2021-04-29, 12:37
Medlem
SVAR TILL BRUK1313:

[QUOTE
...

Äldsta sonen hade LVU flera gånger. Esmeralda dog och hade droger i kroppen. Yngsta sonen hade också droger i kroppen. Låter det som ett kärleksfullt liv för barnen?[/quote]

Stora pojken var väl inte LVU:ad? Han hade väl SoL-placering?

Och nej det är inte optimalt att barnen har spår av receptbelagda läkemedel = sk knark i kroppen, men vi vet ju båda att det lika gärna kunde bero på kontaminering via nära kroppskontakt med föräldrarna vilket avhandlats i TR.

Detta tillsammans med den förmodade olyckan som ledde till att flickan avled, säger ingenting om huruvida vardagen och relationerna var kärlekslösa.

Mammans och övriga närstående personers vittnesmål i TR pekar dock på att det snarare var ovanligt medvetet och engagerat, nära föräldraskap tyckte jag.

Iaf när det gäller mamman, vilken ju blivit gjord till ensam ansvarstagare till alltsammans.
Citera
2021-04-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Du kanske ska besvara min fråga istället för att bete dig så där.
Där brott som leder till fängelse kan misstänkas har polisen rätt att kräva drogtest (28 kap rättegångsbalken). Soc är väl inte poliser, eller?
Du beter dig som att soc alltid har rätt. Det har de inte, även om det kanske var så i detta fallet.
Jo, det hör visst hit. Grundlagen står över LVU. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

Jag återberättar bara vad som står i domen. Jag säger inte att han faktiskt var drogfri, vilket han kanske var. Det vet varken du eller jag. Han kanske började igen efter att alla barn kommit hem och pressen blev för stor för honom? Tio månaders missbruk på bensodiazepiner är lång tid.

Jag tycker att kammarrätten hade svårt att döma på ett annat sätt, då kraven för LVU inte var uppfyllda i detta fallet. Jag tycker att soc ska ha med sig ett ombud, de borde sluta göra icke rättssäkra utredningar, sluta bestämma sig på förhand och mycket annat.

Jag vet inte vad kammarrätten borde göra men inte fan är det att de uteslutande ska lyssna på soc iallafall. Då behövs de ju inte längre, om soc ord alltid ska vara lag.
Välkommen till diktatur-Sverige, i så fall.
Jag svarade på din fråga. Jag tycker inte föräldrarna ska tvingas till drogtest i frågan om LVU. Däremot tycker jag att kammarrätten borde krävt negativa drogtester för att upphäva LVU. Alltså, frivilliga tester. Om de vägrade så är det ok, men de får inte tillbaka barnet. Det strider verkligen inte mot grundlagen.

Jag är den sista på jorden som tycker att soc alltid har rätt. Däremot, i detta fallet, tycker jag de hade rätt. Föräldrarna hade ett dokumenterat längre drogmissbruk. För att få tillbaka barnen krävde de att de skulle bevisa genom drogtest att missbruket upphört.

Anledningen till LVU var missbruk och en aggressiv pappa. Gällande missbruket så var situationen inte bevisat oförändrad. Tycker du inte att kammarrätten bör väga in vägran till drogtest i LVU-mål där LVU är baserat på missbruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
SVAR TILL BRUK1313:

Stora pojken var väl inte LVU:ad? Han hade väl SoL-placering?

Och nej det är inte optimalt att barnen har spår av receptbelagda läkemedel = sk knark i kroppen, men vi vet ju båda att det lika gärna kunde bero på kontaminering via nära kroppskontakt med föräldrarna vilket avhandlats i TR.

Detta tillsammans med den förmodade olyckan som ledde till att flickan avled, säger ingenting om huruvida vardagen och relationerna var kärlekslösa.

Mammans och övriga närstående personers vittnesmål i TR pekar dock på att det snarare var ovanligt medvetet och engagerat, nära föräldraskap tyckte jag.

Iaf när det gäller mamman, vilken ju blivit gjord till ensam ansvarstagare till alltsammans.
Det var både SoL och LVU. Det konstaterades att Patrik ljög ihop en historia om att pojken A smetade bajs överallt för att få honom placerad. Kärleksfullt?

De volymerna som fanns i kroppen överstiger kontaminering, i vart fall nör det gäller E. I S fall kan det vara kontaminering. Som du säger, inte optimalt. Jag säger att det är katastrof att barn har droger i kroppen.

Måhända att de var kärleksfulla, vem vet. Dock kan man inte leva på enbart kärlek. E hade tappat flera kilo i vikt. Hon tappade hår. Du försöker släta över det här med att de var kanske kärleksfulla. So what? Flickan dog pga föräldrarna.
Citera
2021-04-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jag svarade på din fråga. Jag tycker inte föräldrarna ska tvingas till drogtest i frågan om LVU. Däremot tycker jag att kammarrätten borde krävt negativa drogtester för att upphäva LVU. Alltså, frivilliga tester. Om de vägrade så är det ok, men de får inte tillbaka barnet. Det strider verkligen inte mot grundlagen.

