulter. Men de erbjuder inget som inte redan täcks av AF. Varje dag har jag förlorat några timmar på dessa poänglösa uppgifter, timmar som jag kunde ha lagt på något produktivt. I två månader har jag väntat på hjälp som aldrig kom och som jag aldrig kommer att få. Och i en månad till måste jag fullfölja skiten för att inte bli avstängd och förlora ersättning. Helt sjukt.

Det komiska i det hela är att det bara tog mig några dagar att fixa både faktiska studier och lite jobb att göra när jag nu gjort raka motsatsen till deras direktiv. Två månader av onödig stress och slöseri med tid, helt i onödan, och en månad till kvar av skiten...

Hur kan såna här företag ens finnas? Det jag valde ska tydligen vara landets mest lyckade, men det är helt värdelöst.

De är Almega-anslutna tjänsteföretag och Annie Lööfs väljare. Klart att de ska få betalt för sina röster.
Citera
2021-05-03, 11:06
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Nej, visst är det en förenkling. Om vi hårdrar frågan så finns det två extremer. 1) Som i forna DDR, alla får arbete av någon typ, utan att behöva anstränga sig. Låg lön och inget medbestämmande. Hittepåjobb blandat med riktiga jobb.

2) Inga jobb tilldelas någon, alla konkurrerar på marknadens villkor. Arbetslöshet är nödvändig för att arbetskraften ska vara flexibel.

Men oavsett detta, så kan ingen idag räkna med att "få ett jobb". Även de lågkvalificerade jobben är det konkurrens om, och även mer så idag pg.a en huvudlös migrationspolitik. Senast på Hemköp nära där jag bor, så var det 3 200 sökande till 12 platser.

Så att sitta och vänta på att jobbet ska hitta till en, det håller helt enkelt inte. Kompletterande aktörer till AF sitter ofta på personliga och professionella kontakter som kan leda till jobb. Ibland via en kortare praktik, eller en yrkesutbildning.

Personligen tycker jag att YH-utbildningar har varit lyckade genom åren, därmed inte sagt att de löser alla problem.
Citera
2021-05-03, 13:27
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Nej, visst är det en förenkling. Om vi hårdrar frågan så finns det två extremer. 1) Som i forna DDR, alla får arbete av någon typ, utan att behöva anstränga sig. Låg lön och inget medbestämmande. Hittepåjobb blandat med riktiga jobb.

2) Inga jobb tilldelas någon, alla konkurrerar på marknadens villkor. Arbetslöshet är nödvändig för att arbetskraften ska vara flexibel.

Men oavsett detta, så kan ingen idag räkna med att "få ett jobb". Även de lågkvalificerade jobben är det konkurrens om, och även mer så idag pg.a en huvudlös migrationspolitik. Senast på Hemköp nära där jag bor, så var det 3 200 sökande till 12 platser.

Så att sitta och vänta på att jobbet ska hitta till en, det håller helt enkelt inte. Kompletterande aktörer till AF sitter ofta på personliga och professionella kontakter som kan leda till jobb. Ibland via en kortare praktik, eller en yrkesutbildning.

Personligen tycker jag att YH-utbildningar har varit lyckade genom åren, därmed inte sagt att de löser alla problem.
Samtidigt är det inte bara att ”ta” ett jobb heller som framförallt Moderaterna påstår att vemsomhelst närsomhelst kan göra. Det krävs 2 för att dansa tango.

Finns för många människor och för få jobb, framförallt för få heltidsjobb.
Citera
2021-05-03, 14:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Samtidigt är det inte bara att ”ta” ett jobb heller som framförallt Moderaterna påstår att vemsomhelst närsomhelst kan göra. Det krävs 2 för att dansa tango.

Finns för många människor och för få jobb, framförallt för få heltidsjobb.
"Det finns för många människor det är ingen ide att söka jobb" låter som en dålig ursäkt...
Citera
2021-05-03, 15:08
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
"Det finns för många människor det är ingen ide att söka jobb" låter som en dålig ursäkt...
Det var inte det jag skrev.
Citera
2021-05-03, 16:50
Medlem
killawifes avatar
Jag har gått tre olika söka-jobb kurser. Alla har varit mer eller mindre likadana men med olika namn. Efter den första sa jag att jag inte behövde gå de andra men var tvungen för annars blev man avstängd från akassan. Så man satt där och glodde i fyra veckor och sen när man kom tillbaka frågade handledaren, "var det bra"? NEJ det var det givetvis inte kärringjävel! Det var ett totalt slöseri med tid som inte gav nånting. Eller jo, nu ljuger jag faktiskt. På den ena kursen satt jag mittemot en tjej med väldigt stora bröst. Det var något givande. I övrigt värdelöst.

