Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Jag har inte kollat detta så det är bara spekulationer... Men kan det kanske vara så att det är fler yngre på sjukhusen nu än tidigare som ej vaccinerat sig? Eller är det kanske ungefär som innan men med skillnaden att färre svårt sjuka bara avlider?
Tillägg: Alltså inte bara fördelningen mellan gamla och yngre. För då skulle inte kurvorna fortfarande öka totalt sett, de borde minska om medelåldern på sjukhusfallen sjunker enbart för att färre äldre hamnar där...
Tänker lite så pga att kurvorna över sjukhusfallen, IVA och dödsfallen verkar avvika mer mot tidigare. På dödsfallen har det varit en mycket tydligare trend nedåt senaste två månaderna jämfört med övriga två kurvor... Sedan har det såklart inte gått spikrakt nedåt, men överlag har det gått mer åt rätt håll mot innan. Fast det gäller ju inte sjukhusfallen...
Både sjukhusfallen och IVA har ökat på ett helt annat sätt sedan slutet av februari jämfört med dödsfallen, tidigare tycker jag som sagt att kurvorna har följt varandra mer.
Så även om nu dödstalen har minskat jämfört med i början av vintern så blir uppenbarligen många fortfarande svårt sjuka. Fast jag utesluter inte att dödsfallen kan öka senare, men ser man övriga kurvor så "borde" det väl ha ökat mer tidigare...
Min gissning är att den skillnaden beror på vaccinet, men det verkar ju ej få ned övriga kurvor på samma sätt.
https://www.vg.no/spesial/corona/
Jag har gjort en annan iakttagelse också. Men den är lite för tidig att vara säker på. Kan bara vara en naturlig variation. Det handlar om över och under dödlighet. På euromomo kan man se att Europa just nu är inne i en "Substantial increase" i överdödlighet, ligger på linjen.
Åldern 15-44 år ligger där också, på linjen vid "Substantial increase" i överdödlighet. Det har man gjort i våg två också men den kommer sig nästan enbart från Englands andra våg.
Gruppen 85+ ligger på linjen för normal dödlighet. Så den gruppen påverkas inte av denna vågen.
Ungern ligger för första gången över linjen för "Substantial increase" i åldern 15-44 år och är till stor del det land som påverkar hela Europas överdödlighet för den gruppen. Vet du vilket virus de har där?
I Sverige ligger vi rätt under linjen för normal dödlighet. Gruppen 15-44 år ligger precis på den övre gränsen för spannet av normal dödlighet. Alltså en bit högre en vad alla åldrar ligger på i Sverige.
85+ ligger lågt. Rätt under spannet av normal dödlighet alltså en uttalad underdödlighet.
Faktiskt är gruppen 15-44år den gruppen som har högst dödlighet just nu i Sverige på andra plats kommer gruppen 45-64år.
Ta en titt på överdödligheten i England också om det kan roa dig. Där ser vi att våg 1 hade större överdödlighet en våg två för alla åldrar. Men för åldern 15-44 så är överdödligheten ganska mycket större för våg 2 en för våg 1.
Allt detta är egentligen lite för tidigt att snacka om. Det kan vara naturliga variationer, speciellt siffrorna i Sverige. Men ändå, det kan också finnas något i detta.
Märk väl att jag inte menar att viruset kommer att döda alla 30 och 40 åringarna. Jag bara gillar att kolla på statistiken och är nyfiken.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps