2021-04-30, 12:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Teqnion kom med en rapport som inte var speciellt bra. Aktien ner 7%. Jag sålde mina tusen aktier för åttio spänn. Har ändå gjort en vinst på 100%. Kommer hålla koll på bolaget och kan förhoppningsvis köpa tillbaks på lägre nivå.

Det här är tvärtom hur jag gjorde med AQ som också gick ned på rapport, men då tyckte jag marknaden hade fel och passade på att köpa. Ska bli spännande att se vart Teqnion tar vägen nu.

Har rätt hög likviditet, 30% och svårt att hitta bra köp. Många säger att en korrigering är nära och jag kanske ska lugna mig och köpa mer efter sommaren. Annars är jag sugen på Angler som ser bra ut, men eftersom jag redan har Evo och Kindred känns det inte som en sektor jag inte ska öka i.

Nej, det blir till att gneta på med DCF värderingar och hoppas på att hitta något intressant.

Jag har 20 procent likvid nu. Känns spontant som att uppsidan är begränsad i nuläget. Dessutom står vi sannolikt inför ytterligare en rotation mot nästa kortsiktiga trend. Nog bättre att avvakta och köpa i nästa dipp...
Citera
2021-04-30, 13:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag har 20 procent likvid nu. Känns spontant som att uppsidan är begränsad i nuläget. Dessutom står vi sannolikt inför ytterligare en rotation mot nästa kortsiktiga trend. Nog bättre att avvakta och köpa i nästa dipp...

Själv är man 40% likvid, egentligen är det säkert köpläge nu i industri eftersom min hjärna skriker "köp inte nu, det kommer rasa mer, du fyllde på för tidigt, gör inte samma misstag igen". Tänkte fylla på Sandvik och SSAB men hjärnan vinner idag. Trevlig Valborg folket, back 1,5k.
Citera
2021-04-30, 13:40
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Själv är man 40% likvid, egentligen är det säkert köpläge nu i industri eftersom min hjärna skriker "köp inte nu, det kommer rasa mer, du fyllde på för tidigt, gör inte samma misstag igen". Tänkte fylla på Sandvik och SSAB men hjärnan vinner idag. Trevlig Valborg folket, back 1,5k.

Ja man ska inte försöka tajma marknaden sägs det ju... Men magen bryr sig inte om det. Det kan ju bara inte gå upp nämnvärt härifrån på kort sikt tycker den.

Trevlig Valborg!!!!
Citera
2021-04-30, 14:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Om man ska tro UBS så är medelinvesteraren 25 % likvid. Så tydligen är flashbacks investerarkollektiv lite försiktigare än medlet. I alla fall innan flashbackanvändaren Trudeau pajar festen genom att påpeka att han är -20% likvid. Därmed förstörs medeltalet.

Dagen verkar sluta på svagt plus om man räknar bort utdelningsnedgångar. I övrigt ser april ut att bli första månaden på året där jag faktiskt klår mina jämförelseindex.
Citera
2021-04-30, 14:30
Medlem
hroobarbs avatar
CGIT AB fortsätter trenda uppåt. (+1%), även Nokia Oyj fortsatt stark (+3%), Cell Impact B neråt (-4,5%), öresfonden ner (-1,5%)

Jag är 30% likvid just nu
Citera
2021-04-30, 18:29
Medlem
Timpsiiis avatar
Fint avslut på månaden när FX är lite tystare:

$QNTA +93%
$BTX +75%
$PCTL +31%
Citera
2021-04-30, 20:43
Medlem
Vi tackar återigen BTX för en härlig dag på börsen, +50% är en bra dagslön
Citera
2021-05-01, 14:20
Medlem
sinewaves avatar
Ytterligare en ganska märklig dag som börjar där gårdagens avslutas. Under hela natten har de amerikanska börserna trycks ned och haft björnrally. En typ av mönster vi kunnat se tidigare; USA får tjurrally efter 20:00 och vi i EU får kliva in efter ett björnrally på natten där allt sålts av eller tryckts ned. Något frustrerande, men det är som det är.

Dagen fortsätter sedan med mer härjande. Tyska DAX, som jag ofta handlar med pga låga spreads och korrelationen med EU/väst mm, har det mycket svårt att ta sig uppåt även om korrelationen mot SPX (amerikanska S&P500) släpper något under vissa timmar. Detta är fortsatt ett index att hålla ögonen på då det varit mer björnhärjat än SPX, NDX (Nasdaq 100).

