Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Någon tyckte att det var en bra idé att låta den indiska varianten komma till Europa.
Jag vill anklaga makthavarna för förräderi när dom låter resenärer anlända från länder där det förekommer virus som ännu inte finns i Europa. Den sydafrikanska varianten borde ha stannat i Sydafrika. Den brasilianska varianten borde ha stannat i Brasilien. Den indiska varianten borde ha stannat i Indien.
Nu finns alla dessa varianter i Europa, vilket gör att Europas befolkning får leva med mer restriktioner än som hade behövts ifall varianterna hade hållits borta. Nästa variant som kommer, kanske helt går förbi vaccinernas skydd. Då blir nästa höst en upprepning av den förra.
Jag skulle nästan ge vad som helst för att få se världen genom dina ögon i några minuter. Det är riktigt spännande.
Åter till sakfrågan. Du tänker att man bara helt enkelt stoppar alla resenärer från t ex Asien till Europa? Rent praktiskt har du såklart en plan? Hur bör länderna göra? Skjuta ner flygplan, spränga broar och tåg?
Stäng luftrummet för flygtrafik. I samband med terrorattentaten i New York så stängde Förenta Staterna sitt luftrum, och det gick snabbt. Någonting liknande borde Europa göra när en ny smittsam sjukdom uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Hur bör t ex Turkiet agera som ligger i två världsdelar?
Grekland och Bulgarien får stänga sin gräns mot Turkiet. Det är den enda landgräns Europa behöver bekymra sig om. Resten sköter Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Men förräderi, är inte det lite väl högtravande och infantilt att dra till med?
Nej. Med tanke på vad epidemin har ställt till med, så är förräderi en passande rubricering. Epidemin har inte bara orsakat en stor mängd sjuk- och dödsfall. Epidemin har därutöver haft enorm påverkan på samhället, och på medborgarnas dagliga liv. Epidemin har kostat enorma pengar, i både offentliga och privata plånböcker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Du menar att man skulle ställa hela riksdag/parlament mot en vägg och skjuta av dem?
Nej. Jag är inte helt bekväm med dödsstraff.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Eller är det bara regeringen i respektive land? Eller räcker det om vi dömer respektive premiärminister i varje land?
Framför allt behöver respektive smittskyddsmyndighet granskas. Men naturligtvis har politikerna ansvar för vilka resurser, direktiv och befogenheter smittskyddsmyndigheterna har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Karantän i all ära, nu är det ju för sent. Makthavarna har ju släppt in viruset.
Ja. Men det är ändå inte för sent. Det är nu chansen finns att utestänga ytterligare varianter. När som som helst kan det uppstå en ny variant någonstans i Världen. Just nu håller viruset på att mutera sig förbi det skydd som vaccinerna ger. Samtidigt pågår vaccineringen för fullt i Europa. För att inte sabotera vaccineringen, så är det mycket angeläget att stänga ute nya varianter av viruset. Ifall vi får in en variant som helt tar sig förbi vaccinernas skydd, så har vi raserat den pågående vaccineringen. När en sådan variant har kommit in, så är det för sent. Men inte ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Eller bjudit in kanske är ett uttryck du föredrar?
Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Tänker du dig en gigantisk Nürnbergrättegång med parlamentsledamöter från alla europeiska länder uppradade?
Nej, inte riktigt så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
Jag har svårt att visualisera det här, därav min önskan att få se världen med dina ögon om än bara i några få minuter. Jag befarar nämligen att det kan ge permanenta hjärnskador, något jag baserar på empiri.