Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Det är ganska enkelt att ta bort etanolen ur bensin. Har gjort det under en tid men det är lätt att göra några liter till motorsågarna, men väldigt omständligt att fylla tankarna på bilarna.
Vi är 3 som ska prova att göra en anläggning med 300 liter bensin som förhoppningsvis tar ur det mesta etanolen och funkar det byggs det i rostfritt och återkommer hur det går, är själv en av dom som kör gamla bilar..
Alltså en gammal metod är ju att man tar typ 10 liter bensin från pumpen i en större dunk. Nu häller man i två liter vatten. Skakar dunken fler gånger första dagen. När den stått till andra dagen så delar sig vätskan i två skikt, och det övre skiktet består av ren bensin helt utan etanol. Det undre skiktet utgör en blandning av etanol och vatten. Med att försiktigt dekantera av det övre skiktet kan man använda detta att köra på.
Det undre skiktet får ni hitta på något annat till än att ha som spolarvätska, jag tror inte att slangar och pumpar till spolarvätskan klarar den blandningen särskilt bra.
Recept på spolarvätska ska visst vara etanol, vatten plus något diskmedel fast bara lite då förstås.
Eller hellre ett flytande tvättmedel för vanliga tvättmaskiner, då tex kulörtvättmedel.
Sedan har jag för mig att man kan faktiskt blanda in lite glycerin/glycerol, eller propylenglykol.
Det lämnar kvar ett tunt skikt som våta snöflingor och snöslask inte vill häfta vid på vindrutans glas. Förr kunde man köpa dunkar av billig glycerin till att blanda ihop egna flytande handtvålar med.
Glycerinen gör handtvålen mycket mjukare mot huden.
Men denna bensin är inte riktigt ren. Den innehåller faktiskt lite etanol och lite vatten.
Tyvärr så mycket vatten att det kan bildas små isproppar i bränslesystemet