Mest björnhärjat under veckan är dock svenska OMX. Där har man rakt av gått in och bannlyst gröna candles på 5 minuter under vissa timmar. Det är alltid festligt att i realtid se "småtjurarna" (retail, dvs vanligt folk) kliva in och försöka skapa gröna candles på 1 min samtidigt som banken (investmentbanker osv, tänk folk med miljardordrar och/eller system för att 'spoofa' sönder marknader när det passar) vid varje sådant försök leverar blodiga röda candles.

OMXS30, 5 min med tre typiska exempel:
https://i.imgur.com/V0Bkes2.png

För OMXS30 och annat gäller dock gammal vanlig trendföljning, dvs man kanske inte tar entries när EMA10 och 21 pekar spikrakt nedåt. Sett till grafen ovan kan man se varför något sådant kan vara klokt. Med det sagt skapar givetvis dessa små 'flash-krascher' också möjligheter för de som också förstår värdet i att också kliva av (dvs ha en TP-target där man tar vinst; inte tro att det fortsätter upp i rymden 10 år framåt...).

Portföljen slutar dagen positivt trots härjandet, mycket tack vare positionen i DAX som togs under gårdagen och där en hyffsad analys gav utdelning. Mest nöjd med positionerna i SPX (S&P500) senast där varje exit nådde löjeväckande hög precision. Inga stora vinster, men fin exekvering.

-

30 april - dagens avslut/köp,

TURBO L DAX
Köp: 29 april, 16:1x-17:0x (2x positioner)
Sälj: 09:0x
Vinst: +52.48%

29 april: DAX drar mot 'extreme low' på dagliga, RSI slår rakt ned i backen. Detta samtidigt som alla index i hela världen, t om kinesiska Hang Seng, står på grönt. Brutalt uppenbart att det rör sig om att dundra igenom och rensa SL's (stopplossar) nedåt.

Behåller över natten.

30 april: SPX har dundrat på upp och tagit ATH dagen innan. Positionen öppnar på ca +40%, sätter TP-target på 50%. Pris slår i RSI på 1 min och pris har gappat upp rejält. Risk finn för att RSI går högt på 5 min och pris sedan viker ned varpå merparten av vinsten går upp i rök. TP-target om +50% nås, tar vinst.

-

MINI L DAX
Köp: 09:1x (1x position)
Sälj: 12:0x
Vinst: -4.32%

Går fint upp, stöter på motstånd och sedan är det bot-rally nedåt som gäller; alla gröna på 1 min ska då raderas ut. Pris börjar hoppa upp på 1 min och alla bottar trycker ned till alla 'micro gaps' är fyllda. Inväntar vändning av trend.

-

MINI L OMX
Köp: 10:0x (1x position)
Sälj: 14::4x
Vinst: -8.27%

OMX går ned och fyller gap och har varit allmänt björnhärjad, testar entry.
Går ej. Utrotningsrally idag igen.

-

MINI L Socker
Köp: 11:2x (1x position)
Sälj: -
Vinst: Okänd (senast +2.21%, ej realiserad)

Björnhärjat mitt i en stark positiv trend och ändring av trend sett på 4h och 1 dag samtidigt som DXY (dollarindex) börjar ha hög RSI och är uppe på motstånd (...osv). Börjar söka ändring av trend och kliver in.

Når TP-target då socker går upp runt +2% från köp (multiplicerat med ca 5x hävstång...) men kan ej ta vinst. Avanza (Morgan Stanley) stänger tydligen viss råvaruhandeln (ej guld och silver) samma tid som OMX vid halvdagar udda nog. OMX har lite med saker med internationell handel med saker som socker att göra. Jag får vänta till på måndag; dvs slumpen får i princip avgöra om det blir vinst eller förlust. Inte riktigt vad man önskar.

-

MINI L Platina
Köp: Igår
Sälj: 13:3x
Vinst: +2.03%

Höjer SL, SL nås.

-

MINI L DAX
Köp: -
Sälj: -
Vinst: +0.23%

Höjer SL när pris går upp, SL nås.

-

MINI L DAX
Köp: 13:3x (1x position)
Sälj: 14:0x
Vinst: +7.52%

-

MINI L DAX
Köp: 14:1x (1x position)
Sälj: 14:2x
Vinst: +0.21%

Höjer SL ovan 'break even', tanken är att följa med upp men SL nås och exit sker.

