Ytterligare en ganska märklig dag som börjar där gårdagens avslutas. Under hela natten har de amerikanska börserna trycks ned och haft björnrally. En typ av mönster vi kunnat se tidigare; USA får tjurrally efter 20:00 och vi i EU får kliva in efter ett björnrally på natten där allt sålts av eller tryckts ned. Något frustrerande, men det är som det är.
Dagen fortsätter sedan med mer härjande. Tyska DAX, som jag ofta handlar med pga låga spreads och korrelationen med EU/väst mm, har det mycket svårt att ta sig uppåt även om korrelationen mot SPX (amerikanska S&P500) släpper något under vissa timmar. Detta är fortsatt ett index att hålla ögonen på då det varit mer björnhärjat än SPX, NDX (Nasdaq 100).
Mest björnhärjat under veckan är dock svenska OMX. Där har man rakt av gått in och bannlyst gröna candles på 5 minuter under vissa timmar. Det är alltid festligt att i realtid se "småtjurarna" (retail, dvs vanligt folk) kliva in och försöka skapa gröna candles på 1 min samtidigt som banken (investmentbanker osv, tänk folk med miljardordrar och/eller system för att 'spoofa' sönder marknader när det passar) vid varje sådant försök leverar blodiga röda candles.
OMXS30, 5 min med tre typiska exempel:
https://i.imgur.com/V0Bkes2.png
För OMXS30 och annat gäller dock gammal vanlig trendföljning, dvs man kanske inte tar entries när EMA10 och 21 pekar spikrakt nedåt. Sett till grafen ovan kan man se varför något sådant kan vara klokt. Med det sagt skapar givetvis dessa små 'flash-krascher' också möjligheter för de som också förstår värdet i att också kliva av (dvs ha en TP-target där man tar vinst; inte tro att det fortsätter upp i rymden 10 år framåt...).
Portföljen slutar dagen positivt trots härjandet, mycket tack vare positionen i DAX som togs under gårdagen och där en hyffsad analys gav utdelning. Mest nöjd med positionerna i SPX (S&P500) senast där varje exit nådde löjeväckande hög precision. Inga stora vinster, men fin exekvering.
-
30 april - dagens avslut/köp,
TURBO L DAX
Köp: 29 april, 16:1x-17:0x (2x positioner)
Sälj: 09:0x
Vinst: +52.48%
29 april: DAX drar mot 'extreme low' på dagliga, RSI slår rakt ned i backen. Detta samtidigt som alla index i hela världen, t om kinesiska Hang Seng, står på grönt. Brutalt uppenbart att det rör sig om att dundra igenom och rensa SL's (stopplossar) nedåt.
Behåller över natten.
30 april: SPX har dundrat på upp och tagit ATH dagen innan. Positionen öppnar på ca +40%, sätter TP-target på 50%. Pris slår i RSI på 1 min och pris har gappat upp rejält. Risk finn för att RSI går högt på 5 min och pris sedan viker ned varpå merparten av vinsten går upp i rök. TP-target om +50% nås, tar vinst.
-
MINI L DAX
Köp: 09:1x (1x position)
Sälj: 12:0x
Vinst: -4.32%
Går fint upp, stöter på motstånd och sedan är det bot-rally nedåt som gäller; alla gröna på 1 min ska då raderas ut. Pris börjar hoppa upp på 1 min och alla bottar trycker ned till alla 'micro gaps' är fyllda. Inväntar vändning av trend.
-
MINI L OMX
Köp: 10:0x (1x position)
Sälj: 14::4x
Vinst: -8.27%
OMX går ned och fyller gap och har varit allmänt björnhärjad, testar entry.
Går ej. Utrotningsrally idag igen.
-
MINI L Socker
Köp: 11:2x (1x position)
Sälj: -
Vinst: Okänd (senast +2.21%, ej realiserad)
Björnhärjat mitt i en stark positiv trend och ändring av trend sett på 4h och 1 dag samtidigt som DXY (dollarindex) börjar ha hög RSI och är uppe på motstånd (...osv). Börjar söka ändring av trend och kliver in.
Når TP-target då socker går upp runt +2% från köp (multiplicerat med ca 5x hävstång...) men kan ej ta vinst. Avanza (Morgan Stanley) stänger tydligen viss råvaruhandeln (ej guld och silver) samma tid som OMX vid halvdagar udda nog. OMX har lite med saker med internationell handel med saker som socker att göra. Jag får vänta till på måndag; dvs slumpen får i princip avgöra om det blir vinst eller förlust. Inte riktigt vad man önskar.
-
MINI L Platina
Köp: Igår
Sälj: 13:3x
Vinst: +2.03%
Höjer SL, SL nås.
-
MINI L DAX
Köp: -
Sälj: -
Vinst: +0.23%
Höjer SL när pris går upp, SL nås.
-
MINI L DAX
Köp: 13:3x (1x position)
Sälj: 14:0x
Vinst: +7.52%
-
MINI L DAX
Köp: 14:1x (1x position)
Sälj: 14:2x
Vinst: +0.21%
Höjer SL ovan 'break even', tanken är att följa med upp men SL nås och exit sker.
-
MINI L DAX
Köp: 14:4x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +5.47%
SPX (S&P500) rör sig alldeles för trögt och börjar droppa. Lågt engagemeang; ingen vill köpa och ingen vill sälja. DAX nära motstånd och motstånd är något man älskar att sälja på i DAX när inte marknaden är väldigt tydligt 'bullish'. Tar vinst. Någon halvtimme senare har DAX gått från +0.50% till +0.10%. Analysen var inte helt åt skogen.
-
TURBO L SP500
Köp: 15:3x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +2.33%
Upp går det, men det är snarare att priset bara flyter på upp. Noll starka köpare och noll starka säljare. Oklar riktning, säljer av. Ett tag efter sälj börjar det dundras på ordentligt nedåt, okänt varför.
-
TURBO L SP500
Köp: 17:4x (1x position)
Sälj: 19:3x
Vinst: +2.30%
Nytt ras, nya möjligheter. Står på Systembolaget och väntar på signal, noterar att EMA10 och 21 börjar dra sig upp, grön 'wide range bar' (stor grön) på 1 min som tar ned nästan tre röda och på 5 min är det nu ett kryss för MACD; samma kryss var fin entry vid förra raset i SPX (S&P500). Testar entry.
Tar sig aldrig riktigt. På tok för trögt uppåt och DXY (dollarindex) tynger ned då detta går starkt upp; sällan bra för index. Drar mig ur när priset 'hoppar' upp och skapar en 'micro gap' nedåt som bottarna kommer vilja fylla. Ingen storvinst, men vinst är vinst. 10 minuter efter sälj börjar det rasa i SPX igen.
Något missnöjd med att det inte blev rally i S&P500, hade här en vass position och vid ett nytt köprally som under gårdagen så ...
Lagen om allts djävlighet.