2021-04-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Boeing är "old time". Bezos är inte en som accepterar nederlag såvitt jag vet, och Blue Origin är kanske inte ute ännu. Dom har landat 100% av sina försök - vad jag vet - och exakt hur mycket efter dom är vet jag inte. Självklart har Falcon 9 och både internetjoxet och andra kommersiella starter hjälp spacex.

Men tiden e nog inte ute än för Blue Origin - om dom tar sig i kragen. När det gäller att kriga mot starship så är ju målet lågt, ännu.

Blue Shephard ser ut att fungera väldigt bra. Turistresorna kan säkert börja i år. Men Blue Origin (Bezos) måste sätta full fart med Blue Glenn, det håller inte att åren bara går. Som det ser ut nu kapar SpaceX åt sig mer och mer. Mycket intressant att se nu om Starship SN15 kan göra en riktig landning inom en vecka. Inga fler krascher nu?
Citera
2021-04-28, 18:36
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Blue Shephard ser ut att fungera väldigt bra. Turistresorna kan säkert börja i år. Men Blue Origin (Bezos) måste sätta full fart med Blue Glenn, det håller inte att åren bara går. Som det ser ut nu kapar SpaceX åt sig mer och mer. Mycket intressant att se nu om Starship SN15 kan göra en riktig landning inom en vecka. Inga fler krascher nu?
Lite oroad över att en person får sån kontroll över inte bara USA's utan hela världens rymdprogram. Visst, det e en rolig sälle som drog lite cannabis hos Rogan - självklart planerat ner till sista bitten.

Självklart kommer SN15 landa, dom anammade ju även mitt förslag om att tända ALLA motorerna och snabbt släcka det som inte behövs (jag skrev det direkt efter, vad var det, sn8?) :P

Men hela proceduren gäller ju ändå bara jorden. Kan kanske appliceras på mars, men är helt meningslös på månen. BO verkar ha tänkt mer på detta, fast .. som du säger ligger dom väl efter med en riktig landare (.. dom med).
Citera
2021-04-28, 21:18
Medlem
Citat:
Det verkar som om SpaceX planerar att en Starship som sänds upp är full med bränsle och kopplas till den Starship som har passagerare + mindre bränsle.

Det är alltså två uppskjutningar för att göra en Marsresa. För att sedan lämna Mars behövs ju inte så mycket bränsle på grund av den lägre tyngkraften. Men för att komma upp i omloppsbana runt jorden räcker inte Starship utan bärraketen är super Heavy.

Det blir inte enkelt. Men Elon Musk lockas av det som är svårt.

Jag läste på reddit, som brukar ha rätt bra koll om det här, att det ska krävas 5 tankningar i leo för att kunna åka till mars. men jag har inte dubbelkollat nån info, så jag vet inte.
Citera
2021-04-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Lite oroad över att en person får sån kontroll över inte bara USA's utan hela världens rymdprogram. Visst, det e en rolig sälle som drog lite cannabis hos Rogan - självklart planerat ner till sista bitten.

Självklart kommer SN15 landa, dom anammade ju även mitt förslag om att tända ALLA motorerna och snabbt släcka det som inte behövs (jag skrev det direkt efter, vad var det, sn8?) :P

Men hela proceduren gäller ju ändå bara jorden. Kan kanske appliceras på mars, men är helt meningslös på månen. BO verkar ha tänkt mer på detta, fast .. som du säger ligger dom väl efter med en riktig landare (.. dom med).

Ja Blue Origin är bra på att få en farkost att stå stilla i luften före landning. Och därför lämnade Bezos företag in ett seriöst förslag med ritningar på en månlandare. Men av någon anledning valde NASA att ge SpaceX kontraktet nu. På en Starship speciellt avsedd för månlandning. Blue Origin har protesterat till någon myndigheten som jag inte har grepp om vad det är. Men det hjälper nog inte, lagt kort ligger när NASA lägger ett kontrakt. Jag har idag sökt uppgifter om Lunar Gateway men det är svårt att få fram exakt information. Någon skrev att det lagts ned men det kan jag inte alls finna, utan projektet går vidare. Men det kan inte bli klart till 2024, allt tyder på 2028. Off topic så vill Ryssland dra sig ur ISS vid 2025 och Kina bygger en egen station i bana runt jorden. NASA och ESA bör enligt min mening lägga en station som går runt månen eller går i en bana runt både Jorden och Månen. Elon Musk drömmer bara om Mars.
Citera
2021-04-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Jag läste på reddit, som brukar ha rätt bra koll om det här, att det ska krävas 5 tankningar i leo för att kunna åka till mars. men jag har inte dubbelkollat nån info, så jag vet inte.

