2021-04-29, 21:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Definiera vågorna för mig. Jag antar att du pratar om "våg 2" och "våg 3". När slutade 2 och när började 3? Var det samma datum i hela Sverige eller har du tagit hänsyn till regionala skillnader. Så jag slipper lägga så mycket tid på detta imorgon. Tack.
Inte du också.

När du går in och tittar är det synligt med blotta ögat. Det är 4 dagar under våg tre som har mer en 10 nyinskrivna i denna åldersgruppen, rekorddagen ligger på 14. Under våg två är det ingen dag som har registrerat över 10, rekordet för den vågen är 8.

Jag tror inte att man kan räkna i hopp antal för varje våg, för vågorna kan ju vara olika långa man kanske kan titta på en eller två veckor på våg topparna? Sedan får man ju också begrunda antal smittade. Det betyder ju något också och denna vågen är yngre mer smittade, något betyder det exakt vad kan man spekulera i.
Citera
2021-04-29, 21:03
Medlem
Yashimikitos avatar
kommer man ha det normalt nu till sommaren eller hösten?
vad kommer corona passen att ha för roll?
Citera
2021-04-29, 21:04
Medlem
New York Times har skrivit en artikel om att överdödligheten i USA 2020 är den högsta som någonsin registrerats: +16% och som till och med överträffar med spanska sjukan som hade +12% överdödlighet.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/23/us/covid-19-death-toll.html?smtyp=cur&smid=tw-nytimes
Citera
2021-04-29, 21:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Inte du också.

När du går in och tittar är det synligt med blotta ögat. Det är 4 dagar under våg tre som har mer en 10 nyinskrivna i denna åldersgruppen, rekorddagen ligger på 14. Under våg två är det ingen dag som har registrerat över 10, rekordet för den vågen är 8.

Jag tror inte att man kan räkna i hopp antal för varje våg, för vågorna kan ju vara olika långa man kanske kan titta på en eller två veckor på våg topparna? Sedan får man ju också begrunda antal smittade. Det betyder ju något också och denna vågen är yngre mer smittade, något betyder det exakt vad kan man spekulera i.

Som jag anade så har du alltså bara tittat på några staplar och dragit en slutsats. Om vi ska kunna dra några slutsatser huruvida det är något som har förändrats (t.ex. om vi har en livsfarlig trippelmutation) så måste vi sätta antalet i relation till antal smittade. Jag ser att det i antal är lite högre staplar de senaste veckorna. Men det behöver inte betyda något annat är att vi har haft fler än tidigare i åldersgruppen som varit smittade.
Citera
2021-04-29, 21:07
Medlem
Citat:
Du menar att de inte läggas in på IVA för att vaccinet skyddar mot svår sjukdom, men att de blir smittade ändå och avlider av andra orsaker under tiden de är smittade?

Ja så skulle det kunna var. Jag köper den förklaringen med tvekan.

Ge dig Beaver.
Foresten vad tänker du om att man nu kan se på SIR nyinskrivna på IVA att ålder 30-49 har ökat denna vågen jämfört med förra och att skillnaden är ganska stor.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
En siffra tack, på antalet och andelen. Länken visar inte den siffran. Har det ökat från 0,005% till 0,007%? Eftersom det totalt rör sig om ett hundratal personer i april av 2 miljoner individer i den åldersgruppen. Önskedrömmen om digerdöden som vägrar slå in, igen?
Citera
2021-04-29, 21:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Som jag anade så har du alltså bara tittat på några staplar och dragit en slutsats. Om vi ska kunna dra några slutsatser huruvida det är något som har förändrats (t.ex. om vi har en livsfarlig trippelmutation) så måste vi sätta antalet i relation till antal smittade. Jag ser att det i antal är lite högre staplar de senaste veckorna. Men det behöver inte betyda något annat är att vi har haft fler än tidigare i åldersgruppen som varit smittade.

Det handlar inte bara om några staplar. Hela perioden 03-03 till 04-24 är betydligt mer.
Citera
2021-04-29, 21:08
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ok, Vad ska vi säga. Jag fattar inte varför detta är viktigt då denna vågen inte är klar och vågor kan vara olika långa. Om man nu vill räkna, det är ju synligt med blotta ögat. Så borde man ju istället plocka ut kanske en vecka under våg topparna och jämföra antalet på de.

Men om du nu tvunget vill ha datum som inte ger något så kan jag ju dra till med någon gång i början av november och runt mitten av februari.

Men om du vill ha siffror som betyder något så kanske dessa tillfredsställer dig.

Den 25 mars registrerades det 14 st i denna åldersgrupp. Vi har någon dag med 13 och med 12 också.
Under andra vågen var det som max 8 som registrerades under en och samma dag.
Ska börja med att säga att jag editerade mitt förra inlägg också, innan du hann svara. Bad då om ursäkt för att jag först läste fel och trodde du pratade om 30-39 när du pratade om 30-49. My bad.

Tack för datumen. Du förstår väl att antalet påverkas av när man menar att andra vågen började och slutade? Enskilda dagar med toppnoteringar säger ju inte särskilt mycket eftersom det är så pass låga tal (relativt sett) att slumpen kan få stort genomslag.

Utifrån perioderna du angav, jag höftade till exakta datum, ser det ut så här i åldersgruppen 30-49, hela landet.

4 november 2020 - 15 februari 2021, 332 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=400bd908-ecf3-fde1-18ac-d1650f8f94af

16 februari 2021 - 29 april 2021, 409 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=410bd908-3d05-a578-18ac-d1650f8f94b6

Och som referens, 19 mars 2020 (första vårdtillfället i åldersgruppen) - 29 april 2020, 327 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=400bd908-1ffe-81cb-18ac-d1650f8f94b2

Nu har vi inte relaterat det alls till hur många smittade det varit/är i åldersgruppen. Och därtill är talen relativt låga vilket innebär att varje enskilt fall får större genomslag.

