Citat:
Gällande håravfallet så är det väl belagt. Mamman har till och med sagt i rätten och i polisförhör att E hade tappat hår pga att hon satt och tvinnade det. Bilder i överklagandet av mamman visar det. Påstådd misshandel är inte belagd. Vad har du för belägg för att det för det mesta fungerar bra mellan soc och familjer? Jag tror snarare att familjer inte har så mkt till annat val än att samarbeta för priset är ju att bli av med sina barn??
Vart har du hört/läst att E’s sista tid i livet präglades av längtan efter familjehemsmamman?? Det har jag inte läst någonstans?
Vart kommer din sk fakta om misshandel ifrån? Hur kan en rutinerad bvcssk och en hel öppen förskola med personal som är tillsagda att kolla barnet extra noga missa att det var ett svältande, misshandlat barn som enl dig tappat hår, en vecka bara innan hon avled?
Hur kan en sådan dysfunktionell familj undgå misstanke från så många hembesök av soc, bvc samt psykiatrissk? Jag har aldrig hört någon ha så mkt hembesök någonsin av div myndigheter. Och vad gäller polis/soc eller vem det nu var som i efterhand menar att minsta barnet verkade drogad på juldagen - varför i hela friden grep denna myndighet inte in - DÅ?!
Jag menar att det kan omöjligen ha varit så illa som du och vissa övriga får det att framstå, det framgår dessutom väldigt tydligt när man lyssnar på rättegången. Det kan du inte ha gjort.
Vart har du hört/läst att E’s sista tid i livet präglades av längtan efter familjehemsmamman?? Det har jag inte läst någonstans?
Vart kommer din sk fakta om misshandel ifrån? Hur kan en rutinerad bvcssk och en hel öppen förskola med personal som är tillsagda att kolla barnet extra noga missa att det var ett svältande, misshandlat barn som enl dig tappat hår, en vecka bara innan hon avled?
Hur kan en sådan dysfunktionell familj undgå misstanke från så många hembesök av soc, bvc samt psykiatrissk? Jag har aldrig hört någon ha så mkt hembesök någonsin av div myndigheter. Och vad gäller polis/soc eller vem det nu var som i efterhand menar att minsta barnet verkade drogad på juldagen - varför i hela friden grep denna myndighet inte in - DÅ?!
Jag menar att det kan omöjligen ha varit så illa som du och vissa övriga får det att framstå, det framgår dessutom väldigt tydligt när man lyssnar på rättegången. Det kan du inte ha gjort.
Gällande hembesöken så blev soc inte insläppta vid det näst sista besöket. Anledningen till besöket var att någon rapporterat att mamman verkade drogpåverkad. Socarbetarna ringde chefen som tog beslut att de inte skulle gå in, trots att socarbetarna ville det. Dagen efter fick de komma tillbaka.
Soc balanserar konstant på en knivsegg. Gripa in vid misstanke som visar sig vara fel eller inte ingripa för att inte tillräckliga bevis finns. I slutändan blir det en godtycklig bedömning som är allt annat än rättssäker. Jag är kluven till det. Vad annars skulle alternativet vara? Att vänta tills en dom vunnit laga kraft? Då är det ju för sent. Samtidigt är det helt förjävligt hur soc gör i andra fall, till exempel shaken baby. Som tur är går det att överklaga LVU till förvaltningsrätt och sedan kammarrätt men det tar tid och de fattar uppenbarligen inte alltid rätt beslut.