2021-05-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vi kommer inom 14 dagar ha vaccinerat cirka 50% av den vuxna befolkningen med första dos vaccin.

Kan det räcka för att vi ska ha under 1.000 fall om dagen tror ni?

Eller ska man vara uppåt 70% vaccinerade?

Jag är väl medveten om att man fortfarande kan bli smittad om man är vaccinerad men vi har sett ifrån USA,England och Israel att risken är avsevärt mycket lägre.

Nej, det behövs mer. Eftersom en stor andel av dess 50%:en inte är särskilt aktiva ute i samhället.

Hade det varit 50% av gruppen 18-50 år så hade vi sett skillnad men inte nu när det är gruppen 50-100år.

Israel har i princip utplånat sin smitta när 50% blev fullvaccinerade. Och efter att de släppt på alla restriktioner så har heller ingen ökning skett. Vilket är glädjande.
Citera
2021-05-01, 11:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Den fördelningen har du med influensan också. Ingen skillnad på vilka grupper i samhället så råkar illa ut.

För friska under 50 år så är trafiken långt farligare men är du över 80år har du 13-15% dödlighet.
Så visst är det skillnad. Men så är det i influensan också.

Totalt sett är dödligheten enligt WHO på ca 0,5%
Bara aningen mer än influensan alltså.

Motiverar det de drakoniska åtgärderna?? Såklart inte. Det har slutat handla om ett virus för länge länge sedan.

Inte bara risken att dö, som är det enda ni snackar om, utan att ligga som ett vårdkolli i 3 veckor på intensiven och efteråt få långtidskonsekvenser i ett år eller mera.

Hur stor risken är att få viruset är, bara man varit ute & handlat men levt någorlunda försiktigt är omöjligt att veta. Men om jag ska sätta ett acceptabelt riskvärde för mig, så är det kanske 0,1% risk över en 1års period.

9,59% av alla svenskar har testas positivt. 1,44% av dem har dött. Hur många som fått lida i vården eller har svåra följder har jag inga uppgifter om. Antagligen 10 gånger fler.

Om risken för Död + Svår sjukdom + Svåra efterverkningar är över 0,1 procent är det ingen risk jag tar om alternativ finns. Vaccination är en självklarhet när det blev möjligt.

Och det hade varit otänkbart att gå på konsert, bio, teater, fotboll, krogen en kväll, träffa fala kvinnor. Då multiplas risken flerfaldigt.

Att jämföra med risken för att råka ut för en trafikolycka med risken att drabbas av viruset är löjligt. Virusrisken betydligt större. Var tionde svensk har fått corona.

Om trafikolyckan innebär dödsfall ska det jämföras med att dö av Covid-19. 221 dog i trafikolyckor under 2019 senast jag hittade. Att jämföras med de 14 000 har dött i under pandemin.
Citera
2021-05-01, 12:01
Avslutad
"Bara 0,5 % dör". Som inte betyder ett jota om man inte samtidigt kollar på hur många har smittas och hur omfattande spridningen är... Men tack och lov att det var en låg dödlighet på en miljon bekräftat smittade (den här gången)

Om 1 000 smittas och 0,5 % av dessa avlider = 5 dödsfall
Om 100 000 smittas = 500 dödsfall
Om 1 miljon smittas = 5 000 dödsfall

Vi har 1 miljon bekräftat smittade och 14 000 dödsfall så det går inte ihop med 0,5 %. Men, då finns det ett stort mörkertal som ingen vet exakt, men jag har sett uppskattningar på 3-4 ggr fler än de bekräftade fallen. Vilket skulle kunna stämma överens med 0,5 %, eller något lägre.

0,5 % och 3 - 4 miljoner smittade blir 15 000 - 20 000 dödsfall.

Om vi istället hade fått ett virus med en dödlighet på 1 % och en till fem miljoner smittade = 10 000 - 50 000 dödsfall.