Jag är den sista på jorden som tycker att soc alltid har rätt. Däremot, i detta fallet, tycker jag de hade rätt. Föräldrarna hade ett dokumenterat längre drogmissbruk. För att få tillbaka barnen krävde de att de skulle bevisa genom drogtest att missbruket upphört.

Anledningen till LVU var missbruk och en aggressiv pappa. Gällande missbruket så var situationen inte bevisat oförändrad. Tycker du inte att kammarrätten bör väga in vägran till drogtest i LVU-mål där LVU är baserat på missbruk?

Det var både SoL och LVU. Det konstaterades att Patrik ljög ihop en historia om att pojken A smetade bajs överallt för att få honom placerad. Kärleksfullt?

De volymerna som fanns i kroppen överstiger kontaminering, i vart fall nör det gäller E. I S fall kan det vara kontaminering. Som du säger, inte optimalt. Jag säger att det är katastrof att barn har droger i kroppen.

Måhända att de var kärleksfulla, vem vet. Dock kan man inte leva på enbart kärlek. E hade tappat flera kilo i vikt. Hon tappade hår. Du försöker släta över det här med att de var kanske kärleksfulla. So what? Flickan dog pga föräldrarna.

Fullständigt vansinnigt att barnen har mätbara nivåer droger i kroppen. Jag är tyvärr gammal missbrukare men aldrig under mina år var barnen i närheten av grejer och så tänker dom flesta med missbruk. Dessa såkallade föräldrar tänkte bara på sig själva och saknade helt kärlek till sina barn
Citera
2021-04-29, 14:07
Medlem
Svar till Jjfm
Du skriver att du ser fruktansvärt tydligt att jag inte har någon insikt i denna del av samhället. Det här är inte en tråd för enbart jurister eller liknande. Jag har lång erfarenhet av barn som farit mycket illa av missbruk, kriminalitet och i övrigt dysfunktionella föräldrar. Antagligen mer än dig med din syn på barns rättigheter. Där hamnade Esmeralda efter att hon fått ett kärleksfullt och gott hem i tre år.

Du skriver att bara en idiot skulle tro att domstolen skickar ett barn till föräldrar där det antas vara osäkert att föräldrarna är drogfria. Det var precis det som hände. Vem är idiot ?
Att Patrik var drogfri får man bara gissa.Ena dagen drogfri och andra dagen inne i ett missbruk. Han vägrade tester. Varför nekade han tester om han var drogfri. Det fanns inga belägg för att han varit drogfri en längre tid vad ja kan se.

Du har en poäng. Soc, ditt förhatliga soc behöver egna jurister som hjälper socialtjänsten att framföra ärenden i rätten och i kommunens egen barnverksamhet.

Din fråga besvarar jag. Barnets bästa står och skall stå som det viktigaste. Soc jobbar för barnets och föräldrarnas bästa. De jobbar för att barnet ska ha ett bra hem. Det finns en anledning till att barn omhändertas för LVU. Det finns för det mesta ett gott samarbete mellan soc och föräldrarna för att lösa de problem som finns av allehanda ting. Hem är inte alltid det biologiska föräldrarnas, det vet vi speciellt i Esmeraldas fall. Det gör ont att veta hur hennes sista tid i livet präglades av längtan efter fosterhemsmamman. Känslan av att ha blivit övergett av de hon älskade mest. Misshandlad, drogad och undernärd. Går ett så litet barn ner tre kg på Fyra månader är det fråga om svält.
Citera
2021-04-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Svar till Jjfm
Du skriver att du ser fruktansvärt tydligt att jag inte har någon insikt i denna del av samhället. Det här är inte en tråd för enbart jurister eller liknande. Jag har lång erfarenhet av barn som farit mycket illa av missbruk, kriminalitet och i övrigt dysfunktionella föräldrar. Antagligen mer än dig med din syn på barns rättigheter. Där hamnade Esmeralda efter att hon fått ett kärleksfullt och gott hem i tre år.

Du skriver att bara en idiot skulle tro att domstolen skickar ett barn till föräldrar där det antas vara osäkert att föräldrarna är drogfria. Det var precis det som hände. Vem är idiot ?
Att Patrik var drogfri får man bara gissa.Ena dagen drogfri och andra dagen inne i ett missbruk. Han vägrade tester. Varför nekade han tester om han var drogfri. Det fanns inga belägg för att han varit drogfri en längre tid vad ja kan se.

Du har en poäng. Soc, ditt förhatliga soc behöver egna jurister som hjälper socialtjänsten att framföra ärenden i rätten och i kommunens egen barnverksamhet.

Din fråga besvarar jag. Barnets bästa står och skall stå som det viktigaste. Soc jobbar för barnets och föräldrarnas bästa. De jobbar för att barnet ska ha ett bra hem. Det finns en anledning till att barn omhändertas för LVU. Det finns för det mesta ett gott samarbete mellan soc och föräldrarna för att lösa de problem som finns av allehanda ting. Hem är inte alltid det biologiska föräldrarnas, det vet vi speciellt i Esmeraldas fall. Det gör ont att veta hur hennes sista tid i livet präglades av längtan efter fosterhemsmamman. Känslan av att ha blivit övergett av de hon älskade mest. Misshandlad, drogad och undernärd. Går ett så litet barn ner tre kg på Fyra månader är det fråga om svält.

