2021-05-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Eventuelle øst-europeiske kidnappere har kun stått for bortføringsdelen, som kan ha ha endt med fatalt utfall. Jfr brutaliten ved bortføringssakene i Bergen. Hvis dette var en reell kidnapping, er det selvsagt helt andre folk som har planlagt dette. Jeg heller nå mot at det har vært et uaktsomt drap, et uhell, men utelukker ikke helt at det kan ha vært en kidnapping. Etter at Hemiø overtok etter Hernovica, har hun til stadighet vært nøye med å presisere dette.
Du nevnte i et tidligere innlegg at Skanse* var bortreist rundt tidspunktet for forsvinningen. Dette skulle visstnok være den eneste helga i året de var på hytta. Jeg påpekte da at forsvinningen fant sted i uka, og ikke i helgen. Alle vet at Letvi* var på hytta, men har du nye opplysninger om Skanse*?
Jeg kan ikke huske å ha skrevet det, muligvis for lenge siden. Vet at Gina skrev om det, hun vet nok mer enn meg om det.
Citera
2021-05-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Eventuelle øst-europeiske kidnappere har kun stått for bortføringsdelen, som kan ha ha endt med fatalt utfall. Jfr brutaliten ved bortføringssakene i Bergen. Hvis dette var en reell kidnapping, er det selvsagt helt andre folk som har planlagt dette. Jeg heller nå mot at det har vært et uaktsomt drap, et uhell, men utelukker ikke helt at det kan ha vært en kidnapping. Etter at Hemiø overtok etter Hernovica, har hun til stadighet vært nøye med å presisere dette.
Du nevnte i et tidligere innlegg at Skanse* var bortreist rundt tidspunktet for forsvinningen. Dette skulle visstnok være den eneste helga i året de var på hytta. Jeg påpekte da at forsvinningen fant sted i uka, og ikke i helgen. Alle vet at Letvi* var på hytta, men har du nye opplysninger om Skanse*?

Mulighetene for et uaktsomt drap forsvant med AE....og kidnappingsbrevet...
Citera
2021-05-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
TH solgte sin Citroën mens politiet jobbet med kidnappingshypotesen.

Bilen hadde han hatt i nesten 10 år og var registrert på TH frem til mai 2019. Måneden etter, i juni 2019, ble det offentlig kjent at politiet endret hovedhypotese til drap. Da ble det også igangssatt hemmelig etterforskning av TH.

Men bilen ble ikke undersøkt av politiet før 1 år senere, dvs rundt mars 2020 da de hentet inn bilen fra den nye eieren.
Dette skjedde med andre ord en drøy måned før TH ble siktet i slutten av april 2020.

Mener definitivt at jeg, en eller annen plass i mediene har lest at han solgte bilen med politiets tillatelse...
Citera
2021-05-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Mener definitivt at jeg, en eller annen plass i mediene har lest at han solgte bilen med politiets tillatelse...

Hvis han kontaktet politiet eller advokat før salget er jo det svært tillitsvekkende. Men det skriver vel neppe VG noe om?
Citera
2021-05-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman

Det høres tvilsomt ut.
Citera
2021-05-02, 15:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Hvis han kontaktet politiet eller advokat før salget er jo det svært tillitsvekkende. Men det skriver vel neppe VG noe om?

Bilen ble jo uansett hentet inn igjen av politiet for undersøkelser - etter salget.
Citera
2021-05-02, 15:27
Medlem
Her er en av flere innlegg om det, denne gang av Frk detektiv (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2021-05-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Fra Minnimus tidslinje:
«07:56 Rødt stillestående lys på gangveien
07:56 Sekunder senere hvitt lys (bil?) beveger seg vekk fra huset»
Dette kan ha vært TH. Han har selv nevnt at han tenkte de sjekket forholdene= mulig planlagt av ham.
Han kan like etter ha kjørt tilbake til huset uten lys.
Dette ville sikret at teorien kullkastes om at han har kjørt den bilen.
I og med at dette kan ha vært nitidig planlagt i flere år, kan bilen ha vært en gammel bruktbil kjøpt kontant for mange år siden, på et anonymt sett. Mange måter å kjøpe anonymt. Hvis det for eks er for 5 år siden, er det ingen som reflekterer over mon tro hvem den anonyme kjøperen var. Denne bilen kan ha vært i en skjult garasje i flere år, på et sted bare TH visste om, innen den ble tatt i bruk.
AE kan ha blitt bevisstløs av sterke sovemedikamenter el l, malt og lagt i filterkaffe, nok til at hun ikke kunne blitt vekket opp igjen.
Skulle noen ha funnet henne før hun ble fjernet, kunne man aldri motbevist selvmord. Om hun kunne ha blitt vekket opp, ville det blitt ord mot ord, og som mange brukere her i tråden også bruker mot AE, sagt hun var i ubalanse, deprimert, eller allerede langvarig pillemisbruker og alkoholiker.
Før han ringte politiet, kan han ha hatt tid til å ta den bevisstløse AE av dage, få henne ut til den andre bilen, kjørt den av gårde, parkert på et trygt sted innen han ringte politiet. Senere destruert lik, bilen sendt til opphugging. Hvordan man anonymt sender en bil til opphugging kan kanskje andre forklare...?
Hans alibi fikses lett på denne måten. Hun lever jo før han drar. Det blir ingenting en likhund kan spore.
Han er en strateg og systematiker i verdensklasse. Han kan ha gjort alt alene.
Alle telefonene hjem kan ha vært for å være sikker på at hun var uskadeliggjort.

