Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Snälla kolla länkarna innan du skickar. Jag har redan skrivit att jag inte är intresserad av gissningar av FHM från första vågen.
Beräknat 0,6% i Stockholm från svd. Jag har läst denna artikeln innan. Den är rätt ny men informationen de använder är gammal och det nämner de inte. Det är samma gamla rapport från FHM de använder. Alltså en ren gissning från juni av FHM. Det framgår i artikeln. Alltså samma gamla beräkning.
Vet du vad. Jag gillade denna tråden innan klyvningen för tråden var aktuell. Ingen skulle kunna länka en sådan artikel utan att påpekades av folk i tråden. Men nu, vad diskuterar vi nu, vad folk tror och ett år gamla beräkningar.
Jag vill slå ett slag för att igen diskutera det aktuella. Gärna utryck egna åsikter och iakttagelser. Men överbevisa andra med gammal information, nej tack.
Edit din första länk är inte heller en beräkning.
Det är fem tänkbara scenarier gjorda i syfte för att förbereda vården.
Det verkar som du VILL att denna sjukdom ska vara dödligare än vad den är
Du håller med om att vi inte hittar alla smittade eller?
Att räkna CFR är INTE att räkna dödlighet, det är vi överens om?
V.17 2020 hade 5,3% av Sveriges befolkning antikroppar och i Stockholm drygt 8% mätt bland blodgivare. Man kan kanske anta att smittan var än mer utbredd i vissa "problemområden" där blodgivare är mindre vanliga utöver detta.
Antikroppar försvinner långsamt så det är i början av en pandemi man kan få ett bra mått, sen blir det såklart svårare.
Alltså borde minst en halv miljon har varit smittade V.15-16 förra året och hur många positiva test hade vi då? 5000?
Redan där hamnar vi under 1% sen att det finns asymptomatiska fall är helt säkerställt genom smittspårning där man hittar fall hela tiden och frågan är bara hur stor den delen är.
Däremot dödsfallen kan man anta att vi har väldigt bra koll på och det syns om inte annat på överdödligheten.