2021-04-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta förvånar mig stort.
De yngre-äldre som nu "vägrar", är samma personer som varit riktigt duktiga vad gäller att följa gällande rekommendationer.

Men nu när det visat sig att det finns en mycket liten risk för allvarlig biverkning så säger man blankt nej till vaccin om man inte får "det andra".
Jag får inte ihop detta, sjukdomen är en mycket större riskfaktor jämfört med vaccinet.

Det är hårt, men om de yngre-äldre inte vill ha AZ, så får de avvakta och hoppas på att andra vaccin kommer att finnas. Tills dess så får de hålla sig isolerade hemma.

Samhället måste kunna öppna upp när vaccinationerna når fram till fas 4.
Allt annat är ohederligt mot befolkningen.

Handlar det ens om biverkningarna? Media vill ju inte nämna det uppenbara skälet till att folk vägrar Astra. Vem vill ha 65% skydd när de kan få 95% skydd med Pfizer eller Moderna?!

För min del är det obegripligt korkat att ge de bästa vaccinen enbart till de med lägst risk att bli svårt sjuka (yngre). Men inte särskilt förvånande givet det snitt-IQ vi anar på FHM.
Citera
2021-04-30, 12:36
Medlem
Som om Indiens dubbelmutation inte vore nog - dags att hälsa Trippelmutationen välkommen:

https://www.businessinsider.com/covid-triple-mutant-in-india-could-be-much-more-deadly-2021-4

Är det möjligen denna som får krematorier att smälta och syrgasen att ta slut?
Citera
2021-04-30, 12:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hahah, lite kul att du skriver så här. FHM under denna perioden trodde att vi var på väg till flockimmunitet och gissade helat tiden på att vart fall dubbelt så många hade varit smittade en vad som sedan visade sig i antikropp test. Så jag tror inte alls att en beräkning från de just då väger så tungt.

Det måste ju finnas beräkningar som är mer i tiden. Lika så har vi nu haft tre vågar. Men vist en ren gissning som enbart speglar första vågen väger kanske tungt för dig. Då I början av pandemin såg i vart fall jag många gissningar, en del helt på tok.

Litet tips, svälj din stolthet och glöm denna beräkningen.

Jag letade fram några länkar när jag diskuterade med en annan skribent.
Det är lite olika undersökningar och resultat men alla pekar på en bit under 1%.

Death per 1 000 000.
0–17 years old: 20
18–49 years old: 500
50–64 years old: 6,000
65+ years old: 90,000

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Beräknat 0,6% i Stockhom

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784

0,15% i världen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13554

Beräknat 0,36% på superspridarevent i Tyskland.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-19509-y

Jag har inte tid att leta nu men det finns studier.
Citera
2021-04-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Handlar det ens om biverkningarna? Media vill ju inte nämna det uppenbara skälet till att folk vägrar Astra. Vem vill ha 65% skydd när de kan få 95% skydd med Pfizer eller Moderna?!

För min del är det obegripligt korkat att ge de bästa vaccinen enbart till de med lägst risk att bli svårt sjuka (yngre). Men inte särskilt förvånande givet det snitt-IQ vi anar på FHM.

Fullt rimligt resonemang, men ett vaccin som ger 65% skydd mot ett virus som har en letalitet på dryga 2% utifrån rapporterade siffror är väl inte allt för illa?
Citera
2021-04-30, 12:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Som om Indiens dubbelmutation inte vore nog - dags att hälsa Trippelmutationen välkommen:

https://www.businessinsider.com/covid-triple-mutant-in-india-could-be-much-more-deadly-2021-4

Är det möjligen denna som får krematorier att smälta och syrgasen att ta slut?

I Indien har man 0.5 sjukvårdsplatser för varje 1000 människor.... Så utrustningen är nog också begränsad. Förmodligen betydligt värre än Sverige... Där ligger nog problemet.
Citera
2021-04-30, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Folk har redan börjat tröttna...

Det blir inte bättre utav att våra ''stackars'' äldre vägrar att vaccinera sig om man inte kan bli garanterad en viss leverantör. Vill man inte vaccinera sig så får man gott stanna inne medan vi andra kan börja återgå till en hyfsad normal vardag med sociala aktiviteter.