2 % = 20 000 - 100 000 dödsfall.
3 % = 30 000 - 150 000 dödsfall
5 % = 50 000 - 250 000 dödsfall
Osv.

Källa: https://www.raknare.net/matematik/rakna-ut-procent

Och det innan så pass många ens har smittats för att få en flockimmunitet. Så även om vi inte fick en högre dödlighet nu (tack och lov), ska vi chansa i framtiden vilket virus det blir och mer eller mindre låta det spridas till miljoner?

Man behöver inte införa en total lockdown, det kan räcka att göra som Norge och Finland. Att agera snabbare med lite mer restriktioner som fungerar, för att sedan också lätta på restriktionerna tidigare än Sverige.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-05-01 kl. 12:05.
Citera
2021-05-01, 12:05
Medlem
Citat:
Den fördelningen har du med influensan också. Ingen skillnad på vilka grupper i samhället så råkar illa ut.

För friska under 50 år så är trafiken långt farligare men är du över 80år har du 13-15% dödlighet.
Så visst är det skillnad. Men så är det i influensan också.

Totalt sett är dödligheten enligt WHO på ca 0,5%
Bara aningen mer än influensan alltså.

Motiverar det de drakoniska åtgärderna?? Såklart inte. Det har slutat handla om ett virus för länge länge sedan.

Jag har försökt hitta detta att WHO säger att dödligheten är 0.5%. Det jag har hittat är en sida där de beskriver hur man beräknar IFR eller CFR. Där står att det finns vissa undersökningar som tyder på en dödlighet på mellan 0.5 och 1%. Men det är inre så att WHO själva säger att det är den korrekta siffran.
Snarast verkar många i alla fall i början av pandemin ha överdrivit antalet smittade inte minst i Sverige.
I Andorra som har flest smittade per capita i världen. Så kom en rapport i Mars i år som sa att man hade över 90% med antikroppar. Den officiella siffran är 17% smittade.
Hade man haft 90% borde de ha uppnått flockimmunitet för länge sedan, men ändå fortsätter spridningen.
Citera
2021-05-01, 12:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-okning-av-iva-patienter-utan-covid-obegripligt

Verkar som ett års hemmasittande för folk inte var så bra för hälsan.

Folk sitter inte hemma som du gör det eftersom du inte upptäckt den massinvasion som naturen drabbats av.
Naturpasset, som förr hette det trimorientering har ändrat karaktär nu är det enklare kontroller men hög fart genom skogen. Milen ska betas av av yngre hurtbullar flera gånger i veckan. Jobbar hemma gör dom inte de är ute.
På gång och cykelvägar, skogsvägar flockas cykeldårarna i färggranna trikåer och äldre par stånkar fram med sin stavar. Kvinnor i alla åldrar promenerar, joggar, springer, cyklar går med hunden.

Man kanske ska fundera över den man som tvärdog av hjärtinfarkt och som vid närmare analys hade covidvirus i hjärtmuskeln och inga covid symptom är vanligare än de tror.

Men störst betydelse har det nog att förra året dog de gamla i covid nu kommer de in för samma krämpor som de hade före pandemi året.
Citera
2021-05-01, 12:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Statistik är såklart verkliga siffror men visar ändå inte upp hela sanningen. Du jämför mot en vanlig influensa där det oftast inte vidtas några som helst åtgärder. Vem vet hur många som skulle ha dött om vi agerat på det viset med Covid-19?

Minst 10 gånger fler det skulle varit som i Indien. Det inser inte utredaren för han kan inte tänka så långt. Han borde utredas av psykolog. Eller så borde alla hans gjorda utredningar granskas och utredas.
Citera
2021-05-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Minst 10 gånger fler det skulle varit som i Indien. Det inser inte utredaren för han kan inte tänka så långt. Han borde utredas av psykolog. Eller så borde alla hans gjorda utredningar granskas och utredas.