Utifrån den här datan kan i alla fall inte jag dra någon slutsats om att mutationerna skulle ha någon tydlig påverkan i hur sjuka personerna som smittas i åldersgruppen blir.
Citera
2021-04-29, 21:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
En siffra tack, på antalet och andelen. Länken visar inte den siffran. Har det ökat från 0,005% till 0,007%? Eftersom det totalt rör sig om ett hundratal personer i april av 2 miljoner individer i den åldersgruppen. Önskedrömmen om digerdöden som vägrar slå in, igen?

Mitt fetade.
Jag försöker ha en schyst diskussion. Ge dig.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-29 kl. 21:30.
Citera
2021-04-29, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=Flugpappa|75692338]
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan notera att det som skrivs under första stycket är det vi vet. Det kommer från officiella källor, bland annat bolagets egna FAS3-studier, men även det olika länders läkemedelsmyndigheter har kommit fram till.

Det de skriver under tredje stycket är icke namngivna studier "enligt en undersökning i Storbritannien..."
Det är helt omöjligt att undersöka riktigheten i sådana påståenden. Vilka har ingått i undersökningen? Hur har studien bedrivits? Hur har den validerats? När genomfördes den? Vad kom man fram till? Vilka var testpersonerna? osv osv. För mig är det inte värt ett smack när det inte kan valideras.[/QUOTE

Vi kan inte veta allt i en pågående process. Men detta är ju den samlade bedömningen av expertisen just nu vilket exempelvis Matti Sällberg lyfte i förra veckan. Och deras bedömning känns ju hyffsat mer relevant än vad du och jag gissar på detta forum. 300 har dött av 35 miljoner vaccinerade med Astra . Det vill jag sätta i perspektivet.. hur många hade dött om 35 miljoner äldre fått covid ?

Fas3-studierna är inte pågående. De är slutförda och vi vet resultatet och är betydligt mer relevanta än vad tyckare i media och på flashback sitter och pruttar ur sig. Vad du sätter i perspektiv är inte relevant. Vad som är relevant är följande:

1) Astras vaccin ger 60-70% immunitet jämfört med 95% för Pfizers vaccin. Astras vaccin ska inte sättas i relation till att bli sjuk, utan ska sättas i relation till vaccinering med ett mRNA-vaccin.

2) Astras vaccin ger mer biverkningar i form av feber och sjukdomskänsla några dagar efter vaccinering.

3) Fullgott skydd efter dos 2 uppnås efter 4 veckor med Pfizers och efter 10-12 veckor med Astras.

4) Allvarliga biverkningar i form av blodproppar och blodproppar är en risk om än liten.
Citera
2021-04-29, 21:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ska börja med att säga att jag editerade mitt förra inlägg också, innan du hann svara. Bad då om ursäkt för att jag först läste fel och trodde du pratade om 30-39 när du pratade om 30-49. My bad.

Tack för datumen. Du förstår väl att antalet påverkas av när man menar att andra vågen började och slutade? Enskilda dagar med toppnoteringar säger ju inte särskilt mycket eftersom det är så pass låga tal (relativt sett) att slumpen kan få stort genomslag.

Utifrån perioderna du angav, jag höftade till exakta datum, ser det ut så här i åldersgruppen 30-49, hela landet.

4 november 2020 - 15 februari 2021, 332 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=400bd908-ecf3-fde1-18ac-d1650f8f94af

16 februari 2021 - 29 april 2021, 409 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=410bd908-3d05-a578-18ac-d1650f8f94b6

Och som referens, 19 mars 2020 (första vårdtillfället i åldersgruppen) - 29 april 2020, 327 personer (vårdtillfällen):
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart?filter=400bd908-1ffe-81cb-18ac-d1650f8f94b2

Nu har vi inte relaterat det alls till hur många smittade det varit/är i åldersgruppen. Och därtill är talen relativt låga vilket innebär att varje enskilt fall får större genomslag.

Utifrån den här datan kan i alla fall inte jag dra någon slutsats om att mutationerna skulle ha någon tydlig påverkan i hur sjuka personerna som smittas i åldersgruppen blir.
Vi snävar in det lite och tar bara topparna.

03-03 till 04-24 341st 30-49 år under 52 dagar.
11-26 till 01-16 174st 30-49 år under 52 dagar.

Alltså en ganska stor skillnad som jag skrev i första inlägget.

Men självklart måste detta sättas i förhållande till något. Antal smittade eller antal inlagda i alla
åldersgrupper.
Citera
2021-04-29, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men du kan utan någon som helst tvekan säga dårsäkert att skolornas öppethållande är avgörande för smittan utveckling. Jag antar att du då kan visa på dessa granskade studier som så bombsäkert slår fast det.

Gärna en studie som slår fast att smittan I Sverige ökade ända fram till juni 2020 också.

Eller krävs det bara när det inte stämmer med din "sanning"?

Det är bara att studera de officiella smittal, sjuktal, inlagda på sjukhus, IVA, döda etc. Statistik finns hos Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten. Det är ju ingen hemlighet att smittan tvärdök under sommaren och ökade under oktober. Är heller ingen hemlighet att smittan dök under jullovet. Om man vill kan man förstås tro att det är en slump. Eller så tror man som jag. Att barn och ungdomar driver denna luftburna sjukdom precis på samma sätt som vilket förkylningsvirus eller eller influensavirus som helst.
Citera
2021-04-29, 21:28
Avslutad
Lägesrapporter från de skitnödigas favoritland Israel...

https://twitter.com/Chris_80F/status/1372551188483280896
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in