Det är så jävla mycket snack och lite verkstad. Vaccinera snabbt som fan och öppna upp!! Hur jävla svårt ska det vara?! Snart har vi tio miljoner deprimerande människor i det här landet. I längden är detta ohållbart.
Citera
2021-04-30, 12:48
Avslutad
Citat:

Det är väl ändå inte så svårt att förstå. Det är viktigare att vaccinera de som riskerar att bli svårt sjuka med det vaccin som finns tillgängligt än att ge det vaccinet till de som inte riskerar att bli så svårt sjuka.
Citera
2021-04-30, 12:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag letade fram några länkar när jag diskuterade med en annan skribent.
Det är lite olika undersökningar och resultat men alla pekar på en bit under 1%.

Death per 1 000 000.
0–17 years old: 20
18–49 years old: 500
50–64 years old: 6,000
65+ years old: 90,000

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/planning-scenarios.html

Beräknat 0,6% i Stockhom

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784

0,15% i världen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eci.13554

Beräknat 0,36% på superspridarevent i Tyskland.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-19509-y

Jag har inte tid att leta nu men det finns studier.
Snälla kolla länkarna innan du skickar. Jag har redan skrivit att jag inte är intresserad av gissningar av FHM från första vågen.
Beräknat 0,6% i Stockholm från svd. Jag har läst denna artikeln innan. Den är rätt ny men informationen de använder är gammal och det nämner de inte. Det är samma gamla rapport från FHM de använder. Alltså en ren gissning från juni av FHM. Det framgår i artikeln.
Citat:
Folkhälsomyndigheten har i en studie uppskattat dödligheten i covid-19 i Stockholms län till 0,6 procent.
Alltså samma gamla beräkning.

Vet du vad. Jag gillade denna tråden innan klyvningen för tråden var aktuell. Ingen skulle kunna länka en sådan artikel utan att påpekades av folk i tråden. Men nu, vad diskuterar vi nu, vad folk tror och ett år gamla beräkningar.

Jag vill slå ett slag för att igen diskutera det aktuella. Gärna utryck egna åsikter och iakttagelser. Men överbevisa andra med gammal information, nej tack.

Edit din första länk är inte heller en beräkning.
Citat:
able 1. Parameter Values that vary among the five COVID-19 Pandemic Planning Scenarios. The scenarios are intended to advance public health preparedness and planning. They are not predictions or estimates of the expected impact of COVID-19.
Det är fem tänkbara scenarier gjorda i syfte för att förbereda vården.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-30 kl. 13:08.
Citera
2021-04-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Fullt rimligt resonemang, men ett vaccin som ger 65% skydd mot ett virus som har en letalitet på dryga 2% utifrån rapporterade siffror är väl inte allt för illa?

Skyddet på 65% gäller att ö.h.t. få symptom, när det gäller allvarlig sjukdom och död så är det väsentligt mycket högre. De allra flesta som bli sjuka trots vaccin från AZ får milda symptom.

Citat:

Det här med IQ verkar vara svårt att hålla koll på ibland. Med tanke på de potentiella allvarliga biverkningarna som rapporterats så satsar man på att använda AZ på de grupper där man får ut mest nytta ställt mot risken. Det blir då de äldre där riskerna vi sjukdom är så påtagligt mycket högre än för yngre. Samtidigt som skyddet då fortfarande är alldeles utmärkt om man räknar på sjukdom som ger allvarliga symtom/död.
Citera
2021-04-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är så jävla mycket snack och lite verkstad. Vaccinera snabbt som fan och öppna upp!! Hur jävla svårt ska det vara?! Snart har vi tio miljoner deprimerande människor i det här landet. I längden är detta ohållbart.
Öppna upp när en ny pandemi är i görningen?

Sverige kommer aldrig bli ett normalt samhälle igen tragiskt men sant.
Citera
2021-04-30, 13:44
Medlem
Orkar verkligen inte mer dåliga nyheter och jag orkar heller inte mer dålig kommunikation från våra förtroendevalda. Helvete alltså, when will it end? IVA går upp i Stockholm igen också
Citera
2021-04-30, 13:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
I Indien har man 0.5 sjukvårdsplatser för varje 1000 människor.... Så utrustningen är nog också begränsad. Förmodligen betydligt värre än Sverige... Där ligger nog problemet.
Det är klart att antalet vårdplatser påverkar möjligheten att få vård när väldigt många behöver vård.
Sedan är det ju inte vilka vårdplatser som helst som duger.

Frågan är också hur det ser ut i städerna jämfört med landsbygden. Jag misstänker att landsbygden i Indien (där ca. 1/3 av befolkningen bor) i stort sett saknar vårdplatser.

Som jämförelse har Sverige 2 vårdplatser per 1000 invånare, men samtidigt låter vi patienterna komma hem tidigare. Sveriges vård står sig bra i en EU-jämförelse så metoden att slippa ligga på sjukhus verkar fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in