Så minst 5% dödlighet, "som i Indien", är din tvärsäkra uppfattning? Alltså att minst 1 av 20 smittade skulle dö utan smittskyddsåtgärder.

Jävla idiot.
Citera
2021-05-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Inte bara risken att dö, som är det enda ni snackar om, utan att ligga som ett vårdkolli i 3 veckor på intensiven och efteråt få långtidskonsekvenser i ett år eller mera.

Hur stor risken är att få viruset är, bara man varit ute & handlat men levt någorlunda försiktigt är omöjligt att veta. Men om jag ska sätta ett acceptabelt riskvärde för mig, så är det kanske 0,1% risk över en 1års period.

9,59% av alla svenskar har testas positivt. 1,44% av dem har dött. Hur många som fått lida i vården eller har svåra följder har jag inga uppgifter om. Antagligen 10 gånger fler.

Om risken för Död + Svår sjukdom + Svåra efterverkningar är över 0,1 procent är det ingen risk jag tar om alternativ finns. Vaccination är en självklarhet när det blev möjligt.

Och det hade varit otänkbart att gå på konsert, bio, teater, fotboll, krogen en kväll, träffa fala kvinnor. Då multiplas risken flerfaldigt.

Att jämföra med risken för att råka ut för en trafikolycka med risken att drabbas av viruset är löjligt. Virusrisken betydligt större. Var tionde svensk har fått corona.

Om trafikolyckan innebär dödsfall ska det jämföras med att dö av Covid-19. 221 dog i trafikolyckor under 2019 senast jag hittade. Att jämföras med de 14 000 har dött i under pandemin.

Läs vad jag skriver för guds skull.

För FRISKA människor under 50 år är trafiken farligare än Covid-19.

Läs den meningen igen och ha läsförståelse den här gången och sluta rapa floskler.

Återigen.
Dödligheten i Covid-19 är ca 0,5% enligt WHO.

Alltså bara aningen högre än influensan. Båda sjukdomarna drabbar samma riskgrupper. Covid-19 har en ännu större faktor i ålder som en viktigt parameter.

Motsvarar detta de drakoniska åtgärderna? Såklart inte.

Nu ska vi slopa alla restriktioner och de som är vaccinerade ska såklart leva som vanligt. Redan om 2 veckor kommer 500 pers tillåtas utomhus och 50 pers inomhus. Detta är mycket bra. Men det borde vara ännu fler såklart då detta trams inte kan fortgå.

Danmark slutar nu med karantän för de som kommer tillbaka efter resa för de som är vaccinerade. Något vi också bör göra.
Citera
2021-05-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har försökt hitta detta att WHO säger att dödligheten är 0.5%. Det jag har hittat är en sida där de beskriver hur man beräknar IFR eller CFR. Där står att det finns vissa undersökningar som tyder på en dödlighet på mellan 0.5 och 1%. Men det är inre så att WHO själva säger att det är den korrekta siffran.
Snarast verkar många i alla fall i början av pandemin ha överdrivit antalet smittade inte minst i Sverige.
I Andorra som har flest smittade per capita i världen. Så kom en rapport i Mars i år som sa att man hade över 90% med antikroppar. Den officiella siffran är 17% smittade.
Hade man haft 90% borde de ha uppnått flockimmunitet för länge sedan, men ändå fortsätter spridningen.

Antikroppar är INTE synonymt med antalet smittade. Långt därifrån.
Finns såklart en ENORM underrapportering i världen.

WHO har flera gånger statuerat 0,5% som en ganska sannolik siffra på dödlighet. Detta har de även gjort på presskonferenser. Det är förmodligen här nånstans det ligger.

Vilket alltså är rätt långt ifrån vad man trodde från början.

En i grunden ganska harmlös sjukdom i det stora hela. Långt ifrån den apokalyps en del vill ha det till.

Därför bör alla restriktioner lyftas omedelbart.

