Dags att bemöta Smeto ang. vad jag sagt i fråga om var Jona var i fisken/valen.
Först hans framhärdande i osanningen att jag skulle ha sagt att Jona
inte hamnade i magen på fisken/valen:
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
...
Istället fokuserade du dig specifikt på berättelsen om Jona i fiskens buk, och påpekade att Jona inte hamnade i magen, trots att texten säger att Jona "slukades". ...
Det inlägget skrev Smeto
26/4 22:37
Tidigare debatt
Smeto påstod (21/4 16:33):
Att det var en val som andas spelar ingen roll eftersom luften inte kommer till magen och magen ändå är full av magsyra.
Calovius frågade (21/4 16:40):
Vad då "magen"?
Smeto (21/4 16:48):
Svaldes han inte enligt Bibeln?
Eller menar du att han satt på ryggen?
Calovius (21/4 16:52):
Så enligt dig var Jona antingen i
magen eller på
ryggen,
tertium non datur?
Smeto (21/4 17:06):
Nej, men var skulle han annars vara om inte i magen om han svaldes? Det var du som påstod att han inte var i magen, och då kanske menade på ryggen, i munnen eller någon annanstans än i magen.
Calovius (21/4 17:15):
Jag? Nej.
Du har påstått att Jona var just i magen.
Du har tappat greppet.
Smeto (21/4 17:21):
Var skulle han annars ha hamnat om han svaldes?
I munnen? På ryggen?
Calovius (21/4 17:40):
Vad säger texten. Trodde att vi diskuterade texten. Men det är inte lätt för en ateist, medges.
Smeto (18:01):
Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter.
Det var du som ifrågasatte vad jag skrev när jag skrev att Jona påstods ha varit i magen, men du visste alltså inte vad det faktiskt stod eftersom du ifrågasatte vad jag skrivit.
Calovius klargjorde (21/4 18:31):
Du skrev "magen", och jag undrade över varför du skrev specifikt "magen".
Det hebreiska ordet är me´ae och senaste upplagan av Gesenius ordbok anger för Jona betydelsen "das Innere" d.v.s. "innandömet".
Men det är klart, en faraon måste få det att låta så osannolikt som han kan, och då väljer han "magen" för att kunna tala om frätande magsyror. Det ska bli så osannolikt som möjligt med Bibeln när människor ska förföras och förslavas.
...
---I själva verket och när det kommer till kritan är saken så enkel att det som för Smeto är omöjligt är möjligt för Gud. Han är starkare och smartare i sitt lillfinger än Smeto kan bli på tusen år. För honom vore det ingen match att neutralisera en vals* magsyror så länge som Jona var i dess mage. Men det är också möjligt att Jona var längre upp i valens inre, närmare munhålan eller kanske rentav någonstans i den.
...
*Jag föredrar att tänka att det var en val, men låser mig inte vid den tanken.
Calovius (22/4 9:55):
Det är inte ens problem om Jona blev svald ner i magen och var där hela tiden. Min poäng skulle kvarstå ändå: Gud var med Jona och såg till att han överlevde.
Calovius (22/4 17:33):
Påminnelse: jag kan tänka mig att Jona blev svald av dag/dagah. Den Falske kommer ingen vart ens om det var så. Det vore inget problem att lösa för Gud som skapat naturlagarna. En liten rörelse med lillfingret s.a.s. skulle räcka för Gud om han önskade att skydda Jona från allt skadligt i dag/dagahs mage.
Calovius (22/4) 18:41):
Sedan har jag, för att ställa in ditt poserande i sitt rätta sammanhang, påpekat att det inte spelar någon avgörande betydelse var Jona överlevde inne i dag/dagah.
---
Efter Smetos framhärdande i försöket att smeta "Jona var inte i magen" på Calovius
26/4 skrev Calovius också
(
28/4 11:40):
Jag vill tillägga att jag
ingalunda "påpekade att Jona inte hamnade i magen". D.v.s. ditt påstående att jag gjorde det måste annulleras. Du behöver göra en pudel här ...
Fick Calovius med allt relevant i alla relevanta inlägg? C. hoppas det iaf.
C. riktade också inläggen mot Smeto och Smeto gick i polemik mot dem, så Smeto kan inte dra valsen "men
det har jag alldriig sett dig skriva".
Så var det med det,
Smeto. Nu en pudel. Bibelns Gud, som Jona trodde på, till ära bör du, Store Farao Smeto, göra den i valfri(!) storlek av val(!).
Nolens volens, Par-o-o, Puuudeeelll!