Jag har inte kunnat finna att det krävs så många tankningar. Jag har sett ritningar på tankskeppet, en särskild typ Starship. Hur mycket man än läser finns oklara punkter men jag forskar vidare.

Starship mot Mars dockar i jordbana med tankskeppet.
Citera
2021-04-28, 21:37
Medlem
Citat:
Jag har inte kunnat finna att det krävs så många tankningar. Jag har sett ritningar på tankskeppet, en särskild typ Starship. Hur mycket man än läser finns oklara punkter men jag forskar vidare.

Starship mot Mars dockar i jordbana med tankskeppet.

Egentligen ingen ide att spekulera, vi lär märka förr eller senare vad som krävs. Men lätt är det inte i alla fall. Det kan vi ju i alla fall enas om
Citera
2021-04-30, 19:27
Medlem
Det är inte off topic att följa SpaceX eftersom dom fått en stor roll inom månprogrammet. Det verkar som om man nu ikväll gör ett försök att sända upp Starship SN15 och vi kan hoppas på en mjukare landning.

Man har tidigare gjort cryo-test samt två static fires. Jag är optimistisk inför detta spektakel.
Citera
2021-04-30, 19:40
Medlem
Citat:
Det är inte off topic att följa SpaceX eftersom dom fått en stor roll inom månprogrammet. Det verkar som om man nu ikväll gör ett försök att sända upp Starship SN15 och vi kan hoppas på en mjukare landning.

Man har tidigare gjort cryo-test samt två static fires. Jag är optimistisk inför detta spektakel.

Ska dom använda starship som landare? Eller dom bygger en mindre.....?
Citera
2021-04-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ska dom använda starship som landare? Eller dom bygger en mindre.....?

Det blir inte samma typ av Starship. Den blir inte utrustad för belly flops och det blir många modifieringar. Den kan inte återföras till jorden, som jag uppfattat det men den kan gå i skytteltrafik mellan en eventuell Lunar gateway och månytan.

Tyvärr blev uppskjutningen av prototypen Starship SN15 idag inställd.
Citera
2021-04-30, 22:44
Medlem
Citat:
Det blir inte samma typ av Starship. Den blir inte utrustad för belly flops och det blir många modifieringar. Den kan inte återföras till jorden, som jag uppfattat det men den kan gå i skytteltrafik mellan en eventuell Lunar gateway och månytan.

Tyvärr blev uppskjutningen av prototypen Starship SN15 idag inställd.

Kommer bli intressant......Har dom börjat arbeta med den? Inte långt kvar tills 2024. Bara 3 år.....Hur dom ska hinna arbeta med 2 projekt Mars och månen
Citera
2021-05-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Kommer bli intressant......Har dom börjat arbeta med den? Inte långt kvar tills 2024. Bara 3 år.....Hur dom ska hinna arbeta med 2 projekt Mars och månen

Jag är övertygad om att NASA senarelägger hela "skiten" om jag får säga så. Tippar på månlandning 2028.

Lunar Starship är för närvarande vad jag känner till bara på ritbordet, i datorn alltså, men det finns en vitmålad som någon sorts utställningsföremål.

Men löser man bara problemen som finns med nuvarande prototyper av Starship kommer det att rulla på av sig självt.
Bemannad färd runt månen kan mycket väl göras av SpaceX innan NASA gör det med Orion, men Orion kommer först att prövas utan astronauter. Vi får se vad som händer. Mycket står och väger nu, Bidenadministrationen vill nog egentligen inte satsa men samtidigt vill man inte att China tar över i rymden. Förmodligen är SpaceX det enda vettiga just nu.
Citera
2021-05-01, 10:54
Medlem
SpaceX har väl planer på att skicka en privat person runt månen, en Japan eller var han kommer ifrån..."Dear Moon" 2023 står det i spaceX app Han har nog betalat rätt mycket.. Tyvärr så är man född försent..Rymd turism kommer vara sjukt dyrt i många år till......Hade varit grymt att kunna besöka en rymdstation, uppleva 0 G

Edit menade född för tidigt..För att kunna ha råd..Kommer väl kosta många miljoner bara för att åka upp till ISS i många år till...kanske om 20-30 år till innan priserna sänks..
Senast redigerad av Neo21 2021-05-01 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in