2021-04-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Vad har du för belägg för att det för det mesta fungerar bra mellan soc och familjer? Jag tror snarare att familjer inte har så mkt till annat val än att samarbeta för priset är ju att bli av med sina barn??

Vart har du hört/läst att E’s sista tid i livet präglades av längtan efter familjehemsmamman?? Det har jag inte läst någonstans?

Vart kommer din sk fakta om misshandel ifrån? Hur kan en rutinerad bvcssk och en hel öppen förskola med personal som är tillsagda att kolla barnet extra noga missa att det var ett svältande, misshandlat barn som enl dig tappat hår, en vecka bara innan hon avled?

Hur kan en sådan dysfunktionell familj undgå misstanke från så många hembesök av soc, bvc samt psykiatrissk? Jag har aldrig hört någon ha så mkt hembesök någonsin av div myndigheter. Och vad gäller polis/soc eller vem det nu var som i efterhand menar att minsta barnet verkade drogad på juldagen - varför i hela friden grep denna myndighet inte in - DÅ?!

Jag menar att det kan omöjligen ha varit så illa som du och vissa övriga får det att framstå, det framgår dessutom väldigt tydligt när man lyssnar på rättegången. Det kan du inte ha gjort.
Gällande håravfallet så är det väl belagt. Mamman har till och med sagt i rätten och i polisförhör att E hade tappat hår pga att hon satt och tvinnade det. Bilder i överklagandet av mamman visar det. Påstådd misshandel är inte belagd.

Gällande hembesöken så blev soc inte insläppta vid det näst sista besöket. Anledningen till besöket var att någon rapporterat att mamman verkade drogpåverkad. Socarbetarna ringde chefen som tog beslut att de inte skulle gå in, trots att socarbetarna ville det. Dagen efter fick de komma tillbaka.

Soc balanserar konstant på en knivsegg. Gripa in vid misstanke som visar sig vara fel eller inte ingripa för att inte tillräckliga bevis finns. I slutändan blir det en godtycklig bedömning som är allt annat än rättssäker. Jag är kluven till det. Vad annars skulle alternativet vara? Att vänta tills en dom vunnit laga kraft? Då är det ju för sent. Samtidigt är det helt förjävligt hur soc gör i andra fall, till exempel shaken baby. Som tur är går det att överklaga LVU till förvaltningsrätt och sedan kammarrätt men det tar tid och de fattar uppenbarligen inte alltid rätt beslut.
Citera
2021-04-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Jag håller helt med Bruk 1313 när det gäller drogtester. Självklart kan man inte tvinga folk till drogtester. Det skulle vara som att tvinga nån att covidvaccinera sig. Däremot kan man begära drogtester och om man vägrar ska de tolkas som positivt testresultat. Det tolkningsföreträdet har socialtjänsten och det borde väl en domstol även ha.Vägrar man drogtester blir det inget upphörande av Lvu.
När det handlar om ansvar för barn så borde det vara lag på testning.
Ickemissbrukare lämnar urinprov vid tex adhd-medicinerng utan knussel.
Citera
2021-05-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur menar du? Att staten ska tvångstesta alla föräldrar? Nej, jag anser att så länge som det inte handlar om brott så ska tester vara frivilliga.
Citera
2021-05-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Hur menar du? Att staten ska tvångstesta alla föräldrar? Nej, jag anser att så länge som det inte handlar om brott så ska tester vara frivilliga.
Självklart där det finns dokumenterat missbruk, men även vid misstanke om missbruk.
Har man ingenting att dölja, är det väl inte så farligt.
Citera
2021-05-01, 18:59
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
JO har riktat kritik mot systematisk testning vid adhd-medicinering flera gånger. Att många regioner trots det fortsätter med sådana påtvingade tester är ett problem. Det är alltså inte någonting som är acceptabelt utifrån vår grundlag och Europakonventionen, utan en stor brist.
Citera
2021-05-01, 19:10
Medlem
Citat:

Nej bara de dumma, egoistiska jävlar som är kända missbrukare och ändå väljer att skaffa barn - och som har vårdnaden om dessa barn.
Det gäller tack och lov en liten del av alla föräldrar.
Citera
2021-05-01, 20:39
Medlem
Citat:
Självklart där det finns dokumenterat missbruk, men även vid misstanke om missbruk.
Har man ingenting att dölja, är det väl inte så farligt.
Ja om det finns ett dokumenterat missbruk eller väldigt starka misstankar så köper jag det.
Citera
2021-05-02, 09:01
Medlem
Citat:

Här tycker vi faktiskt samma;)
Citera
2021-05-02, 09:17
Medlem
Citat:
Gällande håravfallet så är det väl belagt. Mamman har till och med sagt i rätten och i polisförhör att E hade tappat hår pga att hon satt och tvinnade det. Bilder i överklagandet av mamman visar det. Påstådd misshandel är inte belagd.

Gällande hembesöken så blev soc inte insläppta vid det näst sista besöket. Anledningen till besöket var att någon rapporterat att mamman verkade drogpåverkad. Socarbetarna ringde chefen som tog beslut att de inte skulle gå in, trots att socarbetarna ville det. Dagen efter fick de komma tillbaka.

Soc balanserar konstant på en knivsegg. Gripa in vid misstanke som visar sig vara fel eller inte ingripa för att inte tillräckliga bevis finns. I slutändan blir det en godtycklig bedömning som är allt annat än rättssäker. Jag är kluven till det. Vad annars skulle alternativet vara? Att vänta tills en dom vunnit laga kraft? Då är det ju för sent. Samtidigt är det helt förjävligt hur soc gör i andra fall, till exempel shaken baby. Som tur är går det att överklaga LVU till förvaltningsrätt och sedan kammarrätt men det tar tid och de fattar uppenbarligen inte alltid rätt beslut.

