Citat:
Ursprungligen postat av
Farbaute666
Jag har jobbat åt ett sådant företag i drygt tre år, sedan har jag haft "förmånen" att sitta på andra sidan också, som jobbsökande, så jag har lite erfarenhet av branschen kan man säga.
Det låter inte som att din aktivitet är givande. Eftersom det är ett slöseri med skattemedel och din egen tid, så tycker jag att du ska kontakta AF och begära att få byta.
Jag tror du helt missförstått vad tråden egentligen handlar om.
Nej, att byta leverantör skulle inte hjälpa ett dugg, då förlänger man bara eländet. Alla erbjuder samma skit, och den jag valde har landets högsta betyg, jag möter flera i gruppen som bytt leverantörer och är precis lika missnöjda med varenda leverantör. För det är samma skit.
Man märker även snabbt att både dessa företag och själva arbetsförmedlingen fifflar med resultaten genom att skapa ickejobb (dvs dessa drivor med tidigare arbetslösa handledare, jobbcoacher och föreläsare som bara tränats och snappats upp till att "guida" andra arbetslösa.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Farbaute666
Fast de som är inskriva i åtgärder ju fortfarande arbetssökande och försvinner inte ur statistiken. Sedan kan man ju undra om människor "ska kastas runt i olika arbetsmarknadspolitiska program"? Borde de inte så småningom rycka upp sig och acceptera att de själva måste förändra sin situation?
Det är enkelt att smutskasta en hel bransch för att den innehåller några ruttna äpplen, jämför med skolorna, det finns många seriösa privata skolor också.
Det vi menar på är att de fifflar med statistiken genom de här firmornas låtsasjobb.
De flesta har inget att "rycka upp sig" till. Som många redan påpekat är det brist på jobb i Sverige. Det är ofta flera tusen som konkurrerar om samma jobb. Alla kan inte utbilda sig.
Jag har förmånen att rycka upp mig just för att jag varit ute i världen och vet hur man fiskar i okända vatten, så att säga. Om man följer det som arbetsförmedlingen och samhället lär ut, då spelar det ingen roll hur mycket man rycker upp sig. Genomsnittstiden i arbetslöshet för den mest självgående gruppen är likförbannat ett halvår. Ungdomar med hyfsade utbildningar sitter likförbannat utan jobb i flera år eller får nån månads vikariat att vakta kaosbarn eller torka åldringar i arslet.