2021-03-26, 11:42
Medlem
GeleZachas avatar
Använder mig ibland av enstaka uttryck på förortssvenska, men med en extremt svennig dialekt
Det är väl mest uttryck som "guzz" och "äzi" som jag använder i de fallen, men mest ironiskt haha
Citera
2021-04-02, 11:39
Medlem
T7-FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
När jag växte upp var förortssvenskan överallt, då var den ofta hämtad från hiphopen. I dag känns det mer som att mycket av ortenslangen är hämtat från andra länders språk(i högre utsträckning än innan).
Hip-hop använder afro-amerikanska dialekten inom engelskan så det är ju också hämtat från ett annat lands språk.
Citera
2021-04-02, 19:01
Medlem
Pusts avatar
Jag har hört helsvenska barn använda arabiska ord som wallah och sedan bror på det.
Citera
2021-04-11, 16:10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Skillnad på grammatik och vokabulär än att göra till någon dialekt som inte kommit naturligt, det måste finnas någon attityd bakom. Det är som att dessa människor tycker det är töntigt att prata vanlig svenska. Det känns som att det måste vara otroligt osäkra indvidier som tar någon annans dialekt och gör det till sin för att verka som något.

Inte värre än svenska tjejer från Eksjö, som flyttar till Stockholm och tränar bort sin dialekt.

Edit:

Att säga "...jag svär" i tid och otid hör jag bland yngre tjejer nu. Verkligen en blatte-grej.
Citera
2021-04-12, 19:10
Medlem
Savoys avatar
Tänkt på detta när jag hört intervjuer med vissa i landslaget, i synnerhet Marcus Berg. Helsvensk men med "förortsaccent".

https://www.youtube.com/watch?v=2KR2QPCFxq8&t=90s

Kanske inte nån stark accent, men man märker det helt klart.
Citera
2021-04-15, 10:10
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vsakp
Om några år, när dom insett hur töntiga dom är så kommer dom tvätta bort blatteriet.

Vi svenskar måste föra oss med AUKTORITET ute i språkträsket. Vi har fått en förslappning och en sossefiering från det lägsta proletariatet, som likt kackerlackor smugit sig in på universiteten.

Nu komer någon att invända och säga: Men, men, men vi svenskar är ju ett svagt och menlöst folk. Vi tänker kvinnligt i språkfrågor, och som feminiserad varelse låter man ANDRA bestämma. Vi har dominanta islamister som vill ändra på svenska språket , och då mjåsjsste dom ju få göja dè.

Bedrövligt.
Citera
2021-05-01, 22:52
Medlem
Svenskar som talar ortenslang?

Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?
Citera
2021-05-01, 23:07
Bannlyst
Jag är 50+ och talar ortenslang, jag tycker det låter coolt.
Citera
2021-05-01, 23:23
Medlem
imsmurts avatar
Människor som är så svaga och rädda att dom blir assimilerade till invandrarnas sätt att vara.
Citera
2021-05-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsmurt
Människor som är så svaga och rädda att dom blir assimilerade till invandrarnas sätt att vara.

När man ser svenska ungdomar som assimileras till invandrarna . Då vet man att sverige snart är kört...

Integration verkar ju ske, fast i fel riktning så att säga.
Citera
2021-05-01, 23:40
Medlem
imsmurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
När man ser svenska ungdomar som assimileras till invandrarna . Då vet man att sverige snart är kört...

Integration verkar ju ske, fast i fel riktning så att säga.
Ja det är en mardröm.
Citera
2021-05-01, 23:48
Medlem
Triplefaces avatar
Det existerade nästan inte för bara 10 år sedan, men nu när ortenrap blivit extremt populärt och andelen med invandrarbakgrund bland unga blivit väldigt stor har det ökat explosionsartat. På intervjuer i media, på Youtube, på gatan - man hör etniskt svenska ungdomar inte bara använda ortenslang utan de pratar med brytning också.

Det är såklart fortfarande en minoritet som pratar så, men andelen som gör det har förmodligen ökat 100- eller 1000-faldigt på ett decennium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in