Jag tror du blandar ihop juldagen när de ej blev insläppta med ett annat tidigare tillfälle då någon rapporterat misstänkt påverkad mamma, vid det tillfället kom ju polisen och ringde på och konstaterade att mamman inte var verkade vara påverkad?

Juldagen var ju ett separat tillfälle där oro för E förmedlats, med tunn flicka som verkade frånvarande osv. När soc träffade flickan dagen därpå märktes inget av detta, det var ju t.o.m. en av anledningarna till att de kunde avvakta till dagen därpå, då dessa påstådda missförhållanden ej skulle gå att dölja till nästa dag. Soc noterade en vanlig familj med fint samspel och inget konstigt med flickan - eller det lilla barnet.

Jag undrar fortfarande varför alla orosanmälningar kommer uteslutande från familjehemmet under dessa 10 månader då E bodde hos sin riktiga familj - familjehemmet är ju den som torde haft minst insikt i hur E har det under perioden?

Det mest logiska är ju om anmälningarna kommit ifrån något av alla hembesök gjorda av bvc Norrköping, öppna förskolan, psykiatrissk som även hon gjorde flera hembesök och hade tät kontakt med mamman, äldsta barnets skola osv osv..

Är det ingen annan som tycker att det är märkligt?

Jag har aldrig hört talas om någon som haft så mkt hembesök av div instanser som
ska kolla föräldraförmågan, och denna familj har ju uppenbarligen inte verkat vara särskilt oroväckande i realiteten och i direktkontakt?!
Citera
2021-05-02, 09:30
Medlem
Med allt detta sagt, historien är tillräckligt tragisk som den är, åklagare och media blåste däremot upp alltsammans till en gigantisk kallblodig knark- och mordhistoria som jag tror är lååångt ifrån sanningen!

Lägg därtill familjens motsatta historiedeltagare dvs familjehemmet, som gör allt i sin makt för att dels stå i bjärt (pun intended) kontrast till familjen, och dels gör allmän sak och business av sin del i situationen..

Det är nåt skumt och ovanligt med detta fall anser jag, det skiljer sig så oerhört mkt från så många andra jag läst om!

Hoppas på en mer objektiv bild iom HR, och nya åklagaren verkar ju hoppfullt lämpligare än de två tidigare, särskilt med tanke på att hon överväger att ändra brottsrubriceringen och ist foka på påföljden. Gott så.
Citera
2021-05-02, 10:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Med allt detta sagt, historien är tillräckligt tragisk som den är, åklagare och media blåste däremot upp alltsammans till en gigantisk kallblodig knark- och mordhistoria som jag tror är lååångt ifrån sanningen!

Lägg därtill familjens motsatta historiedeltagare dvs familjehemmet, som gör allt i sin makt för att dels stå i bjärt (pun intended) kontrast till familjen, och dels gör allmän sak och business av sin del i situationen..

Det är nåt skumt och ovanligt med detta fall anser jag, det skiljer sig så oerhört mkt från så många andra jag läst om!

Hoppas på en mer objektiv bild iom HR, och nya åklagaren verkar ju hoppfullt lämpligare än de två tidigare, särskilt med tanke på att hon överväger att ändra brottsrubriceringen och ist foka på påföljden. Gott så.
Hoppas att de låser in knarkarmorsan för gott och slänger bort nyckeln.
Citera
2021-05-02, 11:41
Medlem
Citat:
Jag tror du blandar ihop juldagen när de ej blev insläppta med ett annat tidigare tillfälle då någon rapporterat misstänkt påverkad mamma, vid det tillfället kom ju polisen och ringde på och konstaterade att mamman inte var verkade vara påverkad?

Juldagen var ju ett separat tillfälle där oro för E förmedlats, med tunn flicka som verkade frånvarande osv. När soc träffade flickan dagen därpå märktes inget av detta, det var ju t.o.m. en av anledningarna till att de kunde avvakta till dagen därpå, då dessa påstådda missförhållanden ej skulle gå att dölja till nästa dag. Soc noterade en vanlig familj med fint samspel och inget konstigt med flickan - eller det lilla barnet.

Jag undrar fortfarande varför alla orosanmälningar kommer uteslutande från familjehemmet under dessa 10 månader då E bodde hos sin riktiga familj - familjehemmet är ju den som torde haft minst insikt i hur E har det under perioden?

Det mest logiska är ju om anmälningarna kommit ifrån något av alla hembesök gjorda av bvc Norrköping, öppna förskolan, psykiatrissk som även hon gjorde flera hembesök och hade tät kontakt med mamman, äldsta barnets skola osv osv..

Är det ingen annan som tycker att det är märkligt?

Jag har aldrig hört talas om någon som haft så mkt hembesök av div instanser som
ska kolla föräldraförmågan, och denna familj har ju uppenbarligen inte verkat vara särskilt oroväckande i realiteten och i direktkontakt?!
Jo du har rätt. Orosanmälan var från familjehemmet som fått ett samtal från Rebecca S.

Jag tänker inte försvara familjehemmet. Hon har hela tiden försökt sabotera en hemflytt då hon fick löfte om vårdnadsförflyttning. Det går helt mot hennes uppdrag. Efter E dog har hon försökt profitera på det. Skamligt. Att henne orosanmälningar gjorde föräldrarna ännu mer paranoida kan ha lett till Es död, hon har ett indirekt ansvar för det.

Vi vet inte exakt vilken info soc hade i detta fallet. Det vi vet är från förhör med socanställda. Soc anade uppenbarligen oråd och nu när vi kollar i backspegeln så hade de rätt. Flickan dog och föräldrarna hade ett tungt missbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in