Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
To vitner som lyver seg jeg for meg som "tryggere" enn å kjøre rundt med lik i bagasjerommet på høylys dag. I verste fall kan man komme ut for et trafikkuhell. Veldig risikabelt.
Godt poeng. Hun kan ha blitt drept om natten, og liket kjørt til skogs og dumpet/brent etc.
Citat:
Jeg ser for meg at TEH kan ha blitt manipulert eller villedet til å tro at han feks har gitt opplysninger til kidnappere i god tro, og at han risikerer å bli medskyldig og fengslet. At TEH er utsatt for grove trusler og ikke tør annet enn å fortsette å lyve.
MB kan ha blitt manipulert til å lyve for å beskytte TEH.
Dette høres ut som et skjørt opplegg. Teledata viser at det fant sted en relativt lang samtale, reell eller
oppdiktet, mellom AEH og MB. Hvis fiktiv, må MB enten lyve til politiet, eller hun har blitt lurt til å tro
at hun snakket med AEH. Det siste låter usannsynlig. Det første er mulig, men krevende - hun må
ha blitt orientert om drapet, og GM må ha henne i sin makt.
Etter mitt skjønn er sjansen for at et vitne bryter sammen under press langt større enn at en
"tilfeldig" bil med et lik i bagasjerommet blir stoppet. Bilen med liket er tross alt på veien kun
i et par-tre timers tid, mens vitnet utgjør en permanent risiko.
Bilen VE disponerte på dette tidspunktet var dessuten en leiebil, som ville gjøre det vanskeligere
for politiet å undersøke når de først offentliggjorde drapshypotesen et halvt år senere. Og dette
er viktig - GM visste åpenbart at politiets mistanke om drap måtte være offisiell før de offisielt
kunne begjære en leiebil utlevert til undersøkelse (jfr
"tredjemannsransaking")
Hvis dette først skjedde et halvt år etter ugjerningen, kan man tenke seg at
det var særlig krevende å innhente spor fra denne bilen, siden det var gått så lang tid.