2021-04-29, 23:42
Avslutad
Jag har inte kollat detta så det är bara spekulationer... Men kan det kanske vara så att det är fler yngre på sjukhusen nu än tidigare som ej vaccinerat sig? Eller är det kanske ungefär som innan men med skillnaden att färre svårt sjuka bara avlider?

Tillägg: Alltså inte bara fördelningen mellan gamla och yngre. För då skulle inte kurvorna fortfarande öka totalt sett, de borde minska om medelåldern på sjukhusfallen sjunker enbart för att färre äldre hamnar där...

Tänker lite så pga att kurvorna över sjukhusfallen, IVA och dödsfallen verkar avvika mer mot tidigare. På dödsfallen har det varit en mycket tydligare trend nedåt senaste två månaderna jämfört med övriga två kurvor... Sedan har det såklart inte gått spikrakt nedåt, men överlag har det gått mer åt rätt håll mot innan. Fast det gäller ju inte sjukhusfallen...

Både sjukhusfallen och IVA har ökat på ett helt annat sätt sedan slutet av februari jämfört med dödsfallen, tidigare tycker jag som sagt att kurvorna har följt varandra mer.

Så även om nu dödstalen har minskat jämfört med i början av vintern så blir uppenbarligen många fortfarande svårt sjuka. Fast jag utesluter inte att dödsfallen kan öka senare, men ser man övriga kurvor så "borde" det väl ha ökat mer tidigare...

Min gissning är att den skillnaden beror på vaccinet, men det verkar ju ej få ned övriga kurvor på samma sätt.

https://www.vg.no/spesial/corona/
Senast redigerad av sjelvefan 2021-04-29 kl. 23:49.
Citera
2021-04-29, 23:44
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Region Östergötland uppmanar till personlig lockdown

I ett pressmeddelande under torsdagen meddelar Region Östergötland att man nu tar efter Region Uppsala och uppmanar invånarna till en ”personlig lockdown”.

I ett pressmeddelande skriver Region Östergötland om att smittspridningen i Östergötland fortsatt är mycket stor och läget är allvarligt inom sjukvården. I ett försöka att begränsa smittspridningen följer nu regionen Region Uppsalas exempel och uppmanar invånarna i länet till en personlig lockdown.

/.../

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/region-ostergotland-uppmanar-till-personlig-lockdown
Vad tror vi? Är det så illa?

Rimligtvis är det Linköping (studenter) som sticker iväg.
Citera
2021-04-30, 00:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Nu är väl alla riskgrupper vaccinerade? ÖPPNA UPP KROGEN FÖR FAN!! Vad väntar de på? När kommer folk HELT sluta bry sig om alla larviga restriktioner?

Där jag bor har nästan alla slutar använda munskydd i kollektivtrafiken tex. Jag var på krogen i fredags och märkte att ingen verkade bry sig om att hålla avstånd. En äldre herre satte sig till och med vid vårt bord och började snacka med oss.

Jag tror att längtan efter närhet börjar väga tyngre än rädslan för viruset.
Citera
2021-04-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Vad tror vi? Är det så illa?

Rimligtvis är det Linköping (studenter) som sticker iväg.

Östergötlands statistik sticker inte ut. Man har nästan 20% fler invånare än Uppsala men färre sjukhuspatienter(trots att Uppsala sjunkit en del den här veckan ligger man fortfarande högre). Betydligt värre i såfall för den mindre regionen Örebro som har lika många IVA-patienter som Östergötland.
Citera
2021-04-30, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Stäng luftrummet för flygtrafik. I samband med terrorattentaten i New York så stängde Förenta Staterna sitt luftrum, och det gick snabbt. Någonting liknande borde Europa göra när en ny smittsam sjukdom uppstår.

Grekland och Bulgarien får stänga sin gräns mot Turkiet. Det är den enda landgräns Europa behöver bekymra sig om. Resten sköter Ryssland.