Men jag kan förstå att en del personer kan behöva såna här saker för vi hade en gång en övning då man skulle ringa upp företag och ställa lite frågor om arbetssökande, och det var jag, en tjej med små bröst och tjejen med jättebrösten som skulle ringa och de här brudarna vågade inte ens plocka upp luren och ringa så jag fick göra det åt dom. Och klarar man inte det så behöver man ju hjälp, men den hjälpen fanns ju inte ens att få för nån mer övning på det blev det inte.
Citera
2021-05-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Det finns en stor del ofrivilligt arbetslösa idag och det är förjävligt, likaså är myndigheten för detta sämre än någonsin. Jobb kostar och politiker vill inte betala för det. Det jobbar färre personer inom offentlig sektor idag än 1980, då vi dessutom var en miljon färre invånare.

Att politikerna skiter i alltihop och mer än gärna sticker pengar åt Wallenberg och diverse sosse-bulvaner förstår man ju. Men det jag inte fattar är att ingen reagerar. Större delen av alla under 35 har väl vid något tillfälle hamnat i arbetsförnedringens klor, man kan ju tycka att de borde göra mer liv av sig, och åtminstone rösta annorlunda.

Det är väl mest unga som drabbas, jag vet vissa ungdomar som gjort allt som AF säger och ändå gått tomhänta i flera år. Dessa unga har ju föräldrar och andra som borde bry sig och reagera när staten totalt rövfistar deras barn och dessutom sänker sjuka belopp skattepengar i att göra det.
Om de här pengarna lagts på arbetsträning och liknande (eller att skapa jobb) hade ju alla fått valuta för pengarna, istället för att pengarna bara försvinner.
Citera
2021-05-05, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har jobbat åt ett sådant företag i drygt tre år, sedan har jag haft "förmånen" att sitta på andra sidan också, som jobbsökande, så jag har lite erfarenhet av branschen kan man säga.
Det låter inte som att din aktivitet är givande. Eftersom det är ett slöseri med skattemedel och din egen tid, så tycker jag att du ska kontakta AF och begära att få byta.

Jag tror du helt missförstått vad tråden egentligen handlar om.
Nej, att byta leverantör skulle inte hjälpa ett dugg, då förlänger man bara eländet. Alla erbjuder samma skit, och den jag valde har landets högsta betyg, jag möter flera i gruppen som bytt leverantörer och är precis lika missnöjda med varenda leverantör. För det är samma skit.

Man märker även snabbt att både dessa företag och själva arbetsförmedlingen fifflar med resultaten genom att skapa ickejobb (dvs dessa drivor med tidigare arbetslösa handledare, jobbcoacher och föreläsare som bara tränats och snappats upp till att "guida" andra arbetslösa.)

Citat:
Fast de som är inskriva i åtgärder ju fortfarande arbetssökande och försvinner inte ur statistiken. Sedan kan man ju undra om människor "ska kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program"? Borde de inte så småningom rycka upp sig och acceptera att de själva måste förändra sin situation?
Det är enkelt att smutskasta en hel bransch för att den innehåller några ruttna äpplen, jämför med skolorna, det finns många seriösa privata skolor också.

Det vi menar på är att de fifflar med statistiken genom de här firmornas låtsasjobb.
De flesta har inget att "rycka upp sig" till. Som många redan påpekat är det brist på jobb i Sverige. Det är ofta flera tusen som konkurrerar om samma jobb. Alla kan inte utbilda sig.

Jag har förmånen att rycka upp mig just för att jag varit ute i världen och vet hur man fiskar i okända vatten, så att säga. Om man följer det som arbetsförmedlingen och samhället lär ut, då spelar det ingen roll hur mycket man rycker upp sig. Genomsnittstiden i arbetslöshet för den mest självgående gruppen är likförbannat ett halvår. Ungdomar med hyfsade utbildningar sitter likförbannat utan jobb i flera år eller får nån månads vikariat att vakta kaosbarn eller torka åldringar i arslet.
Senast redigerad av Filling 2021-05-05 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in