-

MINI L DAX
Köp: 14:4x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +5.47%

SPX (S&P500) rör sig alldeles för trögt och börjar droppa. Lågt engagemeang; ingen vill köpa och ingen vill sälja. DAX nära motstånd och motstånd är något man älskar att sälja på i DAX när inte marknaden är väldigt tydligt 'bullish'. Tar vinst. Någon halvtimme senare har DAX gått från +0.50% till +0.10%. Analysen var inte helt åt skogen.

-

TURBO L SP500
Köp: 15:3x (1x position)
Sälj: 15:5x
Vinst: +2.33%

Upp går det, men det är snarare att priset bara flyter på upp. Noll starka köpare och noll starka säljare. Oklar riktning, säljer av. Ett tag efter sälj börjar det dundras på ordentligt nedåt, okänt varför.

-

TURBO L SP500
Köp: 17:4x (1x position)
Sälj: 19:3x
Vinst: +2.30%

Nytt ras, nya möjligheter. Står på Systembolaget och väntar på signal, noterar att EMA10 och 21 börjar dra sig upp, grön 'wide range bar' (stor grön) på 1 min som tar ned nästan tre röda och på 5 min är det nu ett kryss för MACD; samma kryss var fin entry vid förra raset i SPX (S&P500). Testar entry.

Tar sig aldrig riktigt. På tok för trögt uppåt och DXY (dollarindex) tynger ned då detta går starkt upp; sällan bra för index. Drar mig ur när priset 'hoppar' upp och skapar en 'micro gap' nedåt som bottarna kommer vilja fylla. Ingen storvinst, men vinst är vinst. 10 minuter efter sälj börjar det rasa i SPX igen.

Något missnöjd med att det inte blev rally i S&P500, hade här en vass position och vid ett nytt köprally som under gårdagen så ...
Lagen om allts djävlighet.
Citera
2021-05-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja man ska inte försöka tajma marknaden sägs det ju... Men magen bryr sig inte om det. Det kan ju bara inte gå upp nämnvärt härifrån på kort sikt tycker den.

Trevlig Valborg!!!!

Enskilda aktier kan gå upp Köper just nu Arctic paper för fullt Deras utdelning har precis dykt upp på Nordeas nätbabank. Tror att den aktien kommer att rusa rejält frammåt sommaren.

Samma gäller Fagerhult och Scandi Standard.

När det gäller börsen i stort så blir den en kamp mellan sedelpressen och ekonomiska realiteter. Tror att sedelpressen kan vinna denna gång också. Satsar man bara på företag som går med vinst opch delar ut hyfsat så löser sig eventuella problem med aktiekursen förr eller senare i vilket fall...
Citera
2021-05-03, 20:02
Medlem
sinewaves avatar
Knepig dag för börsen idag, mindre knepig för egen del. Hamnade något snett i OMX för första positionen då jag var på tok för aggressiv. Allt som allt tog jag de logiska entries som fanns och exekvering och annat var rationellt och mindre hetsigt idag.

Bäst idag går positioner tagna i tyska DAX samt OMX, sämst den längre positionen i Nasdaq (dock inte särskilt dåligt, de positiva väger upp starkt). Noterar att portföljen håller sig kring ATH-nivåer. Godkänt.

Mycket tramsande idag för EU-index där t ex svenska OMX började starkt varpå man sedan skull leka börskrasch i 1,5 timmar. Ett något kufiskt beteende som endast innebär att alla sitter och väntar på trendändringar av olika slag och sedan köper utan bara h....

-

3 maj - dagens avslut/köp,

TURBO L Guld
Köp: 29 april (1x position)
Sälj: 09:1x
Vinst: +7.92%

-

TURBO L DAX
Köp: 09:1x-11:3x (2x positioner)
Sälj 1: 12:1x (1x position)
Sälj 2: 12:4x (1x position)
Vinst 1: +1.07%
Vinst 2: +20.97%

-

TURBO L OMX
Köp: 10:4x (1x position)
Sälj: 12:3x
Vinst: +10.43%

Kliver in på tok för tidigt här och får sota för det. Index fortsätter ned i avgrunden. Avvaktar och sätter TP-target på +10%. TP nås, vinst tas.

