2021-04-30, 14:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har aldrig hävdat någonting annat. Däremot är det fakta att smittan halverades mellan 1 juni och 1 juli. Beroende på att skolorna stängde i samband med att barnen gick på sommarlov. Jämför med Norge som bara haft en bråkdel så många döda som Sverige. Där stängde man ned skolorna och har gjort så konsekvent så fort smittan blossat upp. Förstår inte varför du så benhårt håller fast vid att skolstängningar inte skulle påverka smittspridningen, när det är så uppenbart att de gör det. Skolan inkl lärare sysselsätter över 2 miljoner människor som sitter tätt intill varandra varandra varje vardag. Det är sannolikt den största sociala arena vi har och bedrivs dessutom i inomhusmiljö. Barn blir bevisligen sjuka även de, även om de sällan blir allvarligt sjuka. Det har även gått upp för lärarförbundet att det är på det viset.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/har-sprider-sig-covid-pa-lagstadiet

Om barnen inte var drivande i pandemin så är de det vart fall nu.

I alla åldersgrupper förutom hos barnen minskar smittan men hos dem ökar det. Både 0-9 år och 10-19 år ökar antal nya smittade denna vecka.

Gruppen 10-19 år är nu den största gruppen 40-49 är den näst största gruppen. Ja, det är en rimlig gissning att smittan sprids i första hand bland 10-19 åringarna och de sedan smittar sina föräldrar 40-49 åringarna.

Jag kan tänka mig att det sett ut så här hela tiden. I all fall sedan de vuxna började hålla avstånd medans vi fortfarande tränger i hopp barnen. Men innan så märkte vi inte att barnen var sjuka. Det är inte fören nu med den brittiska mutationen man märker att även de insjuknar.

Så frågan är om smittan fortsätter att minska i den vuxna delen av befolkningen men ökar bland barnen, kommer man då att även lägga vikt i att barnen håller avstånd? Eller ska vi låta den största gruppen nya smittade trängas bara för att vi en gång i början av pandemin fick för oss något?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-30 kl. 14:54.
Citera
2021-04-30, 14:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur tolkar vi folkhälsomyndighetens beslut att skjuta upp från 15 e augusti till 5 e september?

Jag tänker att itakt med att sommaren nalkas och många är redan vaccinerade och att vi snart runt 20-40 år kommer att ta vaccin rätt snart borde ju man kunna öppna upp lite för besöksnäringen och öppna gränserna.

Vad är er analys under julimånad?
Samma som idag.
Citera
2021-04-30, 14:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
1.5% vaccinerade sen igår.

Med det tempot har halva vuxna befolkningen fått första dosen om två veckor.
Ja, men det kommer inte att påverka sjukvården i positiv riktning på minst 4-5 veckor.

Blir en lång väntan på eventuell normalitet detta.
Citera
2021-04-30, 15:10
Medlem
FHMs prognos av vaccinleveranser verkar ha skruvats ner en hel del tyvärr. Senaste prognosen finns på deras egen sida och två veckor framåt verkar det minska rejält, antar att det är på grund av AZ mestadels.
Citera
2021-04-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, men det kommer inte att påverka sjukvården i positiv riktning på minst 4-5 veckor.

Blir en lång väntan på eventuell normalitet detta.
En månad är ju ingenting. Dessutom tror jag du underskattar effekten av att folk inom SÄBO och hemtjänsten inte längre kommer läggas in i någon större utsträckning. Jag tycker vi redan nu ser en sådan effekt på vården. Framförallt om man betänker att denna variant verkar sprida sig med en rasande hastighet jämfört med varianten förra våren, men även i vintras. Allt detta trots en viss immunitet i befolkningen.
Senast redigerad av karlkula12 2021-04-30 kl. 15:14.
Citera
2021-04-30, 15:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Som om Indiens dubbelmutation inte vore nog - dags att hälsa Trippelmutationen välkommen:

https://www.businessinsider.com/covid-triple-mutant-in-india-could-be-much-more-deadly-2021-4

Är det möjligen denna som får krematorier att smälta och syrgasen att ta slut?

Där kom det. Precis som jag förutspått i flera veckor nu. Ge det en månad till så har man lanserat kvadruppelmutationen också. "Fyra gånger så farlig som en vanlig mutation"

Den här teatern börjar bli en parodi på sig själv nu. Återstår att se om de alltmer löjeväckande skräckrubrikerna verkligen gör folk mer rädda eller om de faktiskt får fler att vakna upp.
Citera
2021-04-30, 15:35
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
FHMs prognos av vaccinleveranser verkar ha skruvats ner en hel del tyvärr. Senaste prognosen finns på deras egen sida och två veckor framåt verkar det minska rejält, antar att det är på grund av AZ mestadels.
Vilket i sig är konstigt. Var man inte nästan klara med 65+?
Citera
2021-04-30, 15:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Snälla kolla länkarna innan du skickar. Jag har redan skrivit att jag inte är intresserad av gissningar av FHM från första vågen.
Beräknat 0,6% i Stockholm från svd. Jag har läst denna artikeln innan. Den är rätt ny men informationen de använder är gammal och det nämner de inte. Det är samma gamla rapport från FHM de använder. Alltså en ren gissning från juni av FHM. Det framgår i artikeln. Alltså samma gamla beräkning.

