2021-05-02, 10:48
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neosnakes
Det existerade på 90-talet, så du vet inte vad du pratar om.

Jag syftar inte på ortenslang generellt, utan på fenomenet med att etniska svenskar bryter och använder ortenslang. Det har ökat explosionsartat. Det gäller inte bara svenskar som bor i invandrartäta miljonprogram, det är det som är den stora skillnaden.

Lyssna på hur killarna i den här videon pratar. Det här fanns inte för 10 år sedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARvXw/har-festar-studenterna--trots-de-skarpa-orden-fran-ministern
Senast redigerad av Tripleface 2021-05-02 kl. 10:57.
Citera
2021-05-02, 10:53
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?

Jag har själv lagt märke till detta, det är nog vanligare än man tror tyvärr. Vissa växer ju upp på platser där majoriteten är invandrare. Men det verkar också få inflytande från sociala medier och Internet. Om man tittar på kända svenska youtubers, så kan man också höra kids säga förortsslang.
Citera
2021-05-02, 10:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Precis som du om du använder orden "kille" och "tjej" för det är också ord som invandrare tagit hit till Sverige. Sorry om det det svider men det är så språk fungerar.
Lånord från invandrarspråk är inget konstigt, visst. Det är lite mer anmärkningsvärt när svenska modersmålstalare tar till sig vad som fortfarande är grammatik- och fonetikfel kopplade till brytningar på invandrarspråk.
Citera
2021-05-02, 11:00
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Walla mannen, va du säga till maj? Abou, kommer klippa din tung. Walla, passa dig jävligt noga innan du fucking attackerar mitt ortenprat, ABOU!

Förstår inte vad du menar när du säger att det inte låter coolt... Nej, men allvarligt så är människor dumma i huvudet och försöker vara coola. Brist på intellekt kallas det också.
Citera
2021-05-02, 11:08
Avslutad
Det är skräpungar som har skräpföräldrar som pratar så. Tvärtom finns det även invandrare som pratar perfekt svenska och definitivt utan något slang.

Det handlar inte längre om svenskt vs invandrare när det kommer till språkbruk utan snarare klass vs skräp.
Citera
2021-05-02, 11:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Precis som du om du använder orden "kille" och "tjej" för det är också ord som invandrare tagit hit till Sverige. Sorry om det det svider men det är så språk fungerar.

Nej, "tjej" kommer visserligen från romani, men "kille" är ett svenskt ord. Det är en avledning av "kid", unge. Varför det uttalas med k i stället för tje-ljud har jag dock inte lyckats utröna.
Citera
2021-05-02, 11:13
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Citat:
När man ser svenska ungdomar som assimileras till invandrarna . Då vet man att sverige snart är kört...

Integration verkar ju ske, fast i fel riktning så att säga.
The strongest survive 😉
Citera
2021-05-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lånord från invandrarspråk är inget konstigt, visst. Det är lite mer anmärkningsvärt när svenska modersmålstalare tar till sig vad som fortfarande är grammatik- och fonetikfel kopplade till brytningar på invandrarspråk.

Det stämmer inte, är tex ordet guzz ett gramatikfel? Nej naturligtvis inte, ordet guzz kommer från turkiska och betyder öga.
Citera
2021-05-02, 11:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Precis så. Att ett "para" eller "bre" smiter in i språket är ingen grej, men det du tar upp är ju sånt man behöver SFI för att rätta till.
Citera
2021-05-02, 11:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det stämmer inte, är tex ordet guzz ett gramatikfel? Nej naturligtvis inte, ordet guzz kommer från turkiska och betyder öga.

Hamilkar skriver att låneord inte är konstigt.
Du förstod nog inte vad han menade.
Citera
2021-05-02, 11:36
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:

Hur vanligt är detta?

När jag var yngre så ansågs det bland blattar att det är töntigt att vara svensk och rätt och ballt att vara blatte. Det ansågs töntigt, pinsamt och fjolligt att låta svensk och häftigt, coolt och ghetto att låta som en blatte. Och ju mer gangster man var, desto "bättre" var man.
(Drar nu skämskudden över ansiktet)

Jag är från Sverige, (utländska föräldrar) och när jag flyttade till Södertälje, vilket jag ångrar, och gick i Tumbagymnasiet, vilket jag också ångrar, så sögs jag tyvärr in i den här "blattekulturen" och började bryta och använda massa "coola" ord.
Syrianska ord, arabiska ord, afroamerikanska ord och massa orten-ord blandade med den brutna svenskan.

Men idag är jag 40 och talar ren old school-stockholmska blandat med rikssvenska med nån nyans västkust då och då. Kan även dalmål och skånska, men dom måste jag prata med flit, hehe.

Det kanske handlar om att vara rebellisk.
Om man inte klarar skolan, jobb och inte känner sej bekväm med den svenska kulturen, samhället och systemet, så skapar man en egen livstil och kultur samt egna regler. Och sen finns det svenska tjejer som tänder på blattar och wannabeblattar och så börjar dom prata likadant.

Nu är inte alla blattar så här. Som i USA, där är alla svarta inte ghetto.
Mc Hammer till exempel, han var ju ingen gangsta hood nigga och när han hälsade på gangstas i hooden så sa en gangsta åt han att inte använda massa töntiga medelklassord för annars kunde dom i hooden bli irriterade på han och kanske skjuta honom.
Citera
2021-05-02, 11:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag trodde tolv år på Flashback hade utsatt mig för samtliga i sinnevärlden existerande argumentationsfel, men det här var faktiskt ett alldeles nytt.

Det är alldeles riktigt att guzz är ett lånord, men hur tänker du dig att detta faktum i sig skulle bevisa att det inte finns grammatikfel i ortenslang? Normal ortenslang bryter mot både V2-regeln och BIFF-regeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in