Nu ska vi in med 500 pers på läktarna utomhus och 50 pers kan samlas inomhus. Detta om 2 veckor.
Detta är såklart mycket bra men det borde vara långt fler såklart.

Danmark slopar nu karantän för de som kommer tillbaka efter resa om du är vaccinerad. Även det bör vi ta efter.
Citera
2021-05-01, 12:39
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har inte förstått den där logiken med att till varje pris hålla skolan öppen. Som jag ser det så är en nedstängning av skolan något som har betydligt mindre negativ påverkan på samhället än att slå ihjäl delar av näringslivet. Det är ju näringslivet som skapar förutsättningar för att vi har en skattefinansierad skola över huvud taget. Man ska stanna hemma från jobbet, men skicka barnen till skolan och trängas.....Vad är logiken med detta?

Nu tänker jag naturligtvis främst ekonomiskt. Det finns ju andra mjukare värden och barnens framtid et.c bla...bla...bla... Men vafan, man pluggar ju till man är 25-30 år idag ändå. Det är ju en väldigt begränsad tid, tänker jag.

Det finns och har aldrig funnits någon logik så slösa inte bort din tid med att tänka på det.

Skolan behövs för att indoktrinera barnen, är antagligen därför den varit öppen hela tiden.
Citera
2021-05-01, 12:45
Avslutad
Totalt 7 046 patienter på IVA hitills. 9 460 vårdtillfällen

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Totalt drygt 60 000 på slutenvården.

Det var drygt 40 000 när jag kollade för ett par månader sedan...

Noterar även att fördelningen mellan 70+ och under 70 år har förändrats nu...

Fram till för ett par månader sedan var det cirka 52 % UNDER 70 år och 48 % ÖVER 70 år.

Nu är det cirka 54 % UNDER 70 år och 46 % ÖVER 70 år.

Alltså fler yngre mot tidigare. Det betyder antingen att fördelningen förändrats bara för att färre äldre hamnar på slutenvården eller så har det helt enkelt ökat bland yngre... (jag är osäker på vilket som har påverkat fördelningen)

Alltså fördelningen totalt sett sedan start. Om man bara skulle kolla på senaste två månaderna när det verkar ha förändrats mest så är det sannolikt ännu fler yngre.

Totalt sett på slutenvården är det även nästan lika många i åldern 40-69 år som det är i ålder 70-100 år (eller högre)

40-69 år: Drygt 25 000
70 år och uppåt: Cirka 28 000 (46 %)

0-69 år tillsammans: 32 843 (53,9 %)

Under 40 år: Cirka 7000
40-59 år: Drygt 15 000
Osv.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/vard-och-covid-19/statistik-covid19-inskrivna.xlsx
Citera
2021-05-01, 12:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Citat:
Läs vad jag skriver för guds skull.

För FRISKA människor under 50 år är trafiken farligare än Covid-19.

Läs den meningen igen och ha läsförståelse den här gången och sluta rapa floskler.

Återigen.
Dödligheten i Covid-19 är ca 0,5% enligt WHO.

Alltså bara aningen högre än influensan. Båda sjukdomarna drabbar samma riskgrupper. Covid-19 har en ännu större faktor i ålder som en viktigt parameter.

Motsvarar detta de drakoniska åtgärderna? Såklart inte.

Nu ska vi slopa alla restriktioner och de som är vaccinerade ska såklart leva som vanligt. Redan om 2 veckor kommer 500 pers tillåtas utomhus och 50 pers inomhus. Detta är mycket bra. Men det borde vara ännu fler såklart då detta trams inte kan fortgå.

Danmark slutar nu med karantän för de som kommer tillbaka efter resa för de som är vaccinerade. Något vi också bör göra.

Jag har också försökt att hitta var WHO menar att det är 0.5% dödlighet i covid. Men jag kan inte heller hitta detta.

Så Ulf kan du inte vara så hygglig att länka. Jag misstror dig inte jag är bra intresserad och vill själv läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in