Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Låt mig då förtydliga vad jag menade. Jag tycker att man ska försvara genuina demokratier i alla lägen, alltså politiska system där viktiga beslut är folkligt förankrade och de fri- och rättigheter som behövs för att garantera en fungerande demokrati respekteras.
Dock är jag skeptisk till folk som gastar om "liberal demokrati" som om det vore den enda möjliga demokratin. Detta trots att jag själv är liberal. Om det svenska folket hypotetiskt ville återvända till en socialdemokratisk blandekonomi av 50-talsmodell så skulle jag respektera det även om jag anser att det vore oklokt. Folkviljan trumfar i mina ögon ideologin.
Dessutom är det tyvärr så att "liberal demokrati" har blivit ett slagord för allehanda interventionister med neokoloniala ambitioner. Det var det jag menade med krigshetsande fascister. Man bör minnas att när Mussolini "intervenerade" i Libyen (var annars) och Etiopien så gjorde han det för att försvara "liberala" värden genom att stoppa slavhandeln. Så lät i alla fall krigspropagandan redan då.
Hat och hets mot etniska minoriteter har alltid funnits och i vissa lägen är världssamfundet skyldigt att ingripa. Ett exempel var kriget mot IS, som var ett rättfärdigt krig.
De krig vi diskuterat i tråden var däremot inte rättfärdiga krig. De har orsakat stort lidande och hat bland många muslimer, som kan leda till mer våld och extremism också i länder långt från krigen som Sverige. Därför är det viktigt även för Sverige att vi får slut på krigen om vi ska kunna undvika den onda cirkeln med militant islamism och islamofobi.
Problemet visar återigen sitt fula huvud i den här posten: dina skamlöst subjektiva vässle-ord. Du vill försvara "genuina demokratier", samtidigt som du låtsas vara mot godtyckliga definitioner av begrepp som "demokrati" och "liberalism".
"Genuin" är här ditt vässle-ord som vi råkar veta inte betyder något eftersom du anser att svensk demokrati svarat upp mot kriterierna
Citat:
politiska system där viktiga beslut är folkligt förankrade och de fri- och rättigheter som behövs för att garantera en fungerande demokrati respekteras
i den helt definierande frågan invandring som gör att vi nu måste beivra "islamofobi" för att inte tända "krutdurken".
Har det rått fri och öppen opinionsbildning i denna, också enligt dig själv existentiella demografiska fråga? Tillfrågades svenska folket om vi ville ha miljontals muslimer med följden att åsiktspoliser som du skulle tysta kritik mot islam som religion?
Har det svenska folket då en folkrätt att vända denna demografiska utveckling, enligt dig? Nej, "vi" skulle ha hindrat besluten och ideologin, på något sätt. Eftersom vi inte gjorde det får vi skylla oss själva, har du sagt.
Varför skulle då "muslimerna" kollektivt inte vara skyldiga att ha styrt upp "islam", eller få skylla sig själva om islam kritiseras utifrån? Jo, de är
annorlunda. Svenskar ska betala med sitt land, även för underlåtenhetsskulden att inte välta ett politiskt system som ljuger mot dem, medan muslimer aldrig är ansvariga för något som muslimer gör eller gjort. De är fast i ett system och hjälplösa offer som du vill hålla skadeslösa.
Sedan är det ju en intressant tankeövning att fundera på vad begrepp betyder ur olika synvinklar. Du menar att Mussolini agerade illiberalt när hans krigade med slaveriets avskaffande som motivation.
Tror du att de befriade slavarna delade ditt perspektiv?
Fattar du verkligen inte att ordet "islamofobi" både kan och har använts på samma instrumentellt partiska sätt som "demokrati" och "liberalism"? Hur kan du gnälla över de senare och ändå låtsas att du inte förstår samma sorts kritik mot det förra?