Det fetade:
Eh, nej? Verkligen inte. Vartifrån hämtar du din information och uppskattade statistik?
Citera
2021-04-29, 15:26
Medlem
Citat:
Svar till kuckelimuckmedicin
För att förtydliga mitt inlägg om att jag inte vill att mina skattepengar går till barnombud som inte för klientens talan.
Om jag lejer en snickare som ska bygga en altan och han går till grannen i stället och bygger en altan har jag ingen anledning eller lust att betala honom.

Oehme heter Per och jobbar på samma advokatbyrå som Martin Bengtsson Esmeraldas ombud. Han började där månaden efter domen mot Esmeralda. Inget fel i det kanske, men tanken finns inte bara hos mig, att han påverkats av Oehme föräldrarnas advokat.
Per Oehme uttalar sig i en intervju efter Esmeraldas död helt oberörd. Det händer att det går åt pipsvängen ibland och ett barn ramlar och slår i hjäl sig i ett badkar. Otroligt osmaklig känslokallt uttalande.

Oehme jobbar på egen advokatbyrå tillsammans med sin fru AfKlercker, Martin Bengtsson jobbar på advokatbyrån Choice.
När det byttes försvarare i somras i detta mål, så var ju en anledning att Oehme hade uttalat sig om saker & på ett sätt som inte hade överenskommits.
Det är ju inte så att en advokat ska gå ut i media och berätta om sina egna åsikter, advokaten ska ju föra klientens talan.
Senast redigerad av kuckelimuckmedicin 2021-04-29 kl. 15:28.
Citera
2021-04-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Fullständigt vansinnigt att barnen har mätbara nivåer droger i kroppen. Jag är tyvärr gammal missbrukare men aldrig under mina år var barnen i närheten av grejer och så tänker dom flesta med missbruk. Dessa såkallade föräldrar tänkte bara på sig själva och saknade helt kärlek till sina barn

Kan du berätta för mig om summan av dessa mätbara nivåer?
Citera
2021-04-30, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Kan du berätta för mig om summan av dessa mätbara nivåer?
Det är många mätningar och värden. Se fup. Orkar du inte kolla där så får du leva i din villfarelse.
Citera
2021-04-30, 07:43
Medlem
Svar till kuckelimuckmedicin
Jag har inte fetat något i inlägget. Något gick fel. Vilken statistik menar du ?
Citera
2021-04-30, 08:27
Medlem
Varför gjordes ingen utvärdering av psykologer på föräldrarnas kapacitet att ta hand om Esmeralda.

Fredrik Sjöshult skriver i en krönika att i en tidigare hemligstämplad psykologundersökning
pekas Rebeckas långvariga drogmissbruk ut som förklaring till att hon gjorde sig skyldig till att inte kalla på hjälp. Patricks cv vet vi redan innehållet i. Är domstolen helt tandlös ? Skulle vara intressant att höra hur haveriet diskuteras i domstolar och i lagrådet. Det får vi inte höra för de sitter bakar sina domstolsknutar och yppar inget till oss andra som undrar.
Citera
2021-04-30, 08:54
Medlem
Jag håller helt med Bruk 1313 när det gäller drogtester. Självklart kan man inte tvinga folk till drogtester. Det skulle vara som att tvinga nån att covidvaccinera sig. Däremot kan man begära drogtester och om man vägrar ska de tolkas som positivt testresultat. Det tolkningsföreträdet har socialtjänsten och det borde väl en domstol även ha.Vägrar man drogtester blir det inget upphörande av Lvu.
Citera
2021-04-30, 21:51
Medlem
Citat:
Svar till Jjfm

Vad har du för belägg för att det för det mesta fungerar bra mellan soc och familjer? Jag tror snarare att familjer inte har så mkt till annat val än att samarbeta för priset är ju att bli av med sina barn??

Vart har du hört/läst att E’s sista tid i livet präglades av längtan efter familjehemsmamman?? Det har jag inte läst någonstans?

Vart kommer din sk fakta om misshandel ifrån? Hur kan en rutinerad bvcssk och en hel öppen förskola med personal som är tillsagda att kolla barnet extra noga missa att det var ett svältande, misshandlat barn som enl dig tappat hår, en vecka bara innan hon avled?

Hur kan en sådan dysfunktionell familj undgå misstanke från så många hembesök av soc, bvc samt psykiatrissk? Jag har aldrig hört någon ha så mkt hembesök någonsin av div myndigheter. Och vad gäller polis/soc eller vem det nu var som i efterhand menar att minsta barnet verkade drogad på juldagen - varför i hela friden grep denna myndighet inte in - DÅ?!

Jag menar att det kan omöjligen ha varit så illa som du och vissa övriga får det att framstå, det framgår dessutom väldigt tydligt när man lyssnar på rättegången. Det kan du inte ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in