Nej. Med tanke på vad epidemin har ställt till med, så är förräderi en passande rubricering. Epidemin har inte bara orsakat en stor mängd sjuk- och dödsfall. Epidemin har därutöver haft enorm påverkan på samhället, och på medborgarnas dagliga liv. Epidemin har kostat enorma pengar, i både offentliga och privata plånböcker.

Nej. Jag är inte helt bekväm med dödsstraff.

Framför allt behöver respektive smittskyddsmyndighet granskas. Men naturligtvis har politikerna ansvar för vilka resurser, direktiv och befogenheter smittskyddsmyndigheterna har.

Ja. Men det är ändå inte för sent. Det är nu chansen finns att utestänga ytterligare varianter. När som som helst kan det uppstå en ny variant någonstans i Världen. Just nu håller viruset på att mutera sig förbi det skydd som vaccinerna ger. Samtidigt pågår vaccineringen för fullt i Europa. För att inte sabotera vaccineringen, så är det mycket angeläget att stänga ute nya varianter av viruset. Ifall vi får in en variant som helt tar sig förbi vaccinernas skydd, så har vi raserat den pågående vaccineringen. När en sådan variant har kommit in, så är det för sent. Men inte ännu.

Ja.

Nej, inte riktigt så.
Här hittar vi på nya definitioner. Flygtrafik = förräderi.
Citera
2021-04-30, 00:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag har inte kollat detta så det är bara spekulationer... Men kan det kanske vara så att det är fler yngre på sjukhusen nu än tidigare som ej vaccinerat sig? Eller är det kanske ungefär som innan men med skillnaden att färre svårt sjuka bara avlider?

Tillägg: Alltså inte bara fördelningen mellan gamla och yngre. För då skulle inte kurvorna fortfarande öka totalt sett, de borde minska om medelåldern på sjukhusfallen sjunker enbart för att färre äldre hamnar där...

Tänker lite så pga att kurvorna över sjukhusfallen, IVA och dödsfallen verkar avvika mer mot tidigare. På dödsfallen har det varit en mycket tydligare trend nedåt senaste två månaderna jämfört med övriga två kurvor... Sedan har det såklart inte gått spikrakt nedåt, men överlag har det gått mer åt rätt håll mot innan. Fast det gäller ju inte sjukhusfallen...

Både sjukhusfallen och IVA har ökat på ett helt annat sätt sedan slutet av februari jämfört med dödsfallen, tidigare tycker jag som sagt att kurvorna har följt varandra mer.

Så även om nu dödstalen har minskat jämfört med i början av vintern så blir uppenbarligen många fortfarande svårt sjuka. Fast jag utesluter inte att dödsfallen kan öka senare, men ser man övriga kurvor så "borde" det väl ha ökat mer tidigare...

Min gissning är att den skillnaden beror på vaccinet, men det verkar ju ej få ned övriga kurvor på samma sätt.

https://www.vg.no/spesial/corona/
Jag har gjort en annan iakttagelse också. Men den är lite för tidig att vara säker på. Kan bara vara en naturlig variation. Det handlar om över och under dödlighet. På euromomo kan man se att Europa just nu är inne i en "Substantial increase" i överdödlighet, ligger på linjen.

Åldern 15-44 år ligger där också, på linjen vid "Substantial increase" i överdödlighet. Det har man gjort i våg två också men den kommer sig nästan enbart från Englands andra våg.

Gruppen 85+ ligger på linjen för normal dödlighet. Så den gruppen påverkas inte av denna vågen.

Ungern ligger för första gången över linjen för "Substantial increase" i åldern 15-44 år och är till stor del det land som påverkar hela Europas överdödlighet för den gruppen. Vet du vilket virus de har där?

I Sverige ligger vi rätt under linjen för normal dödlighet. Gruppen 15-44 år ligger precis på den övre gränsen för spannet av normal dödlighet. Alltså en bit högre en vad alla åldrar ligger på i Sverige.
85+ ligger lågt. Rätt under spannet av normal dödlighet alltså en uttalad underdödlighet.
Faktiskt är gruppen 15-44år den gruppen som har högst dödlighet just nu i Sverige på andra plats kommer gruppen 45-64år.