Synes dette er en god teori. TH er siktet for drap eller medvirkning til drap. Politiet utelukker heller ikke at han står bak drapet helt alene. TH vil ha full kontroll, og gjorde alt selv.

Kan være innertier. Teorien din..

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Godt poeng. Hun kan ha blitt drept om natten, og liket kjørt til skogs og dumpet/brent etc.

Dette høres ut som et skjørt opplegg. Teledata viser at det fant sted en relativt lang samtale, reell eller
oppdiktet, mellom AEH og MB. Hvis fiktiv, må MB enten lyve til politiet, eller hun har blitt lurt til å tro
at hun snakket med AEH. Det siste låter usannsynlig. Det første er mulig, men krevende - hun må
ha blitt orientert om drapet, og GM må ha henne i sin makt.

Etter mitt skjønn er sjansen for at et vitne bryter sammen under press langt større enn at en
"tilfeldig" bil med et lik i bagasjerommet blir stoppet. Bilen med liket er tross alt på veien kun
i et par-tre timers tid, mens vitnet utgjør en permanent risiko.

Bilen VE disponerte på dette tidspunktet var dessuten en leiebil, som ville gjøre det vanskeligere
for politiet å undersøke når de først offentliggjorde drapshypotesen et halvt år senere. Og dette
er viktig - GM visste åpenbart at politiets mistanke om drap måtte være offisiell før de offisielt
kunne begjære en leiebil utlevert til undersøkelse (jfr "tredjemannsransaking")

Hvis dette først skjedde et halvt år etter ugjerningen, kan man tenke seg at
det var særlig krevende å innhente spor fra denne bilen, siden det var gått så lang tid.

Jo det kan høres skjørt ut. Det kommer an på hvor god kontroll TH mener han har på vitnene TEH og MB.

Hvis TH mener å ha stålkontroll på de, kan han ha tvunget de til å lyve og likevel føle seg rimelig sikker i dag.

At feks VE eller GHH skal ha enten drept AE, eller kjørt vekk liket, synes jeg er mer risikabelt. Å gjennomføre planlagt drap eller delta i å skjule drapet gjennom å skjule liket. Tror de fleste ville få traumer av en slik hendelse. Og risikere å få ettervirkninger og å bli ustabile. Ende opp i psykisk sammenbrudd.

Teorien ovenfor her er også en mulighet. TH alene.
Citera
2021-05-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg kan ikke huske å ha skrevet det, muligvis for lenge siden. Vet at Gina skrev om det, hun vet nok mer enn meg om det.

Det var Frøkendetetektiv som opplyste om dette i innlegg/kommentar #64075
Beklager!
Citera
2021-05-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Likviditetskrisen ble løst. Ektepakten ble stående.

Så, ektepakten var nok ikke "bare" en følge av dårlig økonomistyring, men det eneste middelet han hadde for å hindre AE i å ta ut skilsmisse og forlate han.

AE ble utsatt for grov økonomisk undertrykkelse og mishandling for resten av ekteskapet. For resten av sitt liv.
Selv om barna, i alle fall døtrene muligens ikke deltok, har de sviktet sin mor. Det er en skam.
Citera
2021-05-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes dette er en god teori. TH er siktet for drap eller medvirkning til drap. Politiet utelukker heller ikke at han står bak drapet helt alene. TH vil ha full kontroll, og gjorde alt selv.

Kan være innertier. Teorien din..

Jo det kan høres skjørt ut. Det kommer an på hvor god kontroll TH mener han har på vitnene TEH og MB.

Hvis TH mener å ha stålkontroll på de, kan han ha tvunget de til å lyve og likevel føle seg rimelig sikker i dag.

At feks VE eller GHH skal ha enten drept AE, eller kjørt vekk liket, synes jeg er mer risikabelt. Å gjennomføre planlagt drap eller delta i å skjule drapet gjennom å skjule liket. Tror de fleste ville få traumer av en slik hendelse. Og risikere å få ettervirkninger og å bli ustabile. Ende opp i psykisk sammenbrudd.

Teorien ovenfor her er også en mulighet. TH alene.

"TH vil ha full kontroll, og gjorde alt selv."
Å overtale vitner til å vitne falskt, er det motsatte av full kontroll. Og hvis MB har latt seg overtale til å vitne falskt, må hun være lettere tilbakestående. Hun risikerer mange år i fengsel, og i tillegg en gedigen sosial fordømmelse.
Hun er sannsynligvis en oppegående dame, og det er nærmest søkt, å mistenke henne for falsk forklaring. Hun er sannsynligvis avhørt en rekke ganger, og politiet har ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved hennes forklaring.
Citera
2021-05-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Greit. Her er Minnimus' siste oppdaterte tidslinje fra forsvinningsdagen:

I følge min idé om at drapet egentlig skulle utføres på hytta, men ble fremskyndet
fordi AEH avlyste, og vi antar at hun var i live da TH dro på jobb - så kan teknisk
sett VE ha forlatt Fut*urum etter at TH ankom, dratt til S4 og utført både drapet
og riggingen. THs "høyre hånd" gjennom to tiår skulle være kapabel til dette.

Jeg ser lettere for meg én medhjelper som er delaktig i forbrytelsen, enn to
falske vitner som har mindre å tape på å bli avslørt - med mindre disse vitnene
var truet på livet.
Ghh er ths høyre hånd. Han som mente å ha lagt igjen dna overalt i boligen. Th hadde lagt igjen dna på brevet. Begge hadde,altså dna i tankene og ikke aehs skjebne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in