2021-04-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Bamse är skogshuggare (han arbetar med Brummelisas pappa i skogen). Lille skutt är brevbärare. Skalman är uppfinnare. Exakt hur uppfinneriet ger pengar redovisas nog aldrig närmare, men att hans yrke är uppfinnare brukar nämnas lite då och då. Tänk på att det är en serie för barn - det brukar inte heller visas hur Bamse eller Lille skutt får ut sin lön.

I ett nummer från 80-talet åker vännerna på en resa förbi Galapagosöarna. Där bor några sköldpaddor som känner Skalman sedan tidigare. Jag tror att det då också nämns att Skalman är väldigt gammal.

Tack för infon och smart input!
Citera
2021-04-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanhetaemil
Läser Bamse för dottern och slogs av tanken att Skalman inte verkar ha någon försörjning. Överlag arbetar ju karaktärerna ganska sällan men mig veterligen har Skalman inget som bringar inkomst. Han håller dessutom på att bygga och konstruera både stora och små apparater och materialet kan ju knappast vara gratis. Hur när han sig åt? Har han en sedelpress i skalet?

Någon som vet mer?

Han utvecklade säkert ett altcoin "SkalCoin", nu lever han på trading i kryptovalutor, dock något han inte gör själv utan ett AI helt utformad ur kugghjul och trådar.
Citera
2021-04-30, 18:53
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Han utvecklade säkert ett altcoin "SkalCoin", nu lever han på trading i kryptovalutor, dock något han inte gör själv utan ett AI helt utformad ur kugghjul och trådar.
Skalman gick väl med i miljöpartiet och blev ett av av deras taltrattar. Se på Bolund.
Han drar väl in hyfsade belopp med sin partiledarlön där han kommer med fullkomligt galna förslag hela tiden där han hela tiden hotar med att rösta ner sossarna och därmed spräcka regeringen om de inte går med på hans galna vilja.
Senast redigerad av Rimbert 2021-04-30 kl. 19:07.
Citera
2021-04-30, 19:42
Medlem
Muppetys avatar
Han har allt han behöver i skalet. Mat, m.m.

Hans hus är gissningsvis avbetalat.
Citera
2021-04-30, 19:57
Medlem
Jag röstar på som någon annan skrev sjukpensionär pågrund av svår narkolepsi.
Citera
2021-04-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag röstar på som någon annan skrev sjukpensionär pågrund av svår narkolepsi.
Jag tror faktiskt inte Skalman lever idag, han har nog avslutat allt. Tänk att vara så smart och leva bland så fruktansvärt stenkorkade varelser. Därför han var så trött och ensam.
Citera
2021-04-30, 20:03
Medlem
Rollokolans avatar
Har inte direkt med skalman att göra men för flera år sedan så läste jag en rolig jämförelse med Bamse och politiska system. Bla där Bamse gick på steroider. Någon som känner igen det och kan hitta en länk?
Citera
2021-04-30, 20:35
Medlem
PaoloRobertos avatar
Skalman är väll en eko-brottsling från Galapagosöarna
Citera
2021-04-30, 20:44
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanhetaemil
Läser Bamse för dottern och slogs av tanken att Skalman inte verkar ha någon försörjning. Överlag arbetar ju karaktärerna ganska sällan men mig veterligen har Skalman inget som bringar inkomst. Han håller dessutom på att bygga och konstruera både stora och små apparater och materialet kan ju knappast vara gratis. Hur när han sig åt? Har han en sedelpress i skalet?

Någon som vet mer?

Skalman kom till bror duktig-landet Sverige från Syrien och har sedan dess, utan pardon, plockat ut rejäla summor i bidrag.
Citera
2021-04-30, 22:40
Medlem
Han suger långdradardase på en parkering nedanför höga berget för pengar.
Citera
2021-04-30, 22:58
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swampgrid
Han suger långdradardase på en parkering nedanför höga berget för pengar.

Han hade nog uppfunnit en maskin för detta, om det var pengarna som var drivkraften...
Citera
2021-04-30, 23:45
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rökhosta
Det finns mer gåtfulla saker i den där byn, exempelvis att vissa fiskar bär hatt.

Det är också en hel del förvirring kring vilka djur som kan prata med vilka:

Lurvas, Surre, Janson och Husmusen är klassade som husdjur och inte prata med Bamse o co. Samtidigt finns det ekorrar och andra smådjur i serien och dessa kan prata med Bamse.

On topic:
Skalman har rest i tiden så pengar kommer inte vara ett problem. Om han besökt framtiden så kan han betta på odds eller satsa på aktier/krypto. Hans uppfinningar är också ofta av närmast magisk typ, tex maskin som spottar ut glass utan att man behöver ladda med nåt. Där finns pengar att tjäna.

Man hör ofta teorin att Skalman skulle vara bög, men detta motbevisas vid minst ett tillfälle när han träffar en vacker fe i sagolandet, och man ser Skalman bli lite förälskad.

Bisexuell är en möjlighet. Nästan förvånande att inte man numera skrivit in en gay-partner till Skalman, med tanke på tidningens många politiska drag. Antagligen får man inte göra ingrepp i huvudkaraktärerna, upphovsmakaren är ju död men kan ha skrivit in förhållningsorder kring sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in