Vet du vad. Jag gillade denna tråden innan klyvningen för tråden var aktuell. Ingen skulle kunna länka en sådan artikel utan att påpekades av folk i tråden. Men nu, vad diskuterar vi nu, vad folk tror och ett år gamla beräkningar.

Jag vill slå ett slag för att igen diskutera det aktuella. Gärna utryck egna åsikter och iakttagelser. Men överbevisa andra med gammal information, nej tack.

Edit din första länk är inte heller en beräkning.
Det är fem tänkbara scenarier gjorda i syfte för att förbereda vården.

Det verkar som du VILL att denna sjukdom ska vara dödligare än vad den är

Du håller med om att vi inte hittar alla smittade eller?
Att räkna CFR är INTE att räkna dödlighet, det är vi överens om?
V.17 2020 hade 5,3% av Sveriges befolkning antikroppar och i Stockholm drygt 8% mätt bland blodgivare. Man kan kanske anta att smittan var än mer utbredd i vissa "problemområden" där blodgivare är mindre vanliga utöver detta.

Antikroppar försvinner långsamt så det är i början av en pandemi man kan få ett bra mått, sen blir det såklart svårare.

Alltså borde minst en halv miljon har varit smittade V.15-16 förra året och hur många positiva test hade vi då? 5000?

Redan där hamnar vi under 1% sen att det finns asymptomatiska fall är helt säkerställt genom smittspårning där man hittar fall hela tiden och frågan är bara hur stor den delen är.

Däremot dödsfallen kan man anta att vi har väldigt bra koll på och det syns om inte annat på överdödligheten.
Citera
2021-04-30, 15:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det verkar som du VILL att denna sjukdom ska vara dödligare än vad den är

Du håller med om att vi inte hittar alla smittade eller?
Att räkna CFR är INTE att räkna dödlighet, det är vi överens om?
V.17 2020 hade 5,3% av Sveriges befolkning antikroppar och i Stockholm drygt 8% mätt bland blodgivare. Man kan kanske anta att smittan var än mer utbredd i vissa "problemområden" där blodgivare är mindre vanliga utöver detta.

Antikroppar försvinner långsamt så det är i början av en pandemi man kan få ett bra mått, sen blir det såklart svårare.

Alltså borde minst en halv miljon har varit smittade V.15-16 förra året och hur många positiva test hade vi då? 5000?

Redan där hamnar vi under 1% sen att det finns asymptomatiska fall är helt säkerställt genom smittspårning där man hittar fall hela tiden och frågan är bara hur stor den delen är.

Däremot dödsfallen kan man anta att vi har väldigt bra koll på och det syns om inte annat på överdödligheten.
Nu lägger du åsikter på mig som jag inte utryckt. Jag har inte ens diskuterat det du nu tar upp.

Jag menar bara att du inte kan använda gamla beräkningar från i början av sommaren. Eller ta upp scenarier som man tagit fram för att förbereda vården som argument för hur stor dödligheten på pandemin är.

Vill du mucka så gör det med någon annan. Varför VILL jag att denna sjukdom ska vara dödligare än vad den är? Alt jag vill är att informationen ska vara aktuell och pratar vi beräkningar ska det vara beräkningar och inte scenarion gjorda för att förbereda sjukvården.

Edit alla kan googla fram något som låter som det man vill utrycka men det bästa är ju om man samtidigt också läser det.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-30 kl. 15:52.
Citera
2021-04-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Vilket i sig är konstigt. Var man inte nästan klara med 65+?

Inte dos 2. 12 v intervall
Citera
2021-04-30, 16:15
Medlem
Sverige fortsätter avrättningen av sin befolkning!
Skönt att Europa står emot vår mördarstrategi..
Eller vänta lite nu!! Vad fan gör dom? Dom kör ju lockdown och munblöja! Då borde ju ingen dö!

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=DEU~ITA~AUT~BEL~HRV~CZ E~EST~Europe~HUN~LUX~POL~ROU~SWE~UKR~FRA

Sverige har ju enligt trådens experter den värsta situationen i världen (om man räknar alla länder med blågul flagga och har en befolkning på ca 10 miljoner och ligger i Norden)
Citera
2021-04-30, 16:17
Medlem
Stockholm fortsätter skriva ut folk!

Förmodligen för att man inte längre släpper in någon för vård. De bränns istället bakom rådhuset på bål, så att de inte kommer med i statistiken.

Totalt vårdas just nu 437 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 42 färre än i den senaste lägesrapporten 27 april.

Av dessa vårdas:

· 96 i intensivvård (+2)

· 280 på akutsjukhus (-37)

· 61 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (-7)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in