Ta en titt på överdödligheten i England också om det kan roa dig. Där ser vi att våg 1 hade större överdödlighet en våg två för alla åldrar. Men för åldern 15-44 så är överdödligheten ganska mycket större för våg 2 en för våg 1.

Allt detta är egentligen lite för tidigt att snacka om. Det kan vara naturliga variationer, speciellt siffrorna i Sverige. Men ändå, det kan också finnas något i detta.

Märk väl att jag inte menar att viruset kommer att döda alla 30 och 40 åringarna. Jag bara gillar att kolla på statistiken och är nyfiken.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2021-04-30, 00:28
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är ett u-land. Vad tror du?

Antar de var lika dåliga då som nu.
Citera
2021-04-30, 00:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vem fan var den senila snubben som tjatade på utan att komma till frågan på PKn idag?

Jaa, inte direkt någon byfåne.

Det var Anders Vahlne

Professor emeritus i Klinisk Virologi och tidigare chefsöverläkare vid respektive Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset i Huddinge. Forskat på HIV och herpes simplex virus.
Citera
2021-04-30, 01:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Spännande att du nämner inlagda på sjukhus, IVA och döda eftersom de data bevisar med all tydlighet att smittan peakade i månadsskiftet mars/april, som senast en bit in i april.

Men när det är din sanning räcker dina ord som bevis. Det har vi länge förstått.

Jag har aldrig hävdat någonting annat. Däremot är det fakta att smittan halverades mellan 1 juni och 1 juli. Beroende på att skolorna stängde i samband med att barnen gick på sommarlov. Jämför med Norge som bara haft en bråkdel så många döda som Sverige. Där stängde man ned skolorna och har gjort så konsekvent så fort smittan blossat upp. Förstår inte varför du så benhårt håller fast vid att skolstängningar inte skulle påverka smittspridningen, när det är så uppenbart att de gör det. Skolan inkl lärare sysselsätter över 2 miljoner människor som sitter tätt intill varandra varandra varje vardag. Det är sannolikt den största sociala arena vi har och bedrivs dessutom i inomhusmiljö. Barn blir bevisligen sjuka även de, även om de sällan blir allvarligt sjuka. Det har även gått upp för lärarförbundet att det är på det viset.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/har-sprider-sig-covid-pa-lagstadiet
Citera
2021-04-30, 06:58
Medlem
madchances avatar
Kvinna i Indien:
"I am telling you even hospitals do not have oxygen."
"It's not Covid that is killing people - It is the unavailibility of the treatment which is killing people"

https://youtu.be/0LZ4Lzu7JIM

Ett eko av Sverige förra året.
"Vi vet att vätska och syrgas är två hörnpelare vid behandling av covid-19 och det har man inte gett de äldre"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skarp-kritik-efter-ivo-granskning-av-aldreboenden
Citera
2021-04-30, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, inte direkt någon byfåne.

Det var Anders Vahlne

Professor emeritus i Klinisk Virologi och tidigare chefsöverläkare vid respektive Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset i Huddinge. Forskat på HIV och herpes simplex virus.

Märkligt att han beter sig som en riktig byfåne då..
Trodde idioten att det var ett debattprogram han deltog i?
Citera
2021-04-30, 07:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Herregud vad skönt lyssna på de republikanska guvenörerna hos Laura Ingraham på FOX.
Inga jävla munblöjor och Floridas guvenör Ron Desantis säger att inga "Covidpass" kommer finnas i hans stat. Riktig balsam för själen efter alla satans dumheter man har fått höra och uppleva senaste året.

Redan nu är det väldigt många som flyttar till Florida och Texas i USA, skulle inte förvåna mig om folk från hela världen snart försöker flytta dit.
Politikerna här i Europa borde hängas för vad de har gjort mot folket...

Dom borde inrikta sig på pass mot Mexiko i stället för att skryta med att inte ha några vaccinationsbevis i sin egen hemstat. Nu släpper de in hur mycket ohyra som helst över gränsen borde vara en mycket viktigare uppgift att sätta stopp för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in