-

TURBO L OMX
Köp: 11:1x (1x position)
Sälj: 11:5x
Vinst: +21.00%

Utraderar-rally i OMX, går upp fint på morgonen och sedan är det utrotning som gäller. Någon part (en investmentbank) går in och bannlyser gröna candles. Söker vändningar, hittar en vändning; pris börjar "grusa sig" (dvs skapa något annat än ett pris som ramlar ned från ett stup) och björnarna på världsbörserna börjar se något trötta ut.

Testar entry, TP-target +20%. Når TP och tar vinst.

-

MINI L Platina
Köp: 10:2x (1x position)
Sälj: 15:2x
Vinst: +19.15%

Går sådär, men platina är starkt björnhärjat under dagen. Långt, långt.. under alla andra råvaror. Bör gå upp något tänker jag; går något långsamt.

Tar en promenad. Tillbaka står positionen 9% över TP-target om 10%, tar vinst.

-

TURBO L DAX
Köp: 13:0x (1x position)
Sälj: 18:4x
Vinst: +2.34%

Går ej, säljer av för att begränsa risk.

-

MINI L Socker
Köp: 30 april, 11:2x (1x position)
Sälj: 15:3x
Vinst: +14.92%

30 april (fredag): Björnhärjat mitt i en stark positiv trend och ändring av trend sett på 4h och 1 dag samtidigt som DXY (dollarindex) börjar ha hög RSI och är uppe på motstånd (...osv). Börjar söka ändring av trend och kliver in.

Når TP-target då socker går upp en hel del men kan ej ta vinst. Avanza (Morgan Stanley) stänger tydligen råvaruhandeln samma tid som börserna vid halvdagar udda nog. Jag får vänta till på måndag; dvs slumpen får i princip avgöra om det blir vinst eller förlust. Något negativt.

3 maj: Tagit sig något, över TP-target med ca 5%. Tar vinst; i socker kan det gå oerhört fort upp och ned.

-

TURBO L Nasdaq
Köp: 18:5x (1x position)
Sälj: 19:0x
Vinst: +3.28%

Tar en snabbis i Nasdaq. Kraftigt björnhärjat under kvällen och har börjat få det svårt att bryta längre nedåt. RSI på 1 min har blixtrat till flera gånger om och Nasdaq har en del uppsida som kan betyda en kraftig rekyl uppåt.

Testar entry, sätter lägre TP-target om 3% och tar vinst.

-

TURBO L Nasdaq
Köp: 19:4x (1x position)
Sälj: 19:4x
Vinst: +3.10%

En till snabbis med låg TP-target; Nasdaq går återigen mot nivå som pris haft svårt att bryta. Köptrycket kommer tillbaka osv.

-

TURBO L SP500
Köp: 17:3x (1x position)
Sälj: 19:5x
Vinst: -1.48%

Det lossnar dessvärre aldrig riktigt för SPX (S&P500). Har en bra position men risk finns hela tiden för att en gammal gap intradag ska fyllas och bottarna verkar jobba övertid för att trycka ned pris och fylla gaps. Ett något suboptimalt scenario.

Kliver av till liten förlust framåt stängning (på Avanza, efter 20:00 är då tjurrallyna i SPX brukar börja dock ... men ... det är som det är). Bank-satan kan få tillbaka -1.48% för dagen.
Citera
2021-05-03, 20:40
Medlem
MrLevaLivets avatar
Back en femhundring trots att det kryllar av gröna innehav. Orsak: AegirBio och Lifeassays som slaktades idag. Jag tror dock att jag ligger rätt och valde att inte följa folkmassan till EQL Pharma som istället rusade över 40%. De skall distribuera nasalt Covidtest. Pinne i näsan. Har väldigt svårt att se någon köpa ett sådant test när AegirBio kommer med ett salivtest, vem fan vill sitta hemma och trycka upp en pinne halvvägs till hjärnan. Jag tror på att AegirBio lyckas och väljer att ligga kvar (Lifeassays skall gå samman med AegirBio, ligger där också för det blev lite rabatt när jag köpte, aktierna kommer omvandlas till AegirBioaktier). Så, det är håll i håll ut som gäller.
Citera
2021-05-04, 14:46
Medlem
2 månader av slakt och vatten trampande har vänds till eufori! BTX föregående vecka, och denna vecka RHE + POPR gjorde rött till grönt